2009. február. 27. 23:40 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. március. 02. 18:07 Autó

Prémium mobil navigációs készülékek tesztje

Navigációs eszközöket vehetünk 40 ezer vagy akár 160 ezer forintért is. De vajon érdemes-e a drágább készülékeket megvásárolni? A Prémium Autó Plusz 2009 szakmai kiadványban hat ilyen felsőkategóriás PNA-t hasonlítottunk össze.

© Autómenedzser
Kevés népszerűbb elektronikus eszköz kapható manapság a személyi navigációs asszisztenseknél, a PNA-knál. Elég kinézni egyszer a villamos ablakából, és máris meggyőződhetünk róla, hogy a magas eladási számok mögött tényleges forgalom áll: az autók nagy részében ott találhatjuk ezeket a kis készülékeket. A hatalmas kereslet nyomán megélénkülő kínálatnak, és különösen a versenybe beszálló kínai tömeggyártóknak köszönhetően az árak rengeteget estek az elmúlt évek alatt: a tavalyelőtt még 100 ezer forintos határ körül mozgó árak mára jórészt 60 ezer forint alá süllyedtek.

Persze találunk ennél drágábban is PNA-t – elsősorban speciális célokra (például motorosoknak vagy túrázóknak) készült változatokat, vagy éppen egy-egy neves gyártó csúcsmodelljét, amelybe minden elképzelhető funkciót beépítettek, bizonyítandó az adott márka „elsőbbségét”. Ezen extrák közé a navigációhoz tartozó és azzal semmiféle kapcsolatban nem álló szolgáltatások is beletartoznak – az utóbbira jó példa lehet a tesztünkben is szereplő Thinknavi T7, amely DVB-T tunerrel és videobemenettel is rendelkezik, így akár multimédiás kijelzőként és tolatókamera-monitorként is használható.

A navigációhoz kapcsolódó plusz szolgáltatások közül a legtöbbet a TomTom GO 930-ban találhatjuk meg: ilyen például az IQ routes, amely az útvonal megtervezésekor és a várható érkezési idő kijelzésekor nemcsak a térképadatbázisban található adatokat veszi figyelembe, hanem a mi úttípustól függő vezetési stílusunkat (autópályán szeretünk száguldozni, de a keskeny utcákon az átlagnál is óvatosabbak vagyunk) és a többi TomTom tulajdonos által beküldött adatokkal is számol.

A TomTom az ilyen, a hálózatba kötött felhasználók szolgáltatta adatokat felhasználó funkciók területén egyébként is élen jár. Hazánkban nem elérhető, de Hollandiában például működik az HD Traffic, amely a TMC-nél jóval részletesebb és frissebb közlekedési adatokat nyújt oly módon, hogy egy mobilszolgáltatóval kötött szerződés alapján a mobiltelefonok mozgási adataiból számolja ki az aktuális közlekedési helyzetet. Szintén a TomTom-tulajdonosokon múlik a MapShare szolgáltatás színvonala. Ennek lényege, hogy ha útközben a készülék térképén hibát vagy hiányzó POI-t találunk, ezt rögtön feljegyezhetjük a PNA menüjének segítségével, majd otthon az interneten keresztül feltölthetjük a TomTom szerverére, ahonnan aztán a többi márkatárs megkapja az ez alapján készülő hibajavítást. Természetesen lehetőség van kiválasztani, hogy csak a sokak által beküldött, esetleg a TomTom szakemberei által is ellenőrzött kiegészítések, javítások kerüljenek készülékünkre.

A hat nagyágyú (Oldaltörés)



ASUS R700t

© Autómenedzser
Az ASUS csak nemrég vágott bele a PNA-gyártásba, de már több modellt piacra dobott. Az R700t az egyik csúcsmodell (egyedül a szélvédőre vetítő HUD-vetítővel kiegészített 710-es van felette, de maga a PNA nem különbözik a 700-astól), amely tesztünk legvékonyabb szereplője is egyben. A mindössze 15 milliméteres vastagságnak köszönhetően az R700t könnyen elfér egy nagyobb kabátzsebben is, így séta közben is kényelmesen használhatjuk.

