2009. július. 16. 12:40 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. július. 16. 12:43 Autó

Mennyit érnek a környezetvédelmi zónák?

Az ADAC német autóklub tanulmánya szerint a városokban kialakított környezetvédelmi zónák nem javították a levegő minőségét. Legalábbis szakemberek erre a következtetésre jutottak, miután összehasonlítottak néhány olyan települést, amelyekben kialakították a környezetvédelmi övezeteket, és azokat, ahol még nem. A környezetvédelmi egyesületek mindezt másként látják.

Néhány német városban nemrégiben bevezették, hogy a környezetvédelmi szempontoknak teljesen megfelelő autósok kapnak zöld matricát, a szennyezőbb autók sárga, illetve piros matricát. A második lépés pedig az volt, hogy bizonyos városrészekbe csak a megfelelő jelzéssel hajthattak be a járművek. Az ADAC tanulmánya szerint az akció nem hozta a várt eredményt, vagyis nem javult a levegő minősége. Szakemberek a zónák kialakítása előtt és után is rendszeresen mérték bizonyos településeken a levegő károsanyag-tartalmát, illetve olyan helyeken is, ahol nem alakították ki ezeket az övezeteket. A kapott eredményeket aztán összehasonlították.

A berlini belvárosba 2008 tavaszától nem engedik be az idős járműveket. A mérőállomásokon ezek után először 4,7 százalékkal csökkent a károsanyag-koncentrátum, majd 5 százalékkal nőtt.

Németország kizöldül
Ugyanilyen egyenlőtlenség figyelhető meg a 30 kilométerre lévő Potsdamban is, ahol viszont nem alakították ki a zónákat. Az értékek először itt is csökkentek 1,9 százalékkal - valószínűleg az időjárás miatt -, majd ezután 2,1 százalékkal nőtt a levegő károsanyag-tartama. A mérgező nitrogénoxid tekintetében sem hozott jelentős eredményt a behajtási tilalom Berlinben, főleg, ha Potsdamhoz hasonlítják. Az eredmények nem számítanak különlegesnek, hiszen hasonló arányokat figyeltek meg Mannheim (van zóna) és Ludwigshafen, vagy Karlsruhe (egyikben sincsenek zónák) összehasonlításakor.

A levegő minősége szempontjából a környezetvédelmi zónák bevezetése nem hozott eredményt - áll a tanulmányban. Meg kell jegyezni továbbá, hogy az ADAC mindig is ellenezte a zónák kialakítását, mert szerintük a közlekedés csak negyedrészben felelős a környezetszennyezésért. A káros anyagok nagy részét az ipar, valamint a háztartások bocsátják ki.

A környezetvédelmi egyesületek, szövetségek ugyanakkor követendő példaként emlegetik a berlini környezetvédelmi zónák bevezetését. Áprilisi hatástanulmányuk szerint az övezetek beváltották a hozzájuk fűzött reményeket. Szerintük a dízelautók által kibocsátott korom mennyisége 24 százalékkal csökkent. Ezért el is indítottak egy kampányt, melynek mottója: korom nélkül a klímáért. Az akcióhoz több környezetvédelmi szervezet csatlakozott, és reményeik szerint elérik, hogy az emberek tudatosabban éljenek.

A Dessau-i Környezetvédelmi Hatóság pozitívan értékelte a berlini eredményeket. Szerintük 2008 elejétől kezdve két-három százalékkal csökkenet Berlinben a károsanyag mennyisége. Hans-Joachim Hummel, a szervezet vezetője szerint éppen ezért a többi városnak is követnie kell Berlin példáját. A hivatal szerint a mostani 14-22 százalékos károsanyag-mennyiség a következő évre kevesebb lesz, mint 12 százalék.

2010. január elsejétől Berlin belvárosába csak olyan autók hajthatnak be, amelyek az Európai Unió által meghatározott négy normának megfelelnek. A szükséges matricákat a TÜV adja ki az autók átvizsgálása után. Ennek ára 5-19 euró között lesz. Aki matrica nélkül, vagy érvénytelen matricával közlekedik, minimum 40 eurós bírságra és egy büntetőpontra számíthat. A berlini környezetvédelemért és egészségügyért felelős szenátor, Karin Lompscher már hetekkel korábban pozitív eredményekről beszélt. Szerinte a környezetvédelmi zónák igen hatásosak. Az első számítások szerint hatásukra 70 százalékkal kevesebb személyautó és 55 százalékkal kevesebb teherautó lesz a városban. Ezzel szemben a berlini környezetvédelmi hatóság hangsúlyozza, hogy a károsanyag-kibocsátás mértéke adott. A maximális csökkentés lehetősége 22 százalék. Az anyagok nagy részét ugyanis más források - a háztartások és az ipar - adják. A berlini károsanyag-tartalom 56 százaléka származik ezektől.

Az ADAC-tanulmány szerint ezenkívül az időjárásnak is jelentős befolyásoló szerepe van az értékekre. A hideg, száraz időjárás miatt januártól áprilisig például többször mértek határérték fölötti értéket; 2008-ban 24 ilyen nap volt. A zóna nélküli városokban pedig 28 ilyen napot számoltak. Az EU egy év során összesen 35 ilyen napot engedélyez.

Hirdetés
Kult HVG 2024. november. 26. 20:00

"Amit mi csinálunk, az hosszútávfutás" – színfalak mögött az Ivan & The Parazollal

Néhány napon belül több helyen és több helyzetben is találkoztunk a jövőre hatodik nagylemezét megjelentető Ivan & The Parazollal, hogy megtudjuk, mitől különleges a zenekar új nagylemeze, hogyan áll most a 14 éves zenekar, mi történt velük az elmúlt években, és miért gondolják azt, hogy eljött az együttes aranykora. A HVG kisfilmje.