2010. február. 10. 05:55
hvg.hu
Utolsó frissítés: 2010. február. 10. 11:44
Autó
Búcsú a dízelautóktól?
A roncsprémium bevezetésének évében a németországi autóvásárlók olyan kevés dízel autót vásároltak, mint 2000 óta soha. Ferdinand Dudenhöffer autószakértő tanulmánya szerint az összes Németországban eladott új autó 30,6 százaléka volt dízel a múlt évben.
2009-ben a dízelek a legnagyobb piaci bukásukat könyvelhették el Németországban a második világháború óta - áll a Duisburg-Esseni Egyetemen publikált tanulmányban. Egy évvel korábban a dízel autók részesedése még 44,1 százalék volt, 2007-ben pedig 47,7 százalék.
Miközben a hibridrendszerek költségei a következő 5-10 évben a felére csökkenhetnek, a dízelmeghajtás ára a károsanyagkibocsátási követelmények miatt növekszik majd. A dízelek a legnagyobb vesztesei a környezetvédelmi zónáknak Németországban. Aki ezek miatt adta el dízel járművét, nehezen szánja rá magát a jövőben egy újabb dízelautó vásárlására. Jó példa erre az a munkatársunkat néhány hete fuvarozó hamburgi taxis, aki 18 éves dízel Passatja után – kényszerből - benzines Skoda Octaviába ül majd át.
A dízel eladások visszaesésének fő oka a roncsprémium. Ez ugyanis a kis- és közepes autókat részesítette előnyben, főleg a kis benzimotorral szerelteket. Egy másik tényező az üzemanyagár, a dízel árának emelkedése egyre inkább meghaladja a benzinét. Bár a dízel ára az év során várhatóan csökkenni fog, viszont a magas piaci részesedés korszaka végérvényesen véget ért, prognosztizálta a szakember. Dudenhöffer szerint a következő években a piaci részesedés nem lépi túl majd a 40 százalékot, és a hibridkorszak beköszöntével, valamint a szigorúbb károsanyagkibocsátási szabályozások bevezetésével 2015 után a dízelek aránya nem fogja elérni a 30 százalékot.
Miközben a hibridrendszerek költségei a következő 5-10 évben a felére csökkenhetnek, a dízelmeghajtás ára a károsanyagkibocsátási követelmények miatt növekszik majd. A dízelek a legnagyobb vesztesei a környezetvédelmi zónáknak Németországban. Aki ezek miatt adta el dízel járművét, nehezen szánja rá magát a jövőben egy újabb dízelautó vásárlására. Jó példa erre az a munkatársunkat néhány hete fuvarozó hamburgi taxis, aki 18 éves dízel Passatja után – kényszerből - benzines Skoda Octaviába ül majd át.
Autó
hvg.hu
2010. január. 15. 15:19
Milyen autóban halt meg Albert Camus?
Autó
hvg.hu
2010. február. 05. 14:15
Nincs bennem bosszúvágy - interjú Rubens Barrichellóval
Autó
hvg.hu
2010. február. 09. 04:02
Féljenek a gyalogosok a terepjáróktól?
Autó
hvg.hu
2010. január. 25. 16:05
Ufók manipulálják a traffipaxokat?
Autó
Biró Csongor
2010. február. 03. 06:13
Milyen autókat vettek 2009-ben a parlamenti képviselők?
Autó
hvg.hu
2010. január. 29. 12:05
Merre tart a magyar autógyártás?
Autó
hvg.hu/MTI
2010. február. 09. 14:55
Mit tegyen, ha autója hirtelen felgyorsul?
Autó
hvg.hu
2010. január. 26. 10:09