2010. február. 11. 04:32 hvg.hu Utolsó frissítés: 2010. február. 10. 20:29 Autó

Visszahívások: az Audi sorsára jut a Toyota?

Gázpedál, szőnyeg, fékhatás - a Toyota több millió autót hív vissza világszerte. A legnagyobb pánikot az okozta, hogy az USA-ban sok bejelentés érkezett olyan esetekről, amikor az autó akaratlanul is gyorsítani kezd a gázpedál beragadása miatt. Az elmúlt harminc évben számtalan esetről hallottunk, amikor a gázpedál önálló útra tért. Az Egyesült Államokban, ahol szinte minden jármű automata, gyakoriak az ilyen jellegű meghibásodások. És nem csupán Lexus, Toyota, Chrysler vagy Jeep esetében. Volt idő, amikor az Audi került a szőnyeg szélére.

A nyolcvanas évek közepén az ingolstadti márka gyászos időket élt meg Észak-Amerikában. Az ok: rengeteg baleset érte az Audi 5000-es modellt, amely az Audi 100 USA-nak szánt verziója volt. Összesen 175 sebesültet és négy halottat követelt a gázpedál hirtelen meghibásodása – akaratlanul is gyorsulni kezdett az automatikus váltóval felszerelt autó. Az Audi gyár szerint a vezetők kezelték rosszul a járművet, ez okozta a baleseteket. Szerintük a sofőrök egyszerűen összekeverték a gáz- és a fékpedálokat. A magyarázatot azonban nemigen hitte el a nyilvánosság, sőt, a márkában megingott az emberek bizalma. A bevételek jelentősen csökkenni kezdtek. Míg ugyanis 1985-ben összesen 75 000 Audit adtak el Amerika-szerte, addig az 1991-1995 közötti években átlagban 14 000 Audi kelt el. A márkával szembeni rossz érzés a nem szűnt meg teljesen Amerikában, hiszen a mai napig jóval a Mercedes-Benz és a BMW mögött van eladásainak száma.

 

A nyilvános tiltakozás miatt az Audi rengeteg járművet hívott vissza. Sőt, átalakították a sebességváltót, magától nem is tud elindulni az autó. A balesetek valódi oka azóta sem derült ki – állítja a Focus német magazin online kiadása. Az amerikai közlekedésbiztonsági szervezet (NHTSA) számtalan próbavezetést tartott, így próbálták meg lokalizálni a technikai problémát, ám igazi eredményről nem tudtak beszámolni. Nem tudták megállapítani a gyár felelősségét, így nem kellett kártérítést, büntetést fizetnie az ingolstadti vállalatnak, ám az Audi gazdasági kára igen jelentős volt. A cég évek óta küzd, hogy visszaszerezze elveszített vásárlóit, az R8-ast és az új A8-ast is Amerikában mutatták be először.

1999-ben, az amerikai hatóságok nyolc vizsgálatot végeztek, hogy kiderítsék, mi okozhatja a megmagyarázhatatlan elindulásokat, gyorsulásokat. A vizsgált gyárak között volt a GM, a Ford, a Toyota és a Volkswagen is. A cégek összesen 31 esetben hívták vissza modelljeiket, ám az NHTSA egy esetben sem találta meg a valódi okokat. A Toyotát érintő aktuális problémánál, ami miatt már több mint négymillió autót kellett visszahívni a szervizekbe, az amerikai kongresszus is vizsgálatot és magyarázatot követel.

 

 

A hirtelen gyorsulások a mai napig talánynak számítanak. A gyártók a vevők hibájának tartják, az érintett autótulajdonok viszont hárítják a felelősséget. Nem ritkán valóban igen kínos baleseteket okoz ez a hiba: nemrég egy parkolásnál a hirtelen gázadás miatt az autó egy üzlet kirakatában állt meg. Nyilvánvaló, hogy egy ilyen esetben egyik autós sem szívesen vállalja a felelősséget, főleg, ha technikai problémára is lehet hivatkozni. Szakértők szerint, minden visszahívásnál akad néhány haszonleső is, aki szívesen kihasználja a gyártó pillanatnyi gyengeségét.