Navigáción kívül az ebben a kategóriában szinte kötelező multimédiás lehetőségeket találjuk rajta: játszhatunk le videofájlokat, zenéket, megnézhetjük fotóinkat és Bluetooth-on keresztül telefonunkkal is összekapcsolhatjuk. Nem hiányzik belőle az FM-adó sem, amelynek segítségével a készülék hangját autórádiónkon keresztül is élvezhetjük.

Maga a készülék igényes benyomást kelt, összerakási minősége jó. Az érintőképernyőn kívül (amely természetesen szélesvásznú, 4,3 hüvelykes képátlóval) a tetején egy ki- és bekapcsolásra szolgáló gombot, az alján pedig egy „főkapcsolót” találunk. Bal oldalon microSD-kártyafoglat, jobbra pedig a töltésre is szolgáló USB-aljzat és a TMC-vevő csatlakoztatására is szolgáló fülhallgató-kimenet kapott helyett. Sajnos ez utóbbi nem a megszokott 3,5 milliméteres változat, így normál füles csak adapterrel használható (azt nem, de saját ASUS-logós füles kapunk). Örömmel tapasztaltuk, hogy az R700t cserélhető akkumulátorral rendelkezik, így ha ez tönkremenne, nem szükséges az egész készüléket kidobnunk.

Navigációs célokra az iGO8 kicsit átszínezett változata szolgál, javarészt 2008. márciusi térképekkel. A frissítés a gyártó honlapján keresztül megoldhatónak tűnik (nem találtunk újabb térképeket, így ezt nem próbáltuk ki). iGO-alapú készülékről lévén szó, a kijelző profin néz ki, ráadásul elég jól testreszabható – a térképen megjelenő információkat nagyrészt mi magunk választhatjuk ki.

A navigáció nagyon jónak mondható, a hangutasítások jól érhetőek, ráadásul a hangszóró minősége is kiváló, még nagy hangerőn is tiszta marad. Az iGO által tökélyre fejlesztett automatikus ráközelítés is szépen működik. Bár az R700t TMC-képes, a jelenlegi iGO térképek még nem támogatják ezt a funkciót, a következő frissítéssel azonban már várható ennek orvoslása is.

A készülék dobozában igen sok mindent találhatunk: fülest, TMC-vevőt, hordtáskát, SD-kártya adaptert és persze autós töltőt. A készülék bölcsője elég nagyra sikeredett, így biztos, hogy nem érdemes autónkban hagynunk: azon kívül, hogy a tolvajokat is messziről vonzza, a látást is korlátozza.

Garmin nüvi 860

© Autómenedzser
A Garmin a GPS-ipar nagy öregjei közé tartozik, és volt idő, amikor itthon a GPS egyet jelentett a cég nevével. A túra GPS-ek területén ez többé kevésbé még ma is így van. A cég kifejezetten autós célokra ajánlott nüvi sorozatának egyik legnagyobb darabja a 860-as, ennek megfelelően ára is magas. Ezért cserébe viszont rengeteget tud: a kép- és zenelejátszón kívül (videolejátszó nincs benne) került bele egy hangoskönyv-felolvasó is, amely az Audible.com-ról beszerezhető művek lejátszására szolgál. A képnézegető geotaggelt fotók esetén arra is képes, hogy rögtön a képbe kódolt koordinátákhoz navigáljon bennünket. Ezen felül van még egy sor játék (sudokutól a boxig), amivel az unatkozó útitársak elüthetik az időt egy hosszabb egyenes útszakaszon, Bluetooth és FM-adó is. Igazi különlegesség a hangfelismerés, amely azonban magyarul még nem tud, angolul vagy németül igen.

A készülék maga nagyon profi. Egyetlen kezelőszerve a tetején elhelyezkedő ki-és bekapcsolásra szolgáló csúszka, ezen felül van rajta USB-port, szabványos fülhallgató-kimenet és egy microSD szabványú bővítőhely. Ez utóbbiban a magyarországi forgalmazótól található, valóban első osztályú Naviguide 5.1-es térképet tartalmazó kártyát találhatjuk meg, amely már TMC-kompatibilis. Akkuja eltávolítható.

