Peugeot 5008 hosszú teszt
A családszerető és nagycsaládos olaszok kedvelik az 5008-ast, tucatnyival találkoztam egyhetes toszkán túrám alatt. Ahhoz, hogy minálunk is sok rója az utakat, a népszaporulatnak és a fizetéseknek kell nőnie. A Peugeot megtette a magáét: az 5008-as hatalmas és kényelmes autó. 3000 kilométeres teszten bizonyított.
Szemrevaló az 5008-as, szép, arányos és elegáns. A látványra rátesz a fehér gyöngyház fényezés is, ami nemcsak kiemeli a tömegből az autót, de védi is. Egy csepeli áruház mellett egy figyelmetlen nő telefonnal a fülén az autó farának tolta a bevásárlókocsiját, a koppanás riasztó volt, de nyoma semmi nem maradt.
A Peugeot 5008-as méretei impozánsak, hosszú tengelytávja azonban nagy akadály olyan szűk városi utakon, amelyeket a toszkán Piaggio „pickupokra” terveztek. A keskeny kanyarokban, a beláthatatlan hajtűkanyarokban kínlódtunk a nagy testtel. Parkolásnál ugyancsak szenved a Peugeot, szerencsére a radaros segéd nagy hasznunkra van, még az optimális parkolóhelyet is segít kiválasztani. Az oldalérzékelők a parkolóhely és az autó méretét hasonlítják össze, a rendszer a navi kijelzőjén tájékoztatja a vezetőt arról, hogy lehet-e az adott helyen parkolni, illetve arról is, hogy milyen nehézségű manővert kell annak érdekében elvégezni.
Kiváló családi autó, akár heten is utazhatunk benne, a leghátsó ülések gyerekeknek ajánlottak, de a móka kedvéért, még a hazai bemutatón, 190 centis kollégámat utaztattam leghátul. Ötven kilométert gond nélkül kibírt, nem hallottuk egymást beszélgetést közben, ezért ült vissza mellém. Ezúttal háromszemélyes és teherautós szerepben teszteltük, a második sor ülései tologathatók, háttámlájuk dőlésszöge változtatható, és le is hajthatók. Hatalmas hely tátong a csomagoknak, jól volt így nyaralni, minden befért, még azok az eszközök, ruhák, tárgyak, amelyeket nem is használtunk.
Rengeteg a tároló rekesz, erre büszkék is a franciák, pohártartóra azonban nem gondoltak. Az ülések közötti tároló box hamutálszerű kis edénykéjének helyére egy energiaitalos doboznak csak a negyede fér bele, 0,33-as palackokat is csak kézben tartva tárolhatjuk (a kupakosokat bezárva betehetjük a könyök alatti 10,5 literes tárolóba). Nem túl előnyös vezetés közben, sőt kifejezetten tilos. A vezetőülés alatt azonban hasznos a kihúzható fiók, ahogy a második üléssor előtt, padlóba süllyesztett üregeket is használhatjuk értékeink elrejtésére. A kesztyűtartó méretes, 12 voltos csatlakozó bőven van, hátul, a csomagtartóban is találunk. A második és harmadik sor ülései külön-külön a padlóba süllyeszthetők, így teljesen sík felület alakítható ki a rakodóküszöbbel egy vonalban. Padlóba süllyesztett ülésekkel és előrehajtott anyósüléssel a hasznos hosszúság 2,76 méter.
A vártnál takarékosabb
Hosszabb út előtt az ember előre kalkulál a költségekkel. Az 1,6 literes 156 lovas PSA-BMW turbómotor étvágya nem sok jó sejtetett, a fedélzeti számítógép által tárolt hosszú távú fogyasztási adat 10 liter körüli volt induláskor. Csak reménykedni tudtam, hogy mindezt többnyire városi körülmények között mérték. Több mint 3000 kilométert tettem meg az 5008-assal, 2000 kilométert autópályán színültig pakoltan, 1000 kilométert folyamatos emelkedőkkel, kaptatókkal, kanyargós lejtőkkel és szerpentin füzérekkel megtűzdelve. Nem kíméltem tehát ebben a tekintetben az 5008-ast, mégsem csalódtam benne: a hosszú túrán a fedélzeti számítógép szerint 7,7, saját mérésem szerint 8,1 liter benzint fogyasztott 100 kilométeres átlagban a nagy Peugeot.
