2009. június. 19. 20:01 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. június. 24. 20:35 Autó

Melyik jobb a családnak: Renault Mégane kombi vagy Renault Scénic?

Két újabb családi autóval bővült a Renault kínálata. A Mégane kombi inkább a sportosabb életvitelű apukák, anyukák és a cégek kedvelt autója lesz, míg a Scénic-en inkább a kisgyerekesek és az idősebbek szeme akad meg. A Scénic ára július elsejétől publikus, a kombit majd ősszel címkézik fel.

A Renault által is megfogalmazott célcsoportra rácáfolt, hogy a Pierrefonds-i 14. századi templom mellett leparkolt kombi Mégane körül rajzottak a francia nyugdíjasok, mamák és papák egyaránt. Ezen nem is érdemes elcsodálkozni, a francia utakon az autók több mint fele Renault.

A Renault Mégane Grandtour megnövelt tengelytávja (2702 milliméter) kényelmes utazást biztosít felnőtt utasoknak akár hosszú távon is. Csomagtartója 524 literes, amely az ülések síkba döntésével akár 1600 literesre is bővíthető. Mivel az anyósülés előre hajtható, a Mégane Grandtour maximális rakodási hossza 2550 milliméter. A kalaptartót nem kell az út szélén, áruházi parkolóban vagy a saját kertünkben felejtenünk, külön tárolóhelyet rejt a padló a számára.

© Autómenedzser
Igazán gazdag a Mégane Grandtour motorkínálata, a dízelflotta nyolc tagot számlál 85-től 160 lóerősig. Mi a legerősebb kétliterest vittük be a málnásba, kifejezetten sportos vezetést tett lehetővé a 160 lovas erőforrás, amelynek maximális nyomatéka 380 Nm. A kipróbált kétliteres motor automatikus váltóval is rendelhető, ekkor azonban csak 150 lóerő a teljesítménye.

A dízelek többsége eco2, azaz zöld motor, a dCi 90 DPF szén-dioxid-kibocsátása 116 gramm/kilométer, a dCi 85-ösé 118 gramm/kilométer, a dCI 105-ösé 120 gramm/kilométer, a dCi 110 DPF-é 126 gramm/kilométer. Ez a négy motor alacsony étvágyú, a gyári sajtóanyag szerint átlagfogyasztásuk 4,4-4,8 liter/100 kilométer, ami 1200 kilométeres hatótávolságot feltételez. A mi tesztautónk ennél többet evett, a 100 kilométeres tesztút során 7,6 literes átlagot mutatott a fedélzeti számítógép. Kiváló kompromisszum a teljesítmény és a fogyasztás tekintetében az 1,9 literes 130 lovas dCi amely a gyártó szerint 5,1 literrel beéri 100 kilométerenként.

Aki a benzinmotorra esküszik, hatféle közül választhat, az alap 1,6-os 100 lóerős, a csúcs pedig a kétliteres turbós 180 lóerővel.

© Autómenedzser
A vezetési pozíció kiváló, a futómű kifogástalan (elöl MacPherson-típusú, szervnyúlványos segédalvázra szerelve; a hátsó felfüggesztés egy programozott csavarodású hátsó hídra épül), a váltó és a kormány precíz. A kanyarokba bebújik, tapad az aszfaltra, ugyanolyanok a dőlési tulajdonságai, mint az ötajtósnak. Az anyagválasztás, a beltér kidolgozása példás, kellemes autó a Mégane. A középkonzol műszerei látványosak, áttekinthetők, a tesztautókat pazarul felszerelték, tempomattal, tolatókamerával, magyarul is beszélő TomTom navigációval.

Az utasok jó hasznát veszik a 25 liternyi rakodóhelynek, köztük egy 9 literes kesztyűtartóval, valamint egy 5,6 literes rekesszel a középkonzolon.

Petit Scénic (Oldaltörés)

Előbb jött a Grand Scénic, két hónappal később mutatták be a franciák a kis tesót, az ötszemélyes Scénic-et. A kategória úttöröjeként és egy évtizede éllovasaként, a Scénic a maga 3,3 eladott példányával Európa legnépszerűbb egyterűje.

A vezető magasan ül, jól kilát a panoráma szélvédőn, a tolatásban kamera segít. Nagy a lábtér, a sajtóanyag szerint a kategória legjobbja, mégis, kollégánk kényelmetlenebbül ült benne hátul, mint korábban a Mégane kombiban. A különálló ülések mozgathatók, háttámlájuk ötféleképpen állíthatók, a tárolórekeszek össztérfogata 86 liter. A hátsó ülések aljában is (összesen négyben) fiókok vannak, a padlóba négy rekeszt süllyesztettek be, a kesztyűtartó 11 literes, a csúsztatható középkonzol kilencliteres. A Scénic csomagtartója alaphelyzetben 437 liter, de a hátsó ülések előretolt helyzetében 522 liter.

© Autómenedzser
A beltér finom, minőségi, tesztautónkban bőrülések kényeztettek, megspékelve dupla panorámatetővel. A személyre szabható TFT-kijelzőt a garmadányi információval már megismertük a Grand Scénicben, így ezúttal elmaradt az ujjongás. A futómű, a hatsebességes váltó és a kormány dicséretet érdemel.

A Scénichez ötféle benzinmotor és hétféle dízel dukál (ezekből három szén-dioxid-kibocsátása kevesebb, mint 140 gramm/kilométer), tesztautónkban 110 lovas 1,5 literes dolgozott. A Mégane kombinál nehezebb testet magabiztosan mozgatta, ám a sportosságnak még az illuziója sem csapta meg az orrunkat. Nyugodt, barátságos, élhető autó. Fogyasztása ennek megfelelően hat alatt maradt a rövid tesztelés során, a gyári sajtóanyag 5,1-ről beszél. Ennek megfelelően szén-dioxid-kibocsátása 134 gramm/kilométer (15 hüvelykes kerekekkel)c, maximális nyomatéka 240 Nm 1750-es percenkénti fordulatszámnál

Az USB- és az iPod csatlakozó mindkét tesztelt típusban megtalálható, a Scénic július elsejétől, a megemelt áfával kapható majd, a Mégane kombira őszig várni kell, addig a nagyobb étvágyú európai piacokat szolgálják ki.

Biró Csongor

Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.

Hirdetés