Gyorsteszt: Smart fortwo electric drive
Örömnek nem nevezhető az a kínlódás, amit a Smart ED autózás címén kínál, de mindenképpen tiszteletreméltó az a...
Örömnek nem nevezhető az a kínlódás, amit a Smart ED autózás címén kínál, de mindenképpen tiszteletreméltó az a törekvés, hogy a városi autózásra megalkotott Smart végre megkapja méltó motorját, az elektromos motort. Ezt a kis golfautót pont erre teremtették, emberek gyors, olcsó és egyszerű szállítására, városon belül. Nevezhetjük a tömegközlekedés luxusának is.
Annak ellenére tetszett a próba, hogy életem egyik legrosszabb vezetési élményét adta, egy kispolszkiban izgalmasabb az autózás. Rettenetesen gyenge, a többi villanyautóhoz képest is vérszegény, ráadásul hangosan nyivákol, ahelyett, hogy haladna. A száz kilométeres limitált sebesség vicc, 105-öt azért kihoztunk belőle óra szerint, de utána vittük is a töltőre. Érdekes volt, hogy hangosabb volt a töltés, mint a haladás, közben ugyanis hűteni kellett az akkumulátort, hogy ne veszítsen energiát a rendszer. A végső szériaautókban ez állítólag nem így lesz. A 16,6 kilowattórás akksi feltöltéséhez jelenleg 23,3 kilowattórára van szükség. A tankolás egyharmada a hűtéssel kárbavész, forintra kerekítve egy tankolás tehát 1060 forint, ebből 100 kilométeres távot tehetünk meg városi forgalomban. Ebből a pénzből kábé 3 liter gázolajat vehetünk, amivel szintén megtehetünk 100 kilométert, ha nagyon óvatosak vagyunk.
Az elektromos Smart igazi kompromisszum autó, de ehhez semmi köze elektromos mivoltának. A slusszkulcsot a váltó mellé dugjuk be, a műszerfal gagyi, semmi prémium jelleg nincs benne, a beépített navigáció tetszetős lehetne, ha működne, az egész kocsi a prototípus benyomást keltette, pedig forgalomban lévő, Berlinben használatos autóban ültünk. A normál változatokhoz képest töltöttségjelző és egy teljesítménymérő (ez mutatja a fékezési energia visszanyerésének mértékét) jelentette az eltérést. A nehezebb tömeg miatt komfortosabb, mint a belső égésű változatok.
Minden szitkot feledtet azzal, hogy jövőre a szabad piacon is kapható lesz az autó, ára várhatóan 45 ezer dollár lesz Amerikában, ahol jelenleg 600 dollár a havidíja (48 hónapon át). Úgy fizethetünk ki érte 29 ezer dollárt, hogy négy év múlva le kell adni - igaz Amerikában 7500 dollár adókedvezménnyel jutalmazzák vevőit. Európában 700 euróért lízingelhetjük a Daimler és a Tesla közös, Hambachban gyártott szuperminijét. Azt ígérik, hogy a 2012-2013-as erősebb verziónak hosszabb lesz a hatótávja és olcsóbb az ára. A jelenlegi 16,5 kilowattórás akksi ára 16 ezer euró. Gyorstöltéssel négy, lassúval nyolc óra alatt tölthetjük fel az autót 220 Voltról a 3,3 kw-os fedélzeti töltővel.
Viszont egyelőre "ingyen" tankolhatjuk Washington és Boston között az I-95-ös folyosón, de forgalmazzák Portlandben, San Joséban, Orlandóban, Indianapolisban, Texasban és Michiganben is. És persze Nyugat-Európában is (Londonban megúszhatjuk a 10 fontos behajtási díjat) kínálják a Daimler Car2go programja keretében.
Az akksi, a villanymotorral együtt a csomagtartó alatt bújik meg, így annak űrtartalma nem túl biztató, egy fotóstáska és egy laptop fér be kényelmesen, a kinyitása is körülményes volt.
Padlógázzal nem jutunk messzire, 75 kilométerre elég a "tank". Az auto-motor-und-sport magazin tesztjén normál üzemben 103 kilométeres hatótávot mértek. A 40 lóerős teljesítményre csak pillanatokra hagyatkozhatunk, hosszabb távon meg kell elégednünk 27 pónival. Még akkor is kevés ez, ha a 130 kilós elektromos többlettel is ezer kiló maradt a Smart. 120 Nm-es nyomatékára már nulla fordulattól számíthatunk, sokat ne várjunk tőle, pár bringást megelőzhetünk, persze, csak ha meghallják, hogy jövünk, és nem tekernek. Nulláról százra 6,5 másodperc alatt gyorsul (a német autósmagazin 8,5 másodpercet mért), a nulla százas sprintet nem publikálják (az ams szerint 26,7 másodperc), mi meg nem mértük le, örültünk, hogy túléltük. Burnout-tal is megpróbálkoztunk, de nem történt semmi. Legnagyobb fordulatszámát motorosok is irigyelhetik, 12 ezerig lehet felpörgetni.
