2010. február. 24. 13:15 hvg.hu Utolsó frissítés: 2010. február. 24. 13:19 Autó

Vezetéstechnika: hogyan vezessünk gazdaságosan?

Négy hazai páros küzd 17 másik ország versenyzőivel a hétvégén Párizs és Genf között, hogy kiderüljön, ki Európa leggazdaságosabb sofőrje. A Peugeot Eco Cup résztvevői indulás előtt oktatáson vettek részt az Allianz Vezetéstechnikai Centrumban. Íme, a gazdaságos vezetés fortélyai.

 A Peugeot szerint a gazdaságos vezetés alapjai három pilléren nyugszanak: a környezet megóvásán, a költségmegtakarításon és a baleseti kockázat csökkentésén. A környezet megóvása szempontjából a gazdaságos vezetés csökkenti a motorizált közlekedés szén-dioxid-kibocsátását. A gazdaságos vezetés egyaránt jelent azonnali és hosszú távú költségmegtakarítást. Az azonnal mérhető eredményt a járműbe épített technika költségkímélő használatából adódó alacsonyabb üzemanyag fogyasztást jelent. A hosszabb távú költségmegtakarítás a járművek elhasználódásának mérsékléséből adódó költségcsökkenést jelenti. Meghosszabbodhat a szervizek közötti idő vagy csökkenhetnek a karbantartási költségek.

Alább néhány példa arra, hogy mi minden befolyásolhatja az üzemanyag fogyasztást. Ezeket az autó vezetője technikailag és vezetési stílusával természetesen csak minimalizálhatja, míg másokat, amelyeket legtöbbször maga idéz elő, ténylegesen meg is akadályozhat:

- A gördülési ellenállás.
- Az út állapota.
- A gumiabroncs kialakítása és légnyomása.
- A jármű súlya.
- A jármű műszaki állapota.
- A légellenállás.
- A haladási sebesség.
- A jármű nagysága és jellege, felépítménye.

 Mit tanácsolnak a vezetéstechnikai oktatók? Hogyan csökkenthetjük az autó fogyasztását?

  1. Az alacsony gördülési ellenállású gumiabroncs használata esetén kb. 5 százalék a megtakarítás.
  2. Helytelen, például 0,5 barral kisebb guminyomás akár 5 százalékkal magasabb fogyasztást jelenthet, hiszen megnő az abroncs deformációja, így a motornak több erőre van szüksége az ellenállás legyőzéséhez.
  3. Minél kisebb a jármű tömege, annál kevesebb energia szükséges a gyorsításhoz és a sebesség megtartásához. 20 kilogramm többlet 1 százalékkal több fogyasztást eredményez 100 kilométerenként.
  4. Minden járműnek megvan a saját aerodinamikája. A vezető azonban ezt befolyásolhatja negatívan, például sárvédő szélesítéssel vagy haszontalan spoilerezéssel. Az adott esetben feleslegesen cipelt tetőcsomagtartó, tetődoboz autópályán akár 20 százalékot is jelenthet többletként.
  5. A hirtelen indulások, a felesleges erős gyorsítások, a túl kicsi követési távolság és a felesleges sebességváltások üzemanyag fogyasztást növelő tényezők.

 

Hirdetés
hvg360 Lengyel Tibor 2025. január. 02. 14:32

Magyar Péter elszámoltatási programja: nem csak börtönválogatottal fenyeget, stadionnyi embert vonna kérdőre

A rendszerváltás óta sokan ígérték, de hatalomra kerülve vagy bele se kezdtek az elszámoltatásba, vagy nem jutottak szinte semmire. Ami korábban sem volt könnyű, most még nehezebb, hiszen 2010 óta a NER sok területen törvényesítette is a lopást, a célzott közpénz-herdálást. Mégis, Magyar Péter is elszámoltatást tervez: a kishalaknak immunitást ígér, de több ezer, milliárdossá vált embert számonkérne: mibű’?