Oroszország: ketten meghaltak a vétlen autóban, mégis ők a hibásak? - videó
Oroszországban nem telik el nap újabb rendőrségi botrány nélkül: csütörtök hajnalban egy különleges őrezred egyik, jogosítvány nélkül vezető tagja tört össze Moszkvában három parkoló gépkocsit, s a csütörtöki lapok bőven tárgyalják Anatolij Barkovnak, a Lukoil olajkonszern alelnökének két ember halálát okozó balesetét.
A jogosítvány nélkül vezető rendőr ügye nem keltett különös figyelmet, hiszen a hasonlók, továbbá a rendőrök - gyakran cserbenhagyásos - gázolásai szinte mindennaposak. Figyelemre méltó viszont a Lukoil alelnökének balesete, amely már néhány napja történt, s nyilván csendben el is intéződött volna, ha a közfelháborodás ezt meg nem akadályozza.
A Lukoil Mercedes-Benz S500-asa a dugót kikerülendő hirtelen kivágott a Moszkva soksávos főútvonalain a megkülönböztető jelzést használó, illetve különleges rendszámú kocsiknak fenntartott úgynevezett tartaléksávba, de a hirtelen manővertől beleért a szembejövő forgalmi sávba, ahol összeütközött egy szembejövő kocsival, s az utóbbiban két nő - köztük egy ismert orvos - életét vesztette. Barkov a lábán sérült, a sofőr sértetlenül szállt ki az autóból.
A rendőrök azonnal készen álltak az értékeléssel, miszerint a hibás a Citroen C3 35 éves vezetője volt. A szemtanúk azonban másként ítélték meg, s felháborodásuknak előbb az interneten adtak hangot, majd a sajtó is felkapta a témát, s aktivisták indultak szemtanúkat keresni. Az áldozatok családjának ügyvédjével közölték: az ügyet titkosították, s ha megsérti a titoktartást, eltiltják szakmájától.
Ezután a rendőrség előbb azt állította, hogy a legalább 14-15 közeli kamera ellenére nincs video, aztán azt mondta, volt, de ellopták, majd mégis bemutatott egyet, amelyen azonban éppen az ütközést kitakarja egy reklámtábla. Tény, hogy nemrég kiderült: a térfigyelő kamaráknak csak csekély része működik, így tett szert jogtalan bevételre a tendernyertes üzemeltető. Az 1992 óta működő START közlekedésirányítási rendszer kameráinak felvételeit viszont nem rögzítik, mert fő céljuk a dugók észlelése. Végül Dmitrij Medvegyev államfő az autóklub és külön számos neves kulturális személyiség hozzá írt levele nyomán személyes ellenőrzése alá vonta a baleset kivizsgálását.
Egyenesen forradalmi jelzések is elhangzottak már: Vlagyimir Fjodorov, a moszkvai közlekedésrendészet volt vezetője azt javasolta csütörtökön, hogy az emberemlékezet óta a nagyfőnökök autóinak fenntartott tartaléksávot - azelőtt Brezsnyev-sáv - szüntessék meg. Szergej Kazancev, a mostani vezető pedig közölte, hogy megbünteti azokat, akik a magas beosztású tisztségviselők miatt dugókat okoznak. A tartalék sáv hiányában ugyanis fontos személyiség közeledtekor akármennyi időre leállítják a forgalmat. Továbbá van, akinek a tartaléksáv messze nem elegendő, mert kocsija páncélozott terepjárók körében halad.
A Komszomolszkaja Pravda című lap azt írta, érthető, hogy nincs bizalom az igazságszolgáltatási rendszer iránt, hiszen eddig még mindig ártatlannak bizonyultak a különleges jelzéseket, rendszámokat viselő vagy legalábbis különleges rokonokkal rendelkező autósok.