2011. május. 24. 20:29 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2011. május. 25. 00:52 Autó

Gyorsteszt: Iveco EcoDaily Hybrid 35S12 Van

Négy éve, Amsterdamban mutatta be az Iveco a hagyományos, a csak belső égésű motorral hajtott járművekhez képest akár...

Négy éve, Amsterdamban mutatta be az Iveco a hagyományos, a csak belső égésű motorral hajtott járművekhez képest akár 30 százalékkal kisebb fogyasztású Daily modellt. A mérsékelt fogyasztás a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésével együtt valósul meg, ebben start-stop rendszer, az elektromos hajtású elindulás, valamint a fékezési energia visszanyerése segíti. A hibrid Daily nem csupán bemutató autó, 2008 nyara óta Milánó és Torinó utcáin több tucat teríti a FedEx csomagjait.

bcs



Az EcoDailyben a dízelmotor a váltón keresztül hajtja a kerekeket, a villanymotor besegít a hajtásba amikor kell, máskor generátorként tölti az akkumulátort. A kuplung kioldásakor leáll a turbódízel, csak a villanymotor dolgozik tovább, amire főként elindulásnál van lehetőség. A teszten előfordult, hogy menet közben állt le a dízelmotor, kicsit gurultunk elektromosan (5 kilométer/óra sebesség alatt lehetséges), aztán, amint hozzáértem a gázpedálhoz, újra beröffent a 2,3 literes erőforrás.  A 85 kW-os, 270 Nm nyomatékú belső égésű JTD motort 32 kW-os, 280 Nm maximális nyomatékú villanymotor (Bosch, háromfázisú, vízhűtéses szinkronmotor) egészíti ki. Az energia tárolására lítium-ion akkumulátort alkalmaznak (302 V, 6,5 Ah, 68 kilogramm). Mindehhez hatfokozatú ZF váltó (ZF 6AS-400) csatlakozik, mely automatizáltan váltja a fokozatokat, a sofőrnek csak A-fokozatba, vagy netán hátramenetbe kell kapcsolnia. A kormányszervó és az üzemanyag-szivattyú is elektromos.

bcs



A rövid teszten nem tudtunk megbizonyosodni a furgon takarékosságáról, de élveztük, ahogy a nagy masinával halkan, elektromosan is mozogtunk. Az Iveco tisztán elektromos hajtású Daily-t is gyárt, ez utóbbit nálunk is forgalmazzák. A hibrid szériagyártásáról nem kaptunk információt, a prototípusok ára megközelítőleg 100 ezer euró.  A 3300 milliméteres tengelytávú jármű üres tömege 2135 kilogramm, végsebessége 130 kilométer/óra.

Biró Csongor

 

Hirdetés