Féljenek a gyalogosok a terepjáróktól?
Tesztek bizonyítják, hogy a modern egyterű terepjárók (SUV) jobban védik a gyalogosokat, mint elődeik. Az ADAC német autóklub összevetette a legfrissebb törésteszt eredményeket.
A kategória győztese a BMW X1 lett. Az autó ugyanis már az igen szigorú 2012-es szabályoknak is megfelel és az Euro NCAP öt csillagot kapott. Leszerepelt viszont az Audi Q5, amely sokkal rosszabb eredményt ért el ebben a tesztben, mint a jóval nagyobb Audi Q7, valamint a RAV4-gyel szemben alul maradó Urban Cruiser.
A lehetséges 36 pontból a legtöbbet, 23 pontot a BMW X1 szerezte meg. A fejlődés tényleges mértékét akkor látjuk igazán, ha összehasonlítjuk a BMW X3-al, amely 2008-ban öt pontot kapott a gyalogosvédelemre. A javuló eredményt, a megváltoztatott első karosszériának, a motorháztető és a lökhárító megváltoztatott formájának, valamint az ezekhez felhasznált energiaelnyelő anyagoknak köszönheti a bajor autógyártó. Az X1 csak öt ponttal kapott kevesebbet, mint az összesítésben eddig vezető Citroen C6. Ugyanakkor összességében elmondható, hogy a BMW X1 sokkal jobb gyalogosvédelemben, mint a normál középkategóriás autók. Ez az eredmény megcáfolja azt a korábbi feltételezést, hogy a SUV-ok fokozottan veszélyesek a gyalogosokra.
Természetes nemcsak a BMW-nél, hanem a többi tesztelt modellnél is megfigyelhető javulás, vagyis a többi modell is jobban védi a gyalogosokat, mint a korábbiak. A Mercedes GLK 16 pontot ért el, tíz ponttal többet, mint az ML-osztály, igaz jóval kisebb autó. Hasonló pontokat kapott a VW Tiguan (17 pontot), 10 ponttal többet, mint a nagyobb Touareg (7 pont). Az új Kia Sorento 16 pontot kapott, 13-mal többet, mint a 2003-as modell. Az Audi rosszabb eredményt ért el a Q5-tel, a kapott 12 pont ugyanis hárommal kevesebb, mint a 2006-ban tesztelt Q7 eredménye volt. A Volvo XC60 17 pontot ért el, a nagy testvér XC90 csak 10-et. A Toyota Urban Cruiser viszont gyengébben szerepelt, mint a nála sokkal nagyobb és nehezebb RAV4, az utóbbi 21 pontot, az Urban Cruiser 19 pontot szerzett.
Nemcsak az Euro NCAP állított fel magasabb követelményeket a gyalogosok biztonsága érdekében, hanem az Európai Uniós szabályok is komoly szigorításokat írnak elő 2019-ig. A 2,5 tonnánál könnyebb autóknál már öt év múlva, 2015-ben életbe lép az új szabályozás. Az ettől nehezebb járműveknél, mint az Audi Q7, a Mercedes ML-osztály, vagy a Toyota Landcruiser, később lesz hatályos a szigorítás.