2009. szeptember. 08. 21:17 Biró Csongor Utolsó frissítés: 2009. szeptember. 08. 21:53 Autó

Összkerekes haszon Peugeot-kat teszteltünk

A haszonjárművek magyarországi piacának negyedik szereplője, a Peugeot 4x4-es hajtással erősít. Ehhez a francia Dangel cég technikáját alkalmazza. Az összkerékhajtású Partner, Expert és Boxer modellekkel a Peugeot nemcsak a kínálatát kívánja bővíteni, hanem új ügyfélkört szeretne meghódítani mind egyéni, mind vállalati szinten.

A fronthajtásos modelleket 4x4-es igény esetén a gyártósorról viszi el a Dangel, hogy miután megemelte hasmagasságát, beépítse a viszkokuplungos erőátvitelt, illetve igény szerint a különböző differenciálzárakat. A viszkokuplung önműködően viszi át a nyomaték egy részét a hátsó kerekekre. Kiépített úton a jármű viselkedése teljes mértékben hasonló az eredetiéhez, állandó sebességnél a viszkokuplung szabadon futtatja a hátsó kerekeket, ezáltal nem nő a fogyasztás. Gyorsításkor viszont szabályozottan bocsát nyomatékot a hátsó tengelyre. Menet közben is kapcsolható, igény szerint. A tesztelt Expert és Boxer állandó összkerékhajtással bírt, a Partner prototípus összkerékhajtása kapcsolható volt a műszerfalon. A Boxerbe felezőt is építettek, de a Hungaroring parlagfüves pályáján erre nem volt szükség. Bezzeg, ha esett volna előtte.

Emelt, 20 centis hasmagasságának köszönhetően a Partner elsőkerékhajtással is gond nélkül teljesítette a feladatot, a legizgalmasabb vezetési élményt a platós Boxer nyújtotta. Néhány pályahatárt jelző botot sikerült kidöntenem, amíg rájöttem, hogy ez a Boxer nagyobb, mint az előtte hajtott Expert és Partner. Egyesben, a fordulatot 1500 és 2000 között tartva megtorpanás nélkül dolgozott a masina. A négyszernégyes áldását meredek emelkedőn és féloldalas dombon hajtáskor érezni, nélküle néhol lecsúszna a hátsó tengely. A Boxer hasmagassága 195 milliméter, első terepszöge 22-25 fok, hátsó terepszöge 22-25 fok, rámpaszöge 15-16 fok.

© Autómenedzser
A Dangel erőátvitel fő elemei az eredeti sebességváltó, a terepváltó és a kardántengely. Egyes esetekben a jármű normál hátsó hídját módosítják a hajtás fogadására, máskor teljes átalakításra van szükség többlengőkaros rendszerre. A Peugeot Partner esetében 85 kilós pluszt jelent a többlet, az Expert kiegészítőinek tömege 145 kiló, a Boxernél 150 kilogramm. A futómű megemelése növeli a szabad hasmagasságot, a motor és az erőátvitel első része alá védőlemezt szerelnek. Három fokozatban teszik a Dangel szakemberei egyre vadabb terepjáróvá az autót, a második fokozatban részlegesen önzáró első és hátsó differenciálművet szerelnek, a harmadik extrém terepes fokozatban alap a differenciálzár és a rövidebb áttételű egyes fokozat (felező). Az átalakítás ára 6790-8290 euró (Expert), illetve 6990-8790 euró (Boxer).

További képek az Autómenedzser.hu autós portálon.

Hirdetés
Címkék