Váltani nem kell, egysebességes a rendszer, hátramenetet azért kapcsolhatunk. Az alapváltozat ötsebességes automatájához képest egyenesen felüdülés az elektromossal kocsikázni. A fékpedál útjának első harmada a visszatöltést segíti motorfékkel, ha erősebben lenyomjuk, fékez. A fékenergiát visszanyerhetjük, hidraulikus a fékrendszer - bár egy későbbi Renault Kangoo EV teszten megtanultam, hogy elektromos autóknál nem ajánlott a minél több energia visszanyerésére hajtani, sokkal inkább a cirkáló üzemmódot kell előnybe helyezni, azaz, amikor a pedál óvatos lenyomásával tartjuk az állandó sebességet, és nem pazaroljuk rekuperációra az energiát.
A car2go formájában teljesen új közlekedési elképzelést indít a Daimler, jövőbe mutató választ adva a nagyvárosok egyre zsúfoltabb forgalmára. 2008. október 24-én indult Ulmban a kísérleti üzem. A város egész területén Smart fortwo kocsik állnak rendelkezésre, amelyeket éjjel-nappal bárki kibérelhet. Egyszeri nyilvántartásba vétel után az ügyfélnek lehetősége van ötletszerűen, vagy foglalást követően beülni egy autóba, hogy addig használja, amíg szeretné. Az elképzelés szerint néhány percnyi gyalogláson belül mindig lehetne szabad kocsit találni. Az ügyfél beszáll, azonnal elindulhat, majd a végén egyszerűen otthagyja az autót egy parkolóhelyen. 2009-ben percenként 19 euró-centet kellett mindezért fizetni a gázolajos mhd változatért.
Bejelentkezéskor elektronikus jelet tesznek az ügyfél jogosítványára, amely lehetővé teszi az autó kinyitását. Kocsihoz jutni például úgy lehet, hogy ahol lát egy szabad autót az ember, egyszerűen beleül. Jogosítványát bedugja a szélvédőnél a leolvasóba, beüti a titkos azonosítóját, és már mehet is. Szabad autót interneten vagy telefonon kereshetünk. Előre foglalni 24 órán belül lehet, ilyenkor a tervezett elindulási idő előtt sms-ben kapunk értesítést, hol áll az autó. A bérlési idő tetszés szerinti hosszúságú lehet. Megálláskor - például bevásárlás közben - a jármű lefoglalva marad. A végén bármelyik nyilvános parkolóhelyen ott lehet hagyni a kocsit, de pályaudvaroknál és repülőtereknél külön megjelölt helyek is lesznek. Ulm után Hamburg, Vancouver és Austin is beszállt a játékba. Ulmban 300 autó fut a flottában, 2011-ben 29 cent a percdíj, maximum 12,9 euró az óradíj, 19 euró a regisztrációs díj. Hamburgban 200 autó közül választhatunk, ott 29 cent a percdíj, 14,9 euró a maximális óradíj, 29 euró a regisztráció. A kanadai és a texasi városban 35 dollárcentet kell fizetni a percdíjért, 200, illetve 300 mikrohibrid Smart közül választhatunk, 12,99 dollár a maximális óradíj és 35 dollár a regisztráció. A flotta nagy része start-stopos dízel mikrohibrid, de Berlinben láttunk tisztán elektromos üzemű Smartot is a flottában, a tesztelt változat is ilyen volt.
Az elektromos kocsikkal is folytattak kísérleteket, már 2007 végén beindult a londoni projekt száz darab villamos Smarttal (még nátrium-nikkel-klorid akksikkal). A német kormány és Berlin tartomány támogatásával 2008-ban indult az "e-mobility Berlin" program, amelynek célja a villanyautózás körülményeinek megteremtése. Ötszáz töltőhely és száz autó áll rendelkezésre.
A Daimler AG a francia köztársasági elnök Nicolas Sarkozy látogatása idején jelentette be a lotaringiai Hambachban, a Smart gyártóüzemében, hogy itt fogják sorozatban gyártani a Smart fortwo electric drive modellt. A Daimler tízmillió eurós nagyságrendű összeget ruházott be a Smart következő nemzedékének előállításába.
Biró Csongor
Műszaki adatok
Smart fortwo electric drive | |
MOTOR | |
Elektromos motor | AC, szinkron |
Maximális fordulatszám | 12000/perc |
Max. teljesítmény lóerő | 41 |
Max. nyomaték: Nm | 120 |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 1867 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 2695 / 1559 / 1542 |
Csomagtér | 220-340 liter |
Saját tömeg (kg) | 975 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 100 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | kb. 26 |
Energia | |
Hatótáv | kb. 135 km |
CO2 kibocsátás (g/km) | 0 (amennyiben megújuló áramot tankolunk) |
ÁRA | kb. 45 000 dollár |