Melyik a legjobb középkategóriás navigáció?
Nem mindig a drága a jó, ezt bizonyítja az auto-motor-und-sport német szaklap navitesztje is. Összehasonlítottak hét olyan navigációs rendszert, amelyek 200 eurónál olcsóbbak, ám a teljesítményük igen jó.
Az autóhoz kapható kiegészítők közül a navigációs rendszerek piacán a legnagyobb a fejlődés. A cégek versenyének köszönhetően szinte havonta jelennek meg új, ráadásul egyre jobb készülékek. A néhány hónapos eszközök már elavultnak számítanak. Ezeket azonban nem tüntetik el a piacról, hanem akár ötven százalékkal olcsóbban értékesítik.
A németek ennek kifejezetten örülnek, hiszen a GfK piackutató cég szerint sajnálnak 300-400 eurót kiadni egy ilyen eszközért. A németek átlagban 198 eurót költenek egy navigációs rendszerre. Ebben a kategóriában azonban mostanáig nem voltak túl strapabíróak a berendezések. Ahogy azonban a német autós szaklap tesztjéből kiderül, ez a megállapítás már a múlté. 200 euró körüli összegért is kaphatók jó minőségű, tartós navigációs rendszerek.
A vizsgált hét modellből öt 4,3 hüvelykes képernyővel rendelkezik. A dugó elkerülését lehetővé tevő funkció (TMC) sem számít ma már luxusnak. Ezek a szerkezetek már nemcsak az utca nevét mondják be, hanem figyelmeztetnek a várható dugóra is. Ráadásul többségükhöz tartozik mp3-lejátszó is. A 150 eurónál olcsóbb eszközök általában csak Németország, Svájc és Ausztria térképét tartalmazzák, ám a 199 euróért árult eszközök mindegyikében megtalálható 42 európai ország térképe.
Vásárlás előtt nem árt utána érdeklődni, mennyire frissek a térképek. A tesztelt modellek egy részének 2008 első negyedévéből származnak az adatai. Ez azonban nem olyan rossz, hiszen évente mindössze az utcák 15 százaléka változik. Sok cég azonban azt is lehetővé teszi, hogy a nála vásárolt berendezéshez szükséges térképanyagot a vevők ingyen frissítsék, letöltsék az internetről.
Az első helyezést elért Becker Traffic Assist Z103 jó optikai és akusztikai útvonalvezetésével győzte meg a tesztelést végzőket. Ezekben a pontokban a készüléknek nincs semmi szégyellnivalója a magasabb kategóriájú termékekkel szemben. A teszten legrosszabb eredményt elért Blaupunkt TravelPilot 100 is egyszerűen elvezeti a tulajdonost a kívánt úti célhoz és az optikai illetve akusztikus képességei sem rosszak. Levonható tehát a következtetés, hogy az olcsóbb modellek – sokaknak bármilyen meglepő is - igen megbízhatóak és praktikusak.
Blaupunkt TP 100 - 149 euróért (itthon 35000 forinttól)
Értékelés: gyors és mindig a jó útvonalat választja. Ahhoz, hogy jobb eredményt érhessen el, szüksége lenne torlódásjelző TMC-re, valamint egy nagyobb képernyőre. A tesztelők mindenképpen ajánlott terméknek minősítették.
© auto-motor-und-sport.de |
Merian scout - 199 euróért (itthoni árról nincs információnk)
© auto-motor-und-sport.de |
A Merian scout C_Navigator megbízható készülék. Hátránya, hogy a kicsi, mindössze 3,7 hüvelykes kijelzőn viszonylag nehezen lehet követni az utasításokat. Ez különösen olyan járműveknél okoz problémát, amelyeknél a vezetőtől messze van a szélvédő. Ilyen esetben a vezető csak a hangra hagyatkozhat, amely azonban igen érthető és precíz. Hátránya továbbá, hogy néhány gomb túl kicsi, így nehezen kezelhető. Előnye viszont, hogy TMC-vel és Európa térképpel is rendelkezik.
TomTom XL – 199 euróért (itthon 49000 forinttól)
© auto-motor-und-sport.de |
A TomTom XL IQ készülék 4,3 hüvelykes kijelzőjével, TMC-vel és Európa térképével igen népszerűnek számít. A kiválasztott útirány minden esetben jó, a kijelző pedig jól látható. Az útvonalválasztásnál még a napot, a napszakot és az időt is figyelembe veszi, így segítségével könnyen elkerülhetők a dugók. A kijelzőn megjelenő jelek igen egyértelműek és világosak, ebből a szempontból kategóriája egyik legjobbja lett a berendezés. Hátránya, hogy a szöveg néha nem érthető, a szóbeli parancsok néha nem elég pontosak, és előfordul, hogy megtévesztőek. A távoli célpontok esetében nem mindig pontosan számolja ki a hátralévő távolságot, továbbá a színezett szélvédőnél nehezen találja meg a műholdakat.
Medion E4235 WEU+ - 179 euróért (itthoni áráról nincs információnk)
© auto-motor-und-sport.de |
A GoPal E4235 szinte minden kívánalomnak megfelel. A térképanyaga lehetne kicsit bővebb, mert csak a nyugat-európai országokat ismeri. Az útvonal a kijelzőn jól nyomon követhető, a beszéd érhető, ám néha nem elég egyértelmű. A dugókat felméri a beépített TMC-nek köszönhetően. Hátránya, hogy a rendszer nem elég stabil, a teszt során előfordult, hogy lefagyott és újra kellett indítani.
Navigon 3300 max - 159 euróért (itthon 45000 forinttól)
© auto-motor-und-sport.de |
Az útvonaltervezésnél nem találni kivetnivalót a szerkezetben. A baja, hogy Németország, Ausztria és Svájc autóstérképét tartalmazza, de a hiányosságokat rá lehet tölteni a szoftverre. Az útvonal tervezésekor a napot és az időpontot is figyelembe veszi a dugók elkerülése miatt. A vezetőnek három lehetséges utat ajánl föl a rendszer. Bár a szöveges útvonal meghatározás nem mindig egzakt, mégis igen jól nyomon követhető. A grafikája nem tökéletes, ezen kívül a Navigon érte el a teszt legjobb eredményét. Természetesen TMC is tartozik a rendszerhez, bár a szórakoztató elektronika hiányzik belőle.
Falk F6 2nd Edition - 199 euróért (itthon 63000 forinttól)
© auto-motor-und-sport.de |
A Falk F6-nak csak néhány hiányossága van: lassan készíti el az útvonaltervet, továbbá az újratervezést is lassan hajtja végre. Ugyanakkor a többi szempontnak tökéletesen megfelel a készülék. Időpont, nap szerint tudja kiválasztani a legjobb útvonalat. Így csúcsforgalomban automatikusan kerülőútvonalat ajánl fel a problémás szakaszok helyett. Az útvonal optikai és akusztikus megjelenítése is tökéletes, egyértelmű, tiszta utasításainak köszönhetően nincsenek kérdéses pontok. Előny továbbá, hogy olcsó ára ellenére is van benne TMC, Európa térkép, valamint mp3-lejátszó, sőt még szótárprogram is.
Becker TA Z103 - 199 euróért (itthon 50000 forinttól)
Értékelés: szórakoztató elektronikai funkciója nincsenek, mégis kifogástalan minőségű a Z103 navigációs rendszer.
© auto-motor-und-sport.de |