2011. május. 26. 06:03 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2011. május. 25. 14:05 Autó

Gyorsteszt: Nissan Leaf

A Leaf neve rövidítés: Leading, Environmentally friendly, Affordable Family car, vagyis előremutató, környezetbarát és...

A Leaf neve rövidítés: Leading, Environmentally friendly, Affordable Family car, vagyis előremutató, környezetbarát és megfizethető családi autó. Az elektromos modell a katasztrófa sújtotta Japánban készül, de 2013-tól Sunderlandben is beindul a gyártás.

Michelin


Meglepően kényelmes, kompromisszumoktól mentes autó a Leaf, igazi családi verda. Szép, elegáns a belseje, kényelmesek az első ülések, látványos technikát mutat be, a sofőr a jövőben érzi magát. Legnagyobb sebessége 145 kilométer óránként, hatótávja 150-175 kilométer. Amikor én vezettem, 101 kilométert mutatott a kijelző, igaz legfeljebb 100-zal hajtottam, nem úgy, mint a kolléga, akinek a 160 kilométer/órás tempó után lemerült az Ampera akksija és jót autózott benzinnel hajtva. Az elektromos autóval a célbaérés a feladat és nem a sebesség élvezete, itt érvényényesül a lassan járj, tovább érsz mondás. Egy felmérés szerint az átlagos európai polgárok nyolcvan százaléka hétköznap 100 kilométernél kevesebbet autózik. A Nissan Leaf nekik tökéletes megoldás.

Michelin



A hatótáv megítéléséről folyik a vita, több független mérés eredménye is jelentősen eltér egymástól, mert az akkumulátorok élettartalma függ az időjárástól, a forgalomtól, a sebességtől és a vezető habitusától. Általánosságban a szakértők 154-184 kilométeres hatótávban egyeztek ki, de mértek 76 kilométert éppúgy, mint 222 kilométert. Az USA környezetvédelmi hivatala 117 kilométerrel számol, azaz 765 kJ/km energiafogyasztással, ami kb. 2,5 literes átlagnak felel meg átszámítva.

A Nissan Leaf orrába beépített kis helyigényű villanymotor az első kerekeket hajtja. A váltóáramú szinkronmotor teljesítménye 80 kW (110 lóerő), nyomatéka 280 Nm. 0-ról 100 kilométer/órás sebességre 10 másodperc körüli idő alatt gyorsul, ami kiváló eredmény. A villanymotort a Nissan és a NEC által kifejlesztett, 90 kW-t meghaladó teljesítményű 250 kilós, 48 egységből álló (mindegyik négy cellát tartalmaz), a jármű padlólemezében elhelyezett lítium-ion akkumulátor látja el energiával (24 kW/h, 360V).

 

bcs

 

Az autó teljes körű felszereltségéhez tartozik a fékezési energiát visszaforgató rendszer, a légkondicionáló, a műholdas navigáció - ez annyira okos, hogy tartalmazza a legközelebbi villanykutakat is, és az útvonalat a rendelkezésre álló energia függvényében jelöli ki -, a parkolást segítő kamera és a fejlett fedélzeti informatikai és telematikai rendszer. A töltöttségi szint és az akkumulátor maradék kapacitásának ellenőrzése ugyanúgy, mint az utastér fűtésének vagy hűtésének távvezérlése számítógéppel, illetve mobiltelefonnal is történhet. Az egyetlen külön rendelhető extra a hátsó spoilerbe beépített napelem, amely a fedélzeti elektromos berendezések 12V-os akkumulátorának töltését segíti. Első fényszórói is LED-esek, amelyek fele annyi energiát fogyasztanak, mint a hagyományos halogén izzók. A hálózati töltőt és a teljesítmény-elektronikát a hátsó ülések mögött találjuk, míg a motortérbe építették be az állandó mágneses, váltakozó áramú szinkron elektromotort.

Alaktényezője rosszabb, mint a Priusé, 0,28 cw. Csomagtartója kicsi, 330 literes, és nem bővíthető, négy utas számára azonban teljes értékű és kényelmes az autó. Ha elfogadjuk az amerikai zöld hivatal számításait, 100 kilométerenként 21,25 kWh energiát fogyaszt. A február 1-jétől érvényes díjszabás alapján ennek az ára 967 forint, amiből csupán 2,5 liter benzint tankolhatnánk. Ha átszámítjuk, ennyi tehát a Leaf átlagfogyasztása, azaz egy ezresből eljutunk Budapestről Veszprémbe. Feltöltése egyszerű, lakossági hálózatra kapcsolva 7-8 óra alatt a teljesen lemerült akkumulátor is feltölthető. Gyorstöltővel (DC 50kW, 400 V) fél óra alatt 80 százalékra tölthető, de ez speciális töltőhelyen lehetséges csupán.

bcs



Nagyon drága a Leaf, listaára 35 ezer euró Európában. Ahol támogatják a környezetbarát autózást, ott akár 5000 euróval is olcsóbb az autó (Hollandiában 32 839 euró, Spanyolországban 29 950, Írországban 29 950 euró, Nagy-Britanniában 23 990 – itt 5000 font a támogatás -, Portugáliában 30 850 euróért rendelhető meg. Az Egyesült Államokban 25-32 ezer dollárt kérnek érte, ott az állami támogatás 7500 dollár lehet, és átszámítva öt millió forintért már van értelme Leaf-et venni. Konkurense, a hosszabb hatótávval rendelkező (kiegészített benzines erőforrással) Chevrolet Volt ára 40 000 dollár, amelyből ugyancsak 7500 dollár állami segítség kérhető. Összevetésképp a Toyota Prius 22 800 dollárért vihető haza.

Magyarországon ma semmilyen állami támogatást nem élveznek az elektromos autók, csupán a kedvezményes regisztrációs adónak és a teljesítményadó megfizetésének mentességének örülhetnének vásárlóik. Szó nincs 5 ezer eurós vagy 7500 dolláros segítségről, elektromos kutak ezreiről, így nem valószínű, hogy 2013-ig bevezetik nálunk a 2011-es év autóját.

Biró Csongor

 

 

[[ Oldaltörés (Műszaki adatok) ]]

 

Michelin

 

Nissan Leaf
MOTOR
 
Elektromos motor
AC, szinkron
Maximális fordulatszám
10390/perc
Max. teljesítmény lóerő
110 lóerő 2730-9800-as fordulaton
Max. nyomaték: Nm
280 Nm 0-2730-as fordulaton
MÉRETEK
 
Tengelytáv (mm)
2700
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)
4445 / 1770 / 1545
Csomagtér
330 liter
Saját tömeg (kg)
1520
MENETTELJESÍTMÉNYEK
 
Végsebesség (km/h)
145
Gyorsulás 0-100 km/h (mp)
kb. 10
Energia
 
Hatótáv
kb. 175 km
Akkumulátor mérete
1570x1190x260 (mm), 300 kg
CO2 kibocsátás (g/km)
0 (amennyiben megújuló áramot tankolunk)
ÁRA
n.a.

 

 

 

Hirdetés