Ezek az autók csak a nevükben franciák, mind az iOn, mind a C-Zéro a Mitsubishi i-MiEV klónjai.
Ezek az autók csak a nevükben franciák, mind az iOn, mind a C-Zéro a Mitsubishi i-MiEV klónjai. Más a logó, néhány kapcsoló, a kormány, a Mitsubishinek van regenerációs (erősebb visszatöltés) és autópályás fokozat (hatékonyabban használja fel az energiát) is a váltóján, de a lényeg változatlan: hátsókerekes villanyautó mind. Félórás tankolással tölthető fel normál hálózatból a nyolcvannyolc cellás lítium-ion akkumulátor. Gyorstöltés is lehetséges, ilyenkor 125 amperes speciális gyorstöltővel nagyfeszültségű hálózatról fél óra alatt 80 százalékra tölthetjük fel az elemeket. Teljes töltéssel ideális körülmények között a kocsi hatótávja 130 kilométer (az oroszlános márka sajtóanyaga 150 kilométerről beszél), de a teszten inkább a 100-110 kilométeresről kaptunk bizonyságot. Ami egy városi kisautó esetén elég is.
Legnagyobb sebessége 130 kilométer/óra, ezzel már autópályára is felmerészkedhetünk, a végsebességet a berlini reptéren ki is próbáltuk. A 67 lovas villanymotor a 168 literes csomagtartó alatt kapott helyett, az combos (16 kwh) (védőházzal együtt 230 kilós) akksikat az utastér és a padló alá zsúfolták be, az autó orrában gondoskodtak a telepek hűtőrendszeréről. Nyomatéka tekintélyes: 180 Nm. 100 kilométer/óra sebesség fölött nagy a szél- és a gumizaj és a villanymotor hangja is érezhető.
Fékezéskor a motor generátorként viselkedik és a lassuló autó mozgási energiáját elektromos energiává alakítja. A műszerfal központi kijelzőjén állandóan látjuk, hogy az adott pillanatban fogyaszt vagy energiát termel az autó. A legfontosabb adat azonban a hatótáv, ami rohamosan fogy, végsebességen használva vészesen. A fogyasztókra is érzékeny a hatótáv, klímával, ködlámpával, zenehallgatással 80 kilométerre csökken a kezdetben 110 kilométeres megtehető távolság.
Négy személynek szűkös az iOn/C-Zéro, de el lehet férni benne hátul is, már az egy évvel korábbi C-Zero bemutatón is szorongtam a hátsó ülésen. A vezetőülésben sem nagyobb élmény ülni, de legalább történik valami, a hangtalan száguldozásban csak a klíma hangja hallatszik, nagy gázra felvisít a villanymotor. Nagyon jól fordul a kisautó, tengelytávja akkora, mint egy Astráé, vagy egy Golfé.
A Citroen 10,161 millió forintért forgalmazza a villanyos kisautót, a Peugeot is 10 millió forint feletti összeget kér érte, bár a hivatalos árlistájában nem szerepel. Az importőrtől ígéretet kaptunk, hogy hamarosan tesztelhetjük hazai forgalomban is az autót, remélem nem vágom haza a háztartásunk energiaszámláját. A kocsik fogyasztása 130 Wh/km, azaz mai árakon 1,5 literes benzinfogyasztásnak felel meg 100 kilométerenként.
Biró Csongor
Peugeot iOn/Citroen C-Zéro | |
MOTOR | |
Elektromos motor | állandó mágneses szinkron |
Maximális fordulatszám | 8500/perc |
Max. teljesítmény lóerő | 67 |
Max. nyomaték: Nm | 180 |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2550 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3474 / 1594 / 1608 |
Csomagtér | 168 liter |
Saját tömeg (kg) | 1120 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 130 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 15,9 |
Energia | |
Hatótáv | kb. 130-150 km |
CO2 kibocsátás (g/km) | 0 (amennyiben megújuló áramot tankolunk) |
ÁRA | kb. 10,1 millió forinttól |