Kipróbáltuk a megújult Renault Lagunát
Szép csendben frissültek a Renault felső- és középkategóriás autói. Az Espace új belsőt, a ráncfelvarrott Laguna pedig egy nagy testvért is kapott. A koreai gyökerű Latitude csak márciusban érkezik hozzánk, viszont a megújult Laguna már kapható a kereskedésekben.
Nem kell nagy változásra gondolni, ennek ellenére sportosabb, pofásabb lett a Laguna külseje. A fekete hűtőmaszk energikusabb megjelenést, a krómdíszítések eleganciát kölcsönöznek a kocsinak. Övvonala a faron is folytatódik, közvetlenül a füstszínű, LED-es hátsó lámpák fölött. A beltér sem változott meredeken, a dizájn letisztult, minden a helyén van, a kényelmet 10 hangszórós, digitális erősítős Bose hangrendszer (Bose hangprocesszorral és hatcsatornás önálló hangszínszabályozóval) fokozza, a TomTom navigációját már megszokhattuk (Franciaországban mozgótraffipax-előrejelző funkciója is van). A nedves fröccsöntéssel készült, az utastér teljes szélességében véghúzódó műszerfal teljesen különválik a középkonzoltól.
Új volt számomra a – korábban csak a Grandtour GT és a kupé modellekhez társított – négykerék-kormányzás adta sportosság. Úgy kanyarodik az autó, mint egy BMW, élvezet bedönteni, körforgalmakban gyorsítani. A 150 és 180 lovas kétliteres dízelekhez kérhető a 4Control futómű és az összkerék-kormányzás. Mi az utóbbival hajtottuk a Lagunát, és meglepődtünk fickósságán. A kínálat legerősebb motorjaival (2.0T 170 és dCi 180) szerelt autókban hidraulikus szervokormány, a többi változatban aktív elektromos szivattyúval ellátott egység dolgozik. A 4Controlnak csak egyetlen hátránya van, nincs pótkerék az ezzel szerelt verzióban.
Hatvan kilométer/óránál alacsonyabb sebességeknél a hátsó kerék az elsőkkel ellentétes irányban fordul el, akár 3,5 fokos szögben. Így kisebb a fordulókör (megegyezik a Clióéval), könnyebb a manőverezhetőség. 60 kilométer/óra felett a hátsó kerék az elsővel azonos irányba fordul el, ami fokozott menetstabilitást eredményez. A hátsó tengely az ideális ívet követi, a hátsó kerék elfordulási szöge a legtöbb esetben nem haladja meg a 2 fokot. Javul az autó tapadása, az elektronikának később kell beavatkoznia, így a vezető jobban kitolhatja az irányítás határait.
Motorja halk, legnagyobb, 400 newtonméteres nyomatékát már 2000-es fordulaton leadja. A sajtóanyag szerint 5,7 liter az autó átlagfogyasztása vegyes üzemben. Ez kissé túlzásnak tűnik ahhoz képest, hogy a fedélzeti számítógép memóriája a 350 kilométeres tesztelés során 7,5 literes átlagot rögzített, de ha a városi 7,7 literes adatot vesszük figyelembe, akkor elégedettek lehetünk. Most a pénztárnál is örülhetünk, 700 ezer forint a Laguna árelőnye, a tesztelt 4Control változat 180 lovas motorral akciósan 7,49 millió forintba kerül. Tesztautónkon még volt pár extra: 18 hüvelykes sötétszürke keréktárcsák 100 ezer forintért, metálfény 125 ezerért, Bose hangrendszer Bluetooth-kihangosítóval 160 ezerért.