2009. július. 10. 05:53 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. július. 09. 21:46 Autó

A nők az autóbezúzás bajnokai

A roncsautó-prémium bevezetése óta a női autóvásárlók száma Németországban majdnem 7 százalékkal nőtt, és még soha ilyen magas nem volt – derül ki egy friss piackutatásból. Az ázsiai modelleket előszeretettel választják a hölgyek. Körükben a legkevésbé kedvelt modellek közé tartozik Ferrari és Porsche. 2009-ben az autóvásárlók majdnem 40 százaléka nő volt. Ez Németországban rekordnak számít.

Az autó a jövőben is a férfiak privilégiuma marad. Nőket autó körül leginkább kiállításokon, miniszoknyában látunk, vásárláskor is legfeljebb csak az autó színének a kiválasztásában döntenek. Vagy mégsem? Csak a hímsoviniszta férfivilág gondolkodik így? A Duisburg-Esseni Egyetem CAR Intézetének aktuális tanulmányából az derül ki, hogy az új autó vásárlásánál a nők aránya a roncsautó-prémiumnak köszönhetően ugrásszerűen megnőtt. Amíg az arány 2000 és 2008 között mindig csak valamivel 30 százalék felett mozgott, addig mostanra 39 százalékra nőtt. Ám az, hogy a számok jogossá teszik-e a CAR-közlemény leegyszerűsítő megállapításait, miszerint például „a nők a jobb kedvezményvadászok” vagy „a 45 és 49 év közötti nők erősebben roncsprémiumfüggők”, kérdéses marad.

Nő vásárlók a német autópiacon
2000 30,2 %
2005 31,3 %
2006 32 %
2007 31,6 %
2008 32,3 %
2009 39 % (1-5. hó)
Az is lehetséges, hogy a nőknek az autóvásárláskor nincs szükségük - a férfiakkal ellentétben – olyan motivációs segédletre, mint a német patriotizmus (VW), a magas tesztoszteronszint (Ferrari), vagy a kamionsofőr-feeling (Jeep). A hölgyeket a különösen csinos kisautók, például az Alfa Romeo Mito hozza vásárlási lázba.

Így aztán nem csoda, hogy a Mini továbbra is a nők egyes számú barátja. Nincs még egy autó, amelyik 51,8 százalékos vásárlási arányt képes elérni a körükben. Ennek ellenére a Mini kevésbé profitált a roncsprémiumból, mint a többi autó (2,5 százalékos plusz). A Mini még a 2500 eurós prémium ellenére is drágának számít, továbbá a Mini-vásárlók általában magasabb keresetűek és fiatalabb autókkal járnak, így a roncsautó-prémium számukra nem opció.

A nők körében egyébként a Ferrari, az Aston Martin, a Bentley, a Lamborghini, a Hummer és a Porsche márkák tartoznak a legkevésbé kedveltek közé. A német sportautógyártás a 2009-es évben a legtöbb női vásárlót vesztette el, a sportautó-vásárlók 1,5 százalékát adják a női ügyfelek.

A CAR Intézet tanulmánya a női vásárlók számának növekedését alapvetően nem tartja tartós tendenciának, még akkor sem, ha ez a szám a Német Szövetségi Köztársaság fennállása óta történelmi csúcsot jelent. 41,2 millió jogosítvánnyal rendelkező közül 35 százalék a nő. Még ha a CAR-prognózis beválik, miszerint ez év végéig az újautó-vásárlók 38 százaléka lesz nő, akkor sem valószínűsíthető, hogy 2020-ig még egy ilyen eredmény születik.

Vásárlói csoportok nemek szerint

2008. január-május

2009. január-május

Abszolút különbség

Százalékos különbség

Magánszemély - nő

170.060

404.218

234.158

+137,7%

Magánszemély - férfi

362.793

632.242

269.449

+74,3%

Cégek

796.280

595.834

-200.446

-25,2%

Összesen

1.329.133

1.632.294

303.161

+22.8%

Az ok a demográfiára vezethető vissza. A következő tíz évben a jogosítvánnyal bíró nők aránya a mostani 35 százalékról 40 százalékra nő. A roncsautó-prémium bevezetése előtt a nőknél az újautó-vásárlás mindig kb. 2 százalékkal volt kevesebb, mint a jogosítvánnyal bíró nők száma. Így az előrelátható 38 százalékos maximális értékkel is csak 2020-ban lehet számolni.

Hirdetés
Címkék