2010. február. 09. 14:55
hvg.hu/MTI
Utolsó frissítés: 2010. február. 09. 14:45
Autó
Mit tegyen, ha autója hirtelen felgyorsul?
Váratlan helyzetben általában csökken a problémamegoldó képesség, mivel a megriadt, pánikba esett emberek gyakran a legegyszerűbb dolgokra sem képesek emlékezni.
Amikor a gépkocsivezető fékez, figyelme arra irányul, hogy merre tart az autó, vagy hogy merre tekerje a kormányt. Egyéb lehetőségek kigondolására már nem futja a kognitív képességekből. Eszébe sem jut, hogy olyasmit tegyen, ami nem természetes, mint például hogy leállítsa a motort - magyarázza Boadie Dunlop pszichiáter, az Emory Egyetem viselkedés- és lélektani programjának igazgatója azzal kapcsolatban, hogy a Toyota bejelentette: 437 ezer Priust és más hibridmodellt hív vissza fékpedál problémák miatt.
A kocsikban frissítik az ABS fékrendszert szabályozó szoftvert, mivel a fékpedálok folyamatos fékezés után lassan térnek vissza nyugalmi állapotba, illetve bizonyos haladási helyzetekben nem reagálnak megfelelően. A keddi bejelentés azután hangzott el, hogy a múlt héten a japán autógyártó 5 millió gépkocsi visszahívását rendelte el a gázpedál kijavítására, elkerülendő, hogy a gépkocsi szőnyege akadályozza működését.
Mit tegyen a gépkocsivezető, ha autópályán haladva gépkocsija hirtelen magától felgyorsul? A természetes reakció az, hogy rálép a fékre. Ám ha az nem reagál, három eshetőség is adódik számára: semlegesbe tenni, esetleg parkoló állásba nyomni a váltót (automata gépkocsi esetén), illetve kikapcsolni a gyújtást - mondják a szakemberek. A gond az, hogy a látszólag egyszerű reagálások nem jutnak eszébe azoknak, akik pánikba esnek.
Bizonyos típusú autóknál biztonsági különlegességek segítik a gépkocsivezetőket, így a Toyotánál például az a gomb, amelynek három másodpercig tartó lenyomásával vészhelyzetben leállítható a motor. A Cadillacek és a Nissanok esetében egy hasonló gombot többször kell megnyomni. Az autókban más-más módszerrel aktiválható a pánikgomb, az egységesítés hiánya tovább gátolja a sofőrök képességét a váratlan helyzetekre való reagálásra - állítja Paul Green, a Michigani Egyetem közlekedéskutató intézetének professzora.
A gépkocsik működése mára már olyan összetetté vált, hogy a vezető egyre kevésbé érti meg azt. Egy közlemúltban végzett elemzésében az egyetemen kimutatták, hogy a következő évtizedben akár ezeroldalasra is dagadhat egy-egy luxusautó kézikönyve. Jelenleg azonban a gépkocsivezető nem tehet mást, mint hogy felkészül a váratlan helyzetekre, és begyakorolja azokat a lépéseket, amelyekre kényszerülhet. Ez ugyanolyan, mint amikor a katonaságnál hadgyakorlatokat tartanak, vagy a légiutas-kísérők a biztonsági intézkedéseket ismételgetik - tanácsolják a szakemberek.
A kocsikban frissítik az ABS fékrendszert szabályozó szoftvert, mivel a fékpedálok folyamatos fékezés után lassan térnek vissza nyugalmi állapotba, illetve bizonyos haladási helyzetekben nem reagálnak megfelelően. A keddi bejelentés azután hangzott el, hogy a múlt héten a japán autógyártó 5 millió gépkocsi visszahívását rendelte el a gázpedál kijavítására, elkerülendő, hogy a gépkocsi szőnyege akadályozza működését.
Mit tegyen a gépkocsivezető, ha autópályán haladva gépkocsija hirtelen magától felgyorsul? A természetes reakció az, hogy rálép a fékre. Ám ha az nem reagál, három eshetőség is adódik számára: semlegesbe tenni, esetleg parkoló állásba nyomni a váltót (automata gépkocsi esetén), illetve kikapcsolni a gyújtást - mondják a szakemberek. A gond az, hogy a látszólag egyszerű reagálások nem jutnak eszébe azoknak, akik pánikba esnek.
Bizonyos típusú autóknál biztonsági különlegességek segítik a gépkocsivezetőket, így a Toyotánál például az a gomb, amelynek három másodpercig tartó lenyomásával vészhelyzetben leállítható a motor. A Cadillacek és a Nissanok esetében egy hasonló gombot többször kell megnyomni. Az autókban más-más módszerrel aktiválható a pánikgomb, az egységesítés hiánya tovább gátolja a sofőrök képességét a váratlan helyzetekre való reagálásra - állítja Paul Green, a Michigani Egyetem közlekedéskutató intézetének professzora.
A gépkocsik működése mára már olyan összetetté vált, hogy a vezető egyre kevésbé érti meg azt. Egy közlemúltban végzett elemzésében az egyetemen kimutatták, hogy a következő évtizedben akár ezeroldalasra is dagadhat egy-egy luxusautó kézikönyve. Jelenleg azonban a gépkocsivezető nem tehet mást, mint hogy felkészül a váratlan helyzetekre, és begyakorolja azokat a lépéseket, amelyekre kényszerülhet. Ez ugyanolyan, mint amikor a katonaságnál hadgyakorlatokat tartanak, vagy a légiutas-kísérők a biztonsági intézkedéseket ismételgetik - tanácsolják a szakemberek.
Gazdaság
MTI
2010. február. 09. 13:56
A Toyota visszahívja az új Priust is
Autó
hvg.hu
2010. február. 09. 04:02
Féljenek a gyalogosok a terepjáróktól?
Gazdaság
MTI
2010. február. 08. 10:15
A Toyota Magyarországon 22 ezer autót hív vissza javításra
Autó
Biró Csongor
2010. február. 09. 11:37