2008. november. 11. 05:07 hvg.hu Utolsó frissítés: 2008. november. 10. 21:33 Autó

Sokkal durvább lesz az autós törésteszt

A jövőben sokkal nehezebb lesz elérni az EuroNCAP töréstesztjén az 5 csillagot, mert az EU közlekedésbiztonsági szervezete alapjaiban változtatja meg az értékelési eljárást.

© euroncap
A teszt kritizálói nehezményezték, hogy eddig a biztonságot illetően nem létezett összértékelés, ehelyett három önálló osztályzatot adnak az utasvédelemre az első üléseken, a gyerekvédelemre a hátsó térben és a gyalogosvédelemre.

Ezért volt lehetséges, hogy egy gyártó az autóját 5 csillagos eredménnyel illethette, még akkor is, ha a gyermek- és gyalogosvédelem terén gyalázatos eredményeket ért el. Az aktív biztonsági extrák, mint az ESP, sem számítottak be az értékelésbe.

Ennek most vége, mert 2009 februárjától az EuroNCAP bevezeti az összeértékelés módszerét, amiben a felnőtt-, a gyermek- és a gyalogosvédelmet, illetve az elektronikus biztonsági rendszereket is meghatározott kulcs szerint számítják be. Az elöl ülők biztonsága 50 százalékban, a gyerek- és a gyalogosvédelem egyenként 20 százalékban, az elektronikus segédrendszerek 10 százalékban számítanak bele egy-egy jármű értékelésébe.

© euroncap
Csak az az autó kaphat öt csillagot ezentúl, amelynek szinte minden modelljében (motorizáltság, felszereltség) van elektronikus menetstabilizáló (ESP). A szervezet meg is határozta ezt a küszöböt: a modellek 85 százalékában lennie kell ESP-nek. Az is új, hogy az oldali oszlopütközési teszt során a terhelést nem csak a fejnél mérik, hanem az egész testen. Emellett az EuroNCAP a gyalogosvédelem kritériumait évről-évre szigorítani akarja.

Az autóipar, az első nyilatkozatok alapján, elfogadja az új értékelési eljárást. Ám úgy vélik, a gyalogosvédelem túl nagy hangsúlyt kap az értékelésben és az elektronikus segédletek szerintük alulreprezentáltak. A biztonsági szervezet az ESP-t, a biztonságiöv becsatolására figyelmezető emlékeztetőt és a sebességhatároló elektronikát díjazza csak, holott a fékasszisztens, a sávtartó rendszerek, a vészfékezésre is képes távolságtartó tempomat, a holttérfigyelő-, illetve az éjszakai látássegítő berendezések, vagy az éberséget figyelemmel kísérő rendszerek nem számítanak bele az értékelésbe.

Autómenedzser

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.