Autó hvg.hu 2018. november. 29. 09:10

Már budapesti embereit keresi a rollermegosztók Bubija

A pár kilométeres közlekedési dilemmára, "a gyalog hosszú, bringával izzasztó, BKV-zni felesleges, vagy menjek autóval” kérdéskörre az egyik legszimpatikusabb válasz manapság városban az elektromos rollereké. Hamarosan nálunk is megjelenhet az e-roller-megosztás globális szereplője, a Lime.

A városi közlekedési fejlesztésekre igen érzékeny Vitézy Dávid osztotta meg Twitter-bejegyzésében, hogy hirdetésben keres embereket az egyik legismertebb városi elektromosroller-megosztó cég, az amerikai Lime. Egyelőre csak ennyi, de nagyon úgy tűnik, a rohamtempóban terjeszkedő cég Budapestet is bevenné.

Miről is szól egy ilyen cég?

Alapvetően arról, hogy akinek szimpatikus az effajta mobilitás – de mivel egy e-roller ára az elég borsos 100-200 ezer forint körül mozog, vagyis nincs pénze rá, illetve nem is akar venni, de használná – bérelhet.

Az alapdíj az USA-ban 1 dollár, utána percenként 15 cent a használatért. A bérlési séma hasonló a többi ilyen szolgáltatáshoz – Bubi, Greengo, Donkey Republik – okostelefonos applikáción keresünk egy szabad rollert, a telefonnal elindítjuk a bérlést, használat után pedig ezen az appon keresztül zárjuk le a bérlést. Jellemzően 15-30 km/h-s tempóra képesek ezek az eszközök, 60 kilométert lehet velük menni egy töltéssel, és Amerikában használhatják a városi kerékpárutakat is.

A rendszer egyik érdekessége a hátterét kiszolgáló szervezet is, amire most a Lime-nál embereket keresnek. A begyűjtést és töltést is kiszervezik ugyanis, fizetnek magánembereknek, hogy begyűjtsék a lemerült rollereket, és visszatöltsék, majd kihelyezzék azokat. Mint írják, egy ilyen „töltőember” – juicer – egy másik cégnél, a Birdnél, pár dollárt keres egy töltéssel, ami nem tűnik soknak, de biztos ennek is meglesznek a maguk cápái.

Vannak azért kérdőjelek az egész e-rollerezéssel kapcsolatban. Vannak egyszerűbbek, mint a bukósisak használata, ami az alkalmi felhasználóknak megnehezíti a helyzetét, ha kötelező, de arra is kíváncsiak vagyunk, hogyan oldják meg, hogy ne lopják el nagyon gyorsan ezeket a drága eszközöket. Illetve, ha mindezek nem is, de a fogalomban a gyalogosok közt cikázó rolleresek biztosan előbb-utóbb elérik a gyalogosok, autósok ellenszenvét. Továbbá furcsa lesz az utcákon szétdobált rollerek megjelenése is, ahogyan azt Amerikában már több helyen kifogásolták is.

Mindenesetre a jelek arra utalnak, hogy az üzletág egyik nagykutyája, a Lime – amelynek jelenleg nagyjából 100 helyszínen, főként városokban vagy egyetemi campusok területén van ilyen eszközparkja, a cég értéke pedig eléri az egymilliárd dollárt – továbbterjeszkedik. Elvileg, ők jönnek hozzánk.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.