2009. június. 03. 20:28 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. június. 03. 21:54 Autó

Toyota vagy Mercedes? Melyik a legbiztonságosabb?

Erre a kérdésre nincs egyértelmű válasz. Az új S-osztály bemutatását követően sokan mondják, hogy a Mercedes-Benz. Azonban a japánok is tartogatnak egy adu ászt.

A Mercedes-Benz S-osztály luxuslimuzin új szériáját, ami júniusban jelenik meg a piacon, olyan technikával szerelték fel, amit más gyártók még nem kínálnak Európában. Ám a távoli Japánban a Toyota felvette a kesztyűt, és eddig ismeretlen biztonsági felszereléssel állt elő.

Méghozzá nem az előkelő csúcsmodellnél, a Lexusnál, melynek a legfőbb vásárlói az Amerikai Egyesült Államokban és Európában vannak (Japánban csak egy éve lehet Lexust vásárolni). A Toyota csúcsmodelljéről, a Crown Majestáról van szó. A klasszikus, öt méter hosszú limuzinban oldalirányú ütközésnél a hátsó ülésen ülők között is kinyílik egy légzsák, így akadályozva meg azt, hogy az utasok fejükkel összeütközzenek.

© Autómenedzser
Nem csak balesetveszély esetén hajtódnak fel automatikusan az első ülések karfái, ahogy ez a funkció a Mercedes Pre-Safe-technikájában is ismert – a Toyota ezt a hátsó ülésen ülőknél is megvalósította. A legfontosabb újítás, aminek köszönhetően a Toyota valódi előnyt vívott ki magának a Mercedesszel szemben, hogy radar figyelmezteti a sofőrt, ha oldalról ütközés következhet be.

Úgy tűnik, a Mercedes-mérnökök még nem jutottak el idáig a fejlesztésben. Mercedes-körökben természetesen kétségbe vonják, hogy a Toyota képes a reklámban ígérteket beváltani. Különösen a Toyota vészfékfunkcióval ellátott automatikus követési távolságtartó asszisztens nem váltja be a hozzá fűzött reményeket, vélekednek a sindelfingeni szakemberek. Toyota ezt a Lexusban csak egy radarfrekvenciával valósította meg, míg a Mercedes ebből kettőt használ, az egyiket közelre, a másikat távolra.

© Autómenedzser
A Toyota oldalra is irányuló diagonális mikrohullámokkal működő radart alkalmaz, ami a frontrandarhoz képest az autó előtt sokkal szélesebb területet tud feltérképezni. Így képes akár olyan autók felismerésére is, melyek a Crown Majesta újtát keresztezik. Ha a fedélzeti számítógép úgy ítéli meg, hogy valószínűsíthető az ütközés, vészjelzést ad le, a fékasszisztens már ekkor felépíti a maximális féknyomást, és a légzsákokat is előkészíti a kinyílásra.

Hasonlóan működik a Mercedes radartechnikája is, csak az még nem képes az oldalsó terület radar alá vonására.

Európai ügyfeleknek egyelőre nincs is lehetőségük a Crown Majesta megvásárlására. A szigetországban piacvezető modellt egyelőre csak Japánban árulják, ahol havonta 1000 járművet helyeznek forgalomba. Világszerte a Mercedes S-osztály vezet a luxuslimuzin kategóriában. Majdnem 90 ezret adnak el évente, a 7-es BMW és az Audi A8-as sem képesek megingatni a trónján.

© Autómenedzser
A modellváltás során az S-osztály megkapta az E-osztályban bemutatott biztonsági rendszereket, figyeli, hogy fáradt-e a sofőr. Ha úgy ítéli meg, hogy igen, vészhangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, hogy tartson szünetet. Ugyancsak az E-osztályból jön az új Pre-Safe-fékrendszer, amely vészhelyzetben automatikusan fékez. Világszerte egyedülálló az oldalszél erejét mérséklő funkció. Ha az elektronikus Active Body Control futóművel (S 600-asnál alapfelszereltség) felszerelt S-osztály heves oldalszélnek van kitéve, akkor nem a kormány keménységén változtat a rendszer, hanem a kerekek terhelésén, így az autó magától kiegyenlíti a sáveltérést.
© Autómenedzser

Hirdetés
Élet+Stílus hvg.hu 2024. november. 30. 10:00

„Elájult, és akkor jött rá, hogy valami nem stimmel” – Kösz, jól: kiégés és stressz a magyar munkahelyeken

<strong>Milyen személyiségjegyek jellemzik a munkamániásokat, és mi lehet az oka, hogy Magyarországon a civil szférában dolgozik a legtöbb munkafüggő</strong>? Mennyire az egyén, és mennyire a munkáltató felelőssége, ha a munkamánia eluralkodik, és függőséggé, kiégéssé válik? <strong>Mi a közös Karácsony Gergelyben és Donald Trumpban?</strong> A Kösz, jól vendége volt Kun Bernadette pszichológus és Merész István, az Allianz-Trade vezetője.