A bizonytalan Brexit olyan hatásmechanizmusokkal járhat, amit vélhetően nem tud átvészelni az egyébként is gondokkal küzdő brit autógyártás.
Nagy-Britanniában jelentősen, éves szinten több mint 15 százalékkal csökkent az autógyártás februárban, és ezzel már a kilencedik egymást követő hónapban mértek visszaesést.
A brit autógyártók és -kereskedők szövetsége (SMMT) csütörtökön azt közölte, hogy a múlt hónapban 123 203 autó készült Nagy-Britanniában, ami 15,3 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál. Az SMMT ezt elsősorban a Brexit miatt növekvő fogyasztói bizonytalanságra vezette vissza, de szerepet játszott a piacok zsugorodása ugyanúgy, mint az is, hogy fennakadások voltak a termelésben.
A brit szakmai szövetség kimutatása szerint tavaly ötéves mélypontra, 1,52 millióra csökkent a Nagy-Britanniában gyártott autók száma, ami 9,1 százalékkal kevesebb, mint az előző évben. Legutóbb 2013-ban állítottak elő ennél kevesebb személyautót a brit autógyárak.
Korábban a Portfolio.hu a The Guardian által készített átfogó anyag alapján mutatta be a Nissan példáján keresztül, miért hozhat összeomlást a megállapodás nélküli Brexit az autóiparukban.
Nagy-Britannia 1986 óta a Nissan egyik legnagyobb európai gyártóbázisa. Ugyancsak itt van az európai kutatási-fejlesztési és tervezési részleg, amely kifejezetten ez EU-piac igényeire szabva végzi termékfejlesztési tevékenységét. A sunderlandi üzemükben tavaly több mint 442 ezer Juke, Leaf, Qashqai és Infiniti készült. A gyártáshoz szükséges alkatrészek 85 százalékát külföldről, elsősorban Európából szerzi be a Nissan, hogy aztán azok felhasználásával összeszerelhesse kész járműveit.
A Just-In-Time gyártásszervezési és készletgazdálkodási stratégia szellemében viszont csak félnapi gyártáshoz elegendő alkatrészt tárolnak a gyár területén annak érdekében, hogy jelentős költségeket takarítsanak meg. Ez a rendszer most fenntartható, hiszen az Európai Unió vámuniója biztosítja az áruk akadálymentes és folyamatos áramlását. Abban az esetben viszont, ha britek megállapodás nélkül zuhannak majd ki az Európai Unióból, és ennek következtében minden egyes tételt el kell vámolni, az imént bemutatott rendszer azonnal össze fog omlani.
Nissan Leaf: a brit kormányfővel együtt tapogattuk
Még 2013-ban jártunk a Nissan Sunderlandban lévő gyárában.
A másik, hogy megállapodás nélkül áprilistól a Nagy-Britannia és az Európai Unió közötti kereskedelmet automatikusan a Világkereskedelmi Szervezet szabályai határoznák meg. Ebben az esetben a járműalkatrészekre 4,5 százalékos, a Nagy-Britanniából érkező autóimportra 10 százalékos vámot vetnek ki. Az áruk határokon történő vesztegelése, illetve a termékekre kivetett vámok csak a Nissan számára 500 millió fontos (durván 183 milliárd forint) pluszköltséget jelentenének éves szinten.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.