Gyorsteszt: Mercedes F-Cell a jövőből
A tesztautó prototípus volt, de nagyszériás.
A tesztautó prototípus volt, de nagyszériás. Nem lehet másképp nevezni, hisz legalább 200 van belőlük, és hamarosan újabbak állnak forgalomba. Amerikában bárki lízingelheti, Európában egy-két éven belül újabb cégek vásárolnak flottájukba tüzelőanyag-cellás Mercedest. Csak ott érdemes a 800-1000 ezer dolláros havidíjat kiperkálni, ahol hidrogénkút is van, Los Angelesben 5, Berlinben 3, Hamburgban, Stuttgartban, Münchenben, Frankfurtban egy-egy helyen lehet tankolni. De van kút Hollandiában, Görögországban, Olaszországban, Svájcban, Izlandon, Ausztriában és Spanyolországban is.
Meglepő az volt benne, hogy látszólag semmi meglepetéssel nem szolgál. Csak navigációs kijelzőn mutatott energiaáramlás, a fordulatszámmérőt helyettesítő teljesítménymérő, a hangtalan indítás jelzi, hogy különleges autóban ülünk. A környezetbarát jármű teljesen alkalmas a mindennapi használatra, energiaszükséglete átszámítva 2,8 kilogramm benzinnek felel meg. Ha forintban nézzük, már nem olyan rózsás a helyzet. A B-osztály 0,97 kilogramm hidrogént eszik átlagosan 100 kilométerenként. Németországban a hidrogén kilóját 9 euróért mérik, tehát 2444 forintból teszünk meg 100 kilométert. Ugyanennyi pénzért 6-7 liter benzint kapunk. A terv az, hogy 2015-re 5 euró alá szorítsák le a hidrogén árát.
A szendvicspadlós építésnek köszönhetően, az utasok kényelmét semmi nem csorbítja, a padló alatt elfér az űrtechnika. Az egyik utas, egy kínai újságíró nehezen akarta megérteni, hogy minden B-osztály ilyen magas, azt hitte, csak a tüzelőanyag-cella miatt emelték meg. A tesztelt autóban lévő tüzelőanyag-cella 40 százalékkal kisebb, mint az elődmodell A-osztály F-Cellben használt, 30 százalékkal erősebb, miközben 30 százalékkal kevesebbet fogyaszt.
Villanymotorjának maximális teljesítménye 100 kW/136 LE, nyomatéka 290 newtonméter. Átlagos teljesítménye 95 lóerő. Hatótávja 385-400 kilométer. A villanymotor az első tengelyt hajtja, a szervokormány és az légkondicionáló kompresszora is elektromos hajtású, ezek működtetéséről a lítium-ion akkumulátor gondoskodik. Ezt fékezési energiával töltjük, de sokszor, ha a rendszer szükségesnek tartja, a tüzelőanyag-cella is rátölt.
A technológia nagy hátránya, hogy nehéz, a B-osztály tömege üresen 1809 kiló. Ennek ellenére jól megy az autó, nulláról száz kilométer/órás tempóra 11 másodperc alatt jut el, a nyomaték már nulla fordulattól rendelkezésre áll. Végsebessége 170 kilométer/óra.
A hidrogéntartály és a tüzelőanyag-cellák nem vesznek el helyet az autóból, a lítium-ionos akkumulátorok ellenére továbbra is 416 literes a csomagtartó. Ez utóbbi 35 kW teljesítményű és 1,4 kWh kapacitású. Az autó -25 fokos hidegben is elindul, annál alacsonyabb hőmérsékleten nem működik. Újratöltése 700 baros kútnál 3 percet vesz igénybe, 3,7 kilogramm sűrített hidrogéngáz fér a tartályba.
A tüzelőanyag-cellás technológia elektromos áramot és hőt termel egy elektrokémiai folyamat során, amely a cellákban a tartályból vett hidrogén és a légkörből nyert oxigén között játszódik le. A reakció mellékterméke víz, a kipufogón csak ez távozik, gőz formájában. Az így keletkezett energia hajtja meg az autót a villanymotor segítségével.
A rendszer részei:
1) tüzelőanyag-cellák (egymás után összekapcsolva, valójában galvánelemek). A rendszer lelke egy protonáteresztő membrán (elektrolit), amely elválasztja a hidrogént (az anódon halad át) és az oxigént (a katódon halad át). A katalizátor szerepét platinaréteg tölti be. Ez utóbbi pozitív töltésű protonokra (hidrogén-ion), illetve negatív töltésű elektronokra bontja szét a hidrogén atomokat. A protonok áthatolnak a tizedmilliméter vastagságú membránon, és az oxigénnel vizet alkotnak. Az elektronok nem jutnak át, ezeket visszatartják. Az elektronok többlete az egyik oldalon és hiánya a másikon eredményezi az elektronok mozgását a pólusok, az anód és a katód között, azaz elektromos áram jön létre.
2) gáztartály: 3 tartályban tárolja az autó a nagy nyomáson (700 bar) összesűrített hidrogéngázt.
3) akkumulátor: a lítium-ion elem tárolja az elektromosságot és segít a kigyorsításban. A tüzelőanyag-cella és a fékezési energia visszavezetése révén töltődik.
4) villanymotor: nagy nyomatékú elektromotor, amelyet a tüzelőanyag-cellákban előállított áram és az akkumulátorban tárolt áram hajt meg.
Biró Csongor
Műszaki adatok
Mercedes-Benz B-osztály F-Cell | |
MOTOR | |
Villanymotor | |
Max. teljesítmény lóerő | 136 lóerő, átlagos teljesítmény 95 lóerő |
Max. nyomaték: Nm | 290 Nm |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4273 / 1777 / 1618 |
Csomagtér | 416 liter |
Saját tömeg (kg) | 1809 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 170 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 11 |
FOGYASZTÁS (kg/100 km) | |
Vegyes | 0,97 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 0 |
ÁRA | kb. 500 ezer euró |