A készülék dobozában a nüvi 860 mellett egy profi gömbcsuklós tartót (amely kis méretű, így akár a kocsiban is hagyható), egy TMC-vevővel kombinált szivargyújtós töltőt és egy USB kábelt találhatunk. A TMC-s töltő sajnos a gyors ki- és bevételt kicsit akadályozza, hiszen ha az antennát az ablakhoz rögzítjük, ezt is a kocsiban kell hagynunk, ez pedig néha veszélyes lehet.

Aki a nálunk igen elterjedt iGO-s kezelőfelületekhez szokott, annak a Garmin-féle szoftver első ránézésre nagyon egyszerűnek tűnik majd. A cégnél hosszú évek alatt igen minimalista dizájnt dolgoztak ki, amely azonban rendkívül jól olvasható – ha nem akarunk mindenféle adatot is kiíratni a képernyőre, akkor a 860-assal teljesen elégedettek leszünk. Az úticél vagy POI keresése elég jól megoldott, az utóbbit például aktuális pozíciónk, úticélunk vagy az aktuális útvonal közelében is kereshetjük.

A készülék érzékenysége kiváló, ám nem voltunk maximálisan elégedettek a térképek minőségével, legalábbis ami a környező országokat illeti: Nyugat-Európa és Magyarország (a Naviguide-nak köszönhetően) kiváló lefedettségű, de például Horvátország már nem az – aki gyakran utazik az Adriára, annak külön meg kell vásárolnia az Adriaroute nevű kiegésztő térképet.

Mio MOOV 360

© Autómenedzser
2008-ban több szempontból is megújult a Mio termékskálája: mind a hardveren, mind a szoftveren fejlesztettek. Az előbbi igen jól sikerült: a Moov-ok nagyon jól néznek ki, alumínium és műanyag burkolatuk igényes, és a gömbcsuklós tartón is látszik, hogy figyeltek az elmúlt években a felhasználóktól érkező jelzésekre.

A készülék felső élén a resetet és a ki- és bekapcsolást is végző csúszkát találjuk, amely elég masszív ahhoz, hogy véletlenül ne kapcsolhassuk be a zsebünkben a PNA-t. A bővítőkártya (SD) foglalatát is felül találjuk, alul pedig a töltőaljzatként is funkcionáló USB-aljzat kapott helyett. Ezzel pedig mindent el is mondtunk, amit a Moov 360 külsejéről el lehet.

A hardvernél is többet változtattak a cégnél a szoftveren: a régebbi iGO-alapú MioMap 3-at leváltotta a cég által fejlesztett MioMap 2008, amely rengeteg jópofa szolgáltatással rendelkezik – és sajnos sok hibát is tartalmaz. A navigáción kívül a Moov nem tud igazán sokat – egyedül a NavPix nevű, geotaggelt képekkel működő alkalmazás került bele.

Navigáció közben a Moov alapvetően jól viselkedik, kifejezetten hasznos például az ún. fonetikus keresés: nem szükséges tehát mondjuk egy lengyel város- vagy utcanév betűre pontos ismerete ahhoz, hogy megtaláljuk a keresett címet, a készülék a beírt névből kitalálja, hogy mit is akarhattunk valójában. Sajnos azonban hiába a jól megoldott keresés, ha a navigációval komoly problémák vannak: például a készülék az itinerben sokszor románul írja ki a teendőket. A kijelző testreszabhatósága és kinézete ugyan jónak mondható, azonban a POI-k ikonjai kitakarják az utcaneveket, így érdemes megjelenítésüket inkább kikapcsolni.

Navon 450 EU

© Autómenedzser
A Navon egy magyar márka, így nem is kell csodálkoznunk azon, hogy iGO8 fut rajta – aki régebben használt, vagy látott MyGuide márkájú navigációs eszközt, az a Navon-on is otthon fogja magát érezni. A lekerekített élű, mattfekete és sötétszürke burkolatú készüléken a többi készülékhez képest egész sok kezelőszervet találunk: a ki- és bekapcsoló gombon kívül külön billentyűt kapott a főmenü és a hangerő is, illetve került rá „főkapcsoló” is, a véletlen bekapcsolás ellen, illetve külső GPS-antennát is csatlakoztathatunk hozzá. USB-csatlakozó mellett egy szabványos középérintkezős tápcsatlakozója van, így nemcsak számítógépről, hanem külön tápegységgel is fel tudjuk tölteni.