Versenytársak (hétszemélyes, hasonló motorizáltságú és felszereltségű egyterűek) |
Peugeot 5008 1,6 THP Premium, 156 LE, 6,3 millió Ft Renault Grand Scénic 1,4T, 130 LE, 5,6 millió Ft Citroen Grand C4 Picasso 1,6 THP Exclusive (robotizált váltóval), 150 LE, 6,6 millió Ft Opel Zafira 1,8 Cosmo, 140 LE, 6,7 millió Ft Volkswagen Touran Highline 1,4 TSI, 140 LE, 8,5 millió Ft (német ár) Mazda 5 2,0i TX Plus, 146 LE, 6,8 millió Ft Toyota Verso 1,8 Sol, 147 LE, 6,8 millió Ft Ford S-MAX 2,0 Titanium, 145 LE 8,4 millió Ft |
Az optimális fogyasztás elérésében a megfelelő sebességi fokozat megválasztásában is segít az autó, a műszerfal egyik szegletében villan fel a megfelelő jelzés. A hosszú úton sokszor segített abban, hogy ne ötös fokozatban vezessek autópálya-tempóban. A magasra helyezett hatsebességes váltó pontos, de a váltás folyamata hangos, mintha kulisszás váltó lenne, annyira kattog. Szerencsére távol van a korábban megtapasztalt imbolygós váltórúdtól, de még messze vannak a franciák a németek és a japánok precizitásától.
Az egyhatos turbó könnyedén mozgatja a nagytestű Peugeot-t, emelkedőkön azonban pörgetni kell, heves visszaváltásokkal kell küzdeni a nyomatékgörbe magasan tartásához. Finom, érett hangon duruzsol az 1,6-os THP, sokan dízelnek vélték alapjárata hallatán. Autópályán családi sprinterré válik, a belső sáv nem idegen számára.
A vezetőülés kényelmes, még hosszú távon – egyhuzamban 1050 kilométer alatt – is. Tesztautóm jól felszerelt, prémium csomagot tartalmazott, kiegészítve néhány technikai csemegével: első- és hátsó parkolóradar parkolássegéddel, head-up display, háromzónás klíma, tempomat, Bluetooth, SD-kártyás navigáció, elektronikus kézifék, turbómotor, hátsó szórakoztató rendszer, variálható hét ülés, panorámatető. A 6,3 milliós alapár így könnyen felkúszott 7,7 millióra, de ez az autó tudásához, kényelméhez és menetdinamikájához képest jutányos. Persze, lehet már 4 millió forint körül is kapni fapadosabb hétszemélyes Daciát és Fiatot is, a Peugeot 5008, azokhoz képest fényűző luxus. Hasonló feltételekkel a Renault Grand Scénic a legkomolyabb konkurense.
A head-up displayen a vezetést segítő fontos információk (sebesség, sebességhatároló/ tempomat és követésitávolság-jelzés) egy, a műszerfal tetejéről kinyíló, nem tükröződő, áttetsző polikarbonát lemezre vetítve jelennek meg. A vetített kijelzéshez kapcsolódó, a kocsi orrában elhelyezett radarral működő rendszer segít a sebességnek megfelelő követési távolság tartásában. Ezzel nemcsak elkerülhetővé teszi az egyes országokban fenyegető súlyos bírságokat, hanem meg is tanít az optimális távolság szükségességére és betartására.
Bár a navigációt a Harman/Becker jegyzi, 2009/2010-es térképadatok nagyon elavultak. Már Magyarországon nem találta az új M7-est, Szlovéniában és Olaszországban több száz kilométert autóztunk vakon. Volt olyan olasz kisváros, ahonnan nem talált ki, szerencsére tudtunk olvasni, és kiszabadultunk saját erőből.
A rendelhető videó csomag révén DVD-lejátszót vagy játékkonzolt kapcsolhatunk a hátsó szórakoztató rendszerhez, melynek képét az első fejtámlákban elhelyezett két hét hüvelykes színes kijelző jelenít meg. A csomaghoz két vezeték nélküli fejhallgató is tartozik, így a gyerekek az elöl ülők zavarása nélkül nézhetik kedvenceiket. A fejhallgatókat újratölthető akkumulátorokkal látták el. Ez pont egy olyan extra, amit nem ajánlok, hasznosabban is elkölthető negyedmillió forint. Jobban örültem volna egy USB-, vagy iPod-csatlakozónak.
A magasított vezetőhely és a hatalmas szélvédő kitűnő kilátást és fokozott biztonságérzetet biztosít a vezetőnek, aki szinte uralja az utat. Az autó tervezőinek sikerült még ergonomikusabbá tenni a vezetőhelyet, egyrészt az ülések minőségi kidolgozásának, másrészt a kormányoszlop erősen függőleges dőlésszögének köszönhetően. A műszerfal döntött síkja összhangban van az autó külsejének dinamikus vonalaival, ami jelentősen fokozza a térérzetet.
Az 5008 minden utasát – beleértve a harmadik sorban ülőket is – légzsákok védik. Alapból hat lufi jár: vezető- és utasoldali légzsák (utóbbi gyermekülés esetén kikapcsolható), két oldallégzsák és két függönylégzsákkal, mely a harmadik sorban utazókat is védi. A biztonsági övek becsatolásáról a tetőn lévő kijelző informál, csipogni azonban csak a vezető védelmében csipog. Az 5008 szériában tartalmazza az elektromos kéziféket. Használata nagyon kényelmes: azonnal kiold, amikor elindul az autó, a motor leállításakor pedig behúz. Az elektromos kézifékhez lejtőn való elindulást segítő rendszer is tartozik, mely két másodpercig álló helyzetben tartja az autót, míg a vezető a fékről átlép a gázpedálra.
Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.