Gyorsteszt: Nissan Leaf
A Leaf neve rövidítés: Leading, Environmentally friendly, Affordable Family car, vagyis előremutató, környezetbarát és...
A Leaf neve rövidítés: Leading, Environmentally friendly, Affordable Family car, vagyis előremutató, környezetbarát és megfizethető családi autó. Az elektromos modell a katasztrófa sújtotta Japánban készül, de 2013-tól Sunderlandben is beindul a gyártás.
Meglepően kényelmes, kompromisszumoktól mentes autó a Leaf, igazi családi verda. Szép, elegáns a belseje, kényelmesek az első ülések, látványos technikát mutat be, a sofőr a jövőben érzi magát. Legnagyobb sebessége 145 kilométer óránként, hatótávja 150-175 kilométer. Amikor én vezettem, 101 kilométert mutatott a kijelző, igaz legfeljebb 100-zal hajtottam, nem úgy, mint a kolléga, akinek a 160 kilométer/órás tempó után lemerült az Ampera akksija és jót autózott benzinnel hajtva. Az elektromos autóval a célbaérés a feladat és nem a sebesség élvezete, itt érvényényesül a lassan járj, tovább érsz mondás. Egy felmérés szerint az átlagos európai polgárok nyolcvan százaléka hétköznap 100 kilométernél kevesebbet autózik. A Nissan Leaf nekik tökéletes megoldás.
A hatótáv megítéléséről folyik a vita, több független mérés eredménye is jelentősen eltér egymástól, mert az akkumulátorok élettartalma függ az időjárástól, a forgalomtól, a sebességtől és a vezető habitusától. Általánosságban a szakértők 154-184 kilométeres hatótávban egyeztek ki, de mértek 76 kilométert éppúgy, mint 222 kilométert. Az USA környezetvédelmi hivatala 117 kilométerrel számol, azaz 765 kJ/km energiafogyasztással, ami kb. 2,5 literes átlagnak felel meg átszámítva.
A Nissan Leaf orrába beépített kis helyigényű villanymotor az első kerekeket hajtja. A váltóáramú szinkronmotor teljesítménye 80 kW (110 lóerő), nyomatéka 280 Nm. 0-ról 100 kilométer/órás sebességre 10 másodperc körüli idő alatt gyorsul, ami kiváló eredmény. A villanymotort a Nissan és a NEC által kifejlesztett, 90 kW-t meghaladó teljesítményű 250 kilós, 48 egységből álló (mindegyik négy cellát tartalmaz), a jármű padlólemezében elhelyezett lítium-ion akkumulátor látja el energiával (24 kW/h, 360V).
Az autó teljes körű felszereltségéhez tartozik a fékezési energiát visszaforgató rendszer, a légkondicionáló, a műholdas navigáció - ez annyira okos, hogy tartalmazza a legközelebbi villanykutakat is, és az útvonalat a rendelkezésre álló energia függvényében jelöli ki -, a parkolást segítő kamera és a fejlett fedélzeti informatikai és telematikai rendszer. A töltöttségi szint és az akkumulátor maradék kapacitásának ellenőrzése ugyanúgy, mint az utastér fűtésének vagy hűtésének távvezérlése számítógéppel, illetve mobiltelefonnal is történhet. Az egyetlen külön rendelhető extra a hátsó spoilerbe beépített napelem, amely a fedélzeti elektromos berendezések 12V-os akkumulátorának töltését segíti. Első fényszórói is LED-esek, amelyek fele annyi energiát fogyasztanak, mint a hagyományos halogén izzók. A hálózati töltőt és a teljesítmény-elektronikát a hátsó ülések mögött találjuk, míg a motortérbe építették be az állandó mágneses, váltakozó áramú szinkron elektromotort.
Alaktényezője rosszabb, mint a Priusé, 0,28 cw. Csomagtartója kicsi, 330 literes, és nem bővíthető, négy utas számára azonban teljes értékű és kényelmes az autó. Ha elfogadjuk az amerikai zöld hivatal számításait, 100 kilométerenként 21,25 kWh energiát fogyaszt. A február 1-jétől érvényes díjszabás alapján ennek az ára 967 forint, amiből csupán 2,5 liter benzint tankolhatnánk. Ha átszámítjuk, ennyi tehát a Leaf átlagfogyasztása, azaz egy ezresből eljutunk Budapestről Veszprémbe. Feltöltése egyszerű, lakossági hálózatra kapcsolva 7-8 óra alatt a teljesen lemerült akkumulátor is feltölthető. Gyorstöltővel (DC 50kW, 400 V) fél óra alatt 80 százalékra tölthető, de ez speciális töltőhelyen lehetséges csupán.
Nagyon drága a Leaf, listaára 35 ezer euró Európában. Ahol támogatják a környezetbarát autózást, ott akár 5000 euróval is olcsóbb az autó (Hollandiában 32 839 euró, Spanyolországban 29 950, Írországban 29 950 euró, Nagy-Britanniában 23 990 – itt 5000 font a támogatás -, Portugáliában 30 850 euróért rendelhető meg. Az Egyesült Államokban 25-32 ezer dollárt kérnek érte, ott az állami támogatás 7500 dollár lehet, és átszámítva öt millió forintért már van értelme Leaf-et venni. Konkurense, a hosszabb hatótávval rendelkező (kiegészített benzines erőforrással) Chevrolet Volt ára 40 000 dollár, amelyből ugyancsak 7500 dollár állami segítség kérhető. Összevetésképp a Toyota Prius 22 800 dollárért vihető haza.
Magyarországon ma semmilyen állami támogatást nem élveznek az elektromos autók, csupán a kedvezményes regisztrációs adónak és a teljesítményadó megfizetésének mentességének örülhetnének vásárlóik. Szó nincs 5 ezer eurós vagy 7500 dolláros segítségről, elektromos kutak ezreiről, így nem valószínű, hogy 2013-ig bevezetik nálunk a 2011-es év autóját.
Biró Csongor
Nissan Leaf | |
MOTOR | |
Elektromos motor | AC, szinkron |
Maximális fordulatszám | 10390/perc |
Max. teljesítmény lóerő | 110 lóerő 2730-9800-as fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 280 Nm 0-2730-as fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2700 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4445 / 1770 / 1545 |
Csomagtér | 330 liter |
Saját tömeg (kg) | 1520 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 145 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | kb. 10 |
Energia | |
Hatótáv | kb. 175 km |
Akkumulátor mérete | 1570x1190x260 (mm), 300 kg |
CO2 kibocsátás (g/km) | 0 (amennyiben megújuló áramot tankolunk) |
ÁRA | n.a. |