A navigációs képességekről igazán sok újdonságot nem mondhatunk el – pontosan azt tudja, amit az iGO8 tud. Ez pedig elég jó hír, hiszen ezzel a szoftverrel sosem voltak gondjaink, minden téren gyakorlatilag a maximumot tudja. A térképek frissessége is kiváló: az általunk kipróbált példányban májusi adatbázis volt, és a gyártó a Kelet-Európa térképekre 36 hónapnyi ingyenes frissítést is vállal (ha ezt tényleg betartja, egyedülálló ajánlattal van dolgunk)

Thinknavi T7

© Autómenedzser
Igazi különlegesség ez a készülék, több szempontból is: először is, a megszokott 4,3 hüvelykes kijelző helyett 7 hüvelykes monitor található rajta, így méretei is messze meghaladják a versenytársakét. De nemcsak ezért nehezen hordozható, hanem azért is, mert belső akkumulátorral nem rendelkezik. Kivitele igényes, irányítására a készülék kávájának szélén elhelyezett, szépen megvilágított gombok szolgálnak.

A hatalmas készülékbe rengeteg funkciót sikerült belezsúfolni: került bele például DVB-T tuner, amellyel itthon ugyan egyelőre még csak négy adót foghatunk, de külföldön jóval többet. Video-, kép- és zenelejátszó természetesen van rajta, de videobemenet is került rá, így külső jelforrást (például hordozható DVD-lejátszót) is képes fogadni. És ha már a csatlakozóknál tartunk: USB-hostként, azaz fogadóegységként is működik, tehát pendrive-ról is lejátszhatunk például zenét.

Bár a hatalmas kijelző miatt kezelése egyszerű, a térkép pedig jól látható, éppen a navigáció a készülék leggyengébb pontja. Ennek legfőbb oka a gyenge minőségű térképadatbázis, amely Navteq-adatokra épül, és ezek elmaradnak a legtöbb gyártó által használt TopMap adatbázistól.

Érdekes szolgáltatása, hogy előre felhívja a figyelmünket a sebességhatárok módosulására – autópályán például szól a 100 kilométer/órás szakaszok előtt, osztott képernyős üzemmódját használva pedig navigáció közben például tévézhetünk is.

TomTom Go 930 Traffic

© Autómenedzser
A Garmin mellett a TomTom lehetne tesztünk nagy öregje – ez a cég is már régen foglalkozik navigációs eszközök gyártásával. A 930 Traffic a legkomolyabb modell, és ennek megfelelően kivitele is első osztályú – minden illesztés pontos, anyagválasztása kiváló és az egész eszköz nagyon masszív és komoly hatást kelt. Egyetlen kezelőszervként egy ki- és bekapcsoló gomb került rá, a töltésre is szolgáló USB-aljzat, a TMC-vevő csatlakozója és a fülhallgató-kimenet alul található. A Go 930 nemcsak Európa, hanem Észak-Amerika térképeit is tartalmazza, így tényleg mindenhol használható. A Bluetooth és az FM-adó ezek után már magától értetődő.

A kis méretű tartón kívül távirányító és egy bölcső is található a készülék dobozában – ez utóbbi a kényelmes számítógépes csatlakoztatást segíti. Ez pedig fontos, mivel a TomTom-nál az internetnek fontos szerepe van: így tölthetjük le a gyakori frissítéseket és a különböző extrákat, és persze így járulhatunk hozzá a MapShare-adatbázishoz.

A kijelzőn látható kép minőségét illetően a TomTom áll a legrosszabbul, a mai élsimított, domborzatos térképekhez képest itt egy nagyon puritán megoldást láthatunk. Amit azonban a kijelző tekintetében elveszített, azt megnyeri a plusz szolgáltatások területén. Ezek közé tartoznak az olyan finomságok, mint az adott időre történő megérkezés: útvonaltervezéskor a készülék ugyanis megkérdezi, hogy mikorra szeretnénk célunkhoz megérkezni, és ennek megfelelően rögtön indulási időpontot is ajánl.

Navigáció közben nemcsak a fordulókat, hanem az ajánlott sávokat is bemondja a készülék, és ezt a kijelzőn is mutatja.

Gordos Péter
 
A teszt értékelése a Prémium Autó Plusz 2009 szakmai kiadványban olvasható.

Hirdetés