Fütyül a kormány a roncsautó-prémiumra
Miközben egyre több uniós államban bevezetik a régi autóért újat programot, a magyar kormány nem kíván foglalkozni ezzel a gazdaságélénkítő eszközzel. Pedig a német példából ítélve megérné.
Az akció nyertesei a német autóipar mellett a francia, olasz, közép-kelet-európai és ázsiai gyártók, a kedvezményt pedig alapvetően kisautók vásárlásánál vették igénybe. A mini autók szegmense 155 százalékkal, a kisautóké 93, a középkategória 6,5 százalékkal nőtt. Ennek a környezetvédők és az unió örülhetett a legjobban.
Március elejéig a Volkswagen 90 ezer, a Skoda 49 ezer, az Opel 40 ezer, a Fiat 30 ezer, a Renault/Dacia 30 ezer, a Ford 28 ezer, a Peugeot 20 ezer, a Nissan 20 ezer, a Toyota 20 ezer, a Hyundai 18 ezer autót értékesített a roncsautó-prémium révén.
© