Hogyan szállítsuk biztonságosan autóval a biciklit? - videóval
Az ADAC német autóklub 14 autós biciklitartót teszelt. A szigorú tesztben egyik modell sem kapta meg a nagyon jó minősítést, ugyanakkor egyiket sem találták hiányosnak.
A vizsgált berendezések közül hat kapott jó minősítést, további hetet a kielégítő kategóriába soroltak, egyet az elégségesbe. A vizsgált eszközök közül nyolcat az autó hátuljára (vonóhorogra vagy hátsó ajtóra) kell szerelni, a többit pedig a tetőre. A vizsgálat során a fő szempont a biztonság volt.
A vonóhorogra szerelhető Eufab Harry modell (elégséges minősítést kapott) például rossz minőségű utakon haladva könnyen elmozdult a helyéről, sőt, előfordult, hogy az utat is súrolta. Az Atera Strada Sport 3 szintén problémát okozott a rázós útszakaszokon. Előfordult, hogy a bringa kilazult, de később, ha megigazították, folytatni lehetett az utat.
© Autómenedzser |
A teszt kiterjedt továbbá arra is, hogyan viselkednek a kerékpártartók a ráfutásos baleseteknél 30 kilométer/órás tempónál. A legdrágább modell, a Mont Blanc Discovery nem tartotta meg a kerékpárt az autón, így egy balesetnél további biztonsági rizikót jelent a bicikli. A D.frey Classic-ban szintén nem álltak stabilan a bringák.
Az ADAC tesztjében szereplő, hátulra szerelhető tartók ára 323 és 545 euró között volt. Tetőre szerelhetőket 20-109 euró között kapni. A minőségi tartók drágábbak: 60-327 euró között mozog az áruk. Végkonklúzió: a jó tartókat meg kell fizetni, ugyanakkor nem biztos, hogy a legdrágább a legbiztonságosabb.
Amilyen különbségek mutatkoznak az árban, olyan változatos a termékekek minősége is. Sőt, már a csomagolásban is jelentős eltérések vannak. Néhány modellt kompletten összeállítva lehet megvásárolni, másokat pedig a vevőnek kell otthon összeszerelnie. Ez nem mindig egyszerű feladat. Ezen kívül természetesen vizsgálták a tartók minőségét, praktikusságát és a viselkedését különböző helyzetekben.
Szakemberek nemcsak tesztlaborban, hanem valós körülmények között is vizsgálták, vajon extrém helyzetekben mennyire károsodhat a bicikli, illetve az autó. A vizsgált eszközök közül a Thule Euro Classic és a Thule FreeRide 530 voltak a legjobbak.
Hogyan tesztelt az ADAC?
· Felszerelés – mennyi idő alatt, milyen biztonsággal lehet összeszerelni,
· Használati útmutató – egyértemű, világos, benne vannak-e a biztonsági szempontok?
· Feldolgozás: anyag, összeszerelés, nehézség, stb.
· Megbízhatóság: extrém körülmények között változik-e a szerkezet?
· Milyen hatással van a vezetésre?
· Milyen kerekű biciklit lehet felszerelni rá?
· Mennyire károsítja a felszerelése az autót?
· Mennyire hozzáférhető a csomagtér?
· Mennyire biztonságos lopási szempontból?
· Milyen a viselkedése átlagos sebességnél?
· Hirtelen fékezésnél hogyan viselkedik?
· Törésteszt, ráfutásos baleseteknél hogyan viselkedik?
Mire figyeljen a felszereléskor?
· Mennyire károsíthatja az autót?
· Mennyire befolyásolja a kilátást hátrafelé?
· A tartó nem lóghat ki 40 centinél jobban a keréktől.
· Ne takarja le a kerékpárokat, mert ezáltal még nehezebb lesz vezetni és hangosabbá is válik.
· A különböző felszereléseket - kosár, gyerekülés stb. - szereljük le a bicikliről.
· Vigyázzon, hogy ne takarjon el a kerékpárral lámpát, vagy valamilyen jelzést az autón.
· Bizonyos időközönként ellenőrizze, stabilan fent van-e a bringa.
· Fékezésnél, kanyarodásnál befolyásolhatja az autó viselkedését a szállított kerékpár.
· Ha kinyítja a csomagtartót, figyeljen arra, hogy a bicikli vagy a tartó ne érjen hozzá a tetőhöz.