150 éve ezen a napon született Lenin, és 50 éve ennek alkalmából debütált az első Lada.
Vlagyimir Iljics Uljanov, vagy ahogy később a világ megismerte, Lenin 1870. április 22-én született Szimbirszkben, a mai Uljanovszkban. A Szovjetunióban 1970. április 22-én ünnepségekkel, emlékérmek kibocsátásaval és egy széles tömegeknek szánt új személyautóval tették emlékezetessé Lenin születésének 100. évfordulóját. Így született meg a Zsiguli, melynek ötvenedik születésnapja alkalmából most maga Vlagyimir Putyin is felköszöntötte a gyártót.
A legendás autótípus története azonban jó néhány évvel korábban, a '60-as évek elején kezdődött, amikor is Palmiro Togliatti, az olasz kommunista párt vezetője a Szovjetunióban tett látogatást, és amely utazás kapcsán felmerült egy új orosz autógyár építésének az ötlete. Ezt aztán tett követte, és 1966 nyarán az oroszok és az olaszok aláírták azt a licencszerződést, melynek értelmében a Szovjetunióban később megkezdődhetett egy az 1966-ban Év Autója díjat nyert Fiat 124-re épülő autó fejlesztése és gyártása.
A VAZ (Volzskij Avtomobilnij Zavod) autógyár építése 1967 elején kezdődött meg, és 1970. április 19-én, egy vasárnapi napon elkészült az első néhány darab VAZ-2101. Vagyis épp időben, hogy az autót prezentálni lehessen április 22-én, szerdán, Lenin születésének 100. évfordulóján.
Az olasz pártvezér után nemes egyszerűséggel Togliattira nevezett városkában első körben hat VAZ-2101 készült, még pedig kézi összeszerelessel, megfeszített hétvégi munkával. Ezek közül kettő kék, kettő pedig cseresznyepiros volt. A gyártósorok csak néhány hónappal később kezdték meg a termelést, az első sorozatgyártású autók 1970. szeptember 9-én gördültek ki a gyárkapun.
Az eredeti Fiat 124-hez képest több mint 800 ponton módosított, így például néhány centiméterrel megemelt hasmagasságú, módosított fékrendszerű és 90 kilogrammal megnövelt alaptömegű típus névadása kapcsán a Za Rulem (A kormány mögött) című orosz autós lap olvasói szavazást indított. A magazin készítői 60 ezer levelet kaptak és ezek közül 1,5 ezret választottak ki. Az esélyes típusnevek közé tartozott többek közt a VIL-100, ami Vlagyimir Iljics Lenin születésének 100. évfordulójára emlékeztetett volna, de végül a legtöbb szavazatot a Lada kapta.
A Lada név onnan ered, hogy az 1600-as években a cár ellen fellázadt doni kozákok egyik hajóját így hívták. A VAZ-2101 végül azonban egy helyi felsővezető kívánalma szerint a gyárhoz közeli Zsiguli-hegy után a Zsiguli nevet kapta. Így aztán az eredetileg csak belpiacra szánt autó a Szovjetunióban Zsiguli néven került forgalomba, a későbbiekben pedig Lada néven exportálták külföldre. Ettől független egyes szocialista országokba Zsiguli felirattal érkeztek meg az első Ladák, melyek hajót ábrázoló emblémáját Alexander Gyekalenkov tervezte.
Az első évben mindössze 21 530 Zsiguli készült, de később felfutott a gyártás, és 1971-ben VAZ-2102-ként a kombi kivitel is bemutatkozott. A százezredik Zsiguli 1971. júliusában, az egymilliomodik pedig 1973. decemberében készült el.
Az 1,2-1,3 literes motorokkal szerelt 2101-es típus különböző változataiból 1988-ig összesen mintegy 4,8 millió darab készült, a később érkezett Lada 2106-ból 4,3 millió, az Oroszországban egészen 2012-ig gyártott 2107-esből pedig 2,8 millió példányt gyártottak. Az összesen közel 17 millió példányban gyártott hátsókerékhajtású Ladák mind a mai napig népszerűek az oroszoknál, ahol még a legrégibb 2101-es típusból is használatban van mintegy 400 ezer darab.
Az első Ladák 1971-ben érkeztek meg Magyarországra. A Merkurnál 80 ezer forintba került egy VAZ-2101, melynek egyes példányaira a vevőknek adott esetben 6-7 évet is várniuk kellett. Ma kétféle Ladát árulnak hazánkban, az 1977 óta kisebb változtatásokkal gyártott 4x4 (Niva) terepjárót, illetve a néhány éve debütált Vesta személyautót.
Sokan nem tudják, de az F1 világbajnok finn Kimi Räikkönen első autója egy Lada volt. A 2105-ös típusra épített VFTS raliautó komoly népszerűségre tett szert a versenysportban, a 2101-esből pedig néhány száz darab Wankel-motoros változat is készült a '70-es végén, a '80-as évek elején.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.