 

 

Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a gyártók ártatlanok lennének. A washingtoni egyetem 2003-as kutatása szerint a gyárak sok esetben maguk sem értik a fedélzeti elektronika, komputer működését. Ami ugyanis a tesztlaborban működik, meleg, extrém hideg, vagy meghatározott páratartalom, esetleg elektromágnesen zavarok hatására hirtelen megállhat. Véletlenszerűen,  előre nem látható módon. A marketingstratégiák által megkövetelt állandó fejlesztéseknek, újításoknak ez a negatív oldaluk. A sok extra berendezés, a vezetést segítő elektronikus eszközök meghibásodhatnak. Minél modernebb az autó, annál több hibalehetőséget rejt magában, amelyek persze a legváratlanabb pillanatokban jöhetnek elő. Számtalanszor fordul elő tesztvezetés közben, hogy egy-egy luxusautó valamelyik érzékelője pillanatnyi hibát jelez, nem működik a sávváltásra figyelmeztető rendszer, kikapcsol a távolságtartó tempomat, nem kapcsol be a tolatókamera stb.

 

 

Gázpedál miatt visszahívott európai Toyoták


iQ (2008. november - 2009. november közötti gyártás),
Aygo (2005. február és 2009. augusztus),
Yaris (2005. november - 2009. szeptember),
Auris (2006. október - 2010. január),
Corolla (2006. október - 2009. december),
Verso (2009. február - 2010. január 5.),
Avensis (2008. november - 2009. december),
RAV4 (2005. november - 2009. november).

Az aktuális esetben a Toyoták gázpedálja bizonyos esetekben beragad, még akkor is, ha a vezető levette lábát a pedálról. Oka anyaghiba, kopás. A gázpedálnál egy fém és egy műanyag alkatrész ér egymáshoz. Ha például kosz éri, a műanyag alkatrész könnyen elkophat. Ez nem elektronikus, hanem mechanikus probléma. A gyártó szerint a hiba speciális körülmények között állhat elő, amit a fejlesztésnél nem lehetett előre látni. A mindössze 21 euróba kerülő alkatrész, ma már 8-900 millió eurójába kerül a cégnek. Az erkölcsi kárról nem is beszélve.

A károk felmérésével kapcsolatban a Toyota túl optimistán látja a jövőt. A legújabb negyedéves jelentésük szerint 100 ezerrel kevesebben döntenek majd a Toyota mellett, így a tervek szerint 7,2 millió autót adnak el 2010-ben. A visszahívások költségével együtt ez összesen 1,4 milliárd eurós veszteséget jelent majd a Toyotának. Ám mivel a gyengülő ABS-fékhatás miatt az új generációs Priusok tömegét is visszahívják, ez a prognózis aligha hihető. Ha az Audi nyolcvanas évekbeli veszteségét vesszük figyelembe, az sem kizárt, hogy csak az USA-ban egymillióval csökken a vevők száma, ami 80 százalékos bevételi mínuszt jelent.

 

Hirdetés
hvg360 Lengyel Tibor 2025. január. 02. 14:32

Magyar Péter elszámoltatási programja: nem csak börtönválogatottal fenyeget, stadionnyi embert vonna kérdőre

A rendszerváltás óta sokan ígérték, de hatalomra kerülve vagy bele se kezdtek az elszámoltatásba, vagy nem jutottak szinte semmire. Ami korábban sem volt könnyű, most még nehezebb, hiszen 2010 óta a NER sok területen törvényesítette is a lopást, a célzott közpénz-herdálást. Mégis, Magyar Péter is elszámoltatást tervez: a kishalaknak immunitást ígér, de több ezer, milliárdossá vált embert számonkérne: mibű’?