Húsz évvel ezelőtt még csak prototípus formájában létezett a legelső Prius, azóta viszont óriási népszerűségnek örvendenek a japánok hibrid hajtásláncú modelljei, melyeknek szinte nyomába sem ér a konkurencia.
Manapság teljesen természetesnek vesszük, hogy egyre több márka kínálatában szerepel hibrid hajtásláncú modell, pedig a technika kevesebb, mint húsz éve érhető el sorozatgyártásban. Az úttörője természetesen a Toyota, melynek mérnökei 1995-ben még javában tesztelték és csiszolgatták a prototípusokat, melyek közül a legelső elkészült Prius prototípust be sem tudták indítani. „Nem tudtunk rájönni, hogy mi lehet a hiba forrása, ezért éjt nappallá téve dolgoztunk, hogy rájöjjünk. Végül karácsony tájékán sikerült mozgásra bírnunk, de akkor is csak 500 métert sikerült megtenni vele elsőre.” – árulta el Takeshi Uchiyamada, a Toyota elnöke.
A kezdeti nehézségek után 1997-ben bemutatkozott az első generációs Prius, amiből az első évében mindössze 300 példányt értékesítettek kizárólag Japánban. Az ezt követő két évben még szintén csak belpiacos modellként árulták (de már több mint 15 ezres darabszámmal), míg végül 2000-ben kiléptek vele az európai és az észak-amerikai piacra. Amerikában szinte azonnal rákaptak az emberek a „hibridezésre” míg Európában 2004-től kezdett el ugrásszerűen nőni irántuk az igény.
Ahogy mondani szokás, ami ezután következik az már történelem, hiszen a Toyota a technika úttörőjeként világszerte népszerűvé tette a hibrideket, amikből mindezidáig (a plug-in verziókat is beleértve) több mint nyolcmillió példányt értékesítettek világszerte. Ebben természetesen a modellpaletta bővülése is szerepet játszik, hiszen manapság harmincféle hibrid/plug-in hibrid modell kapható több mint 90 piacon szerte a világon.
A legfrissebb autópiaci trendekért kövesse a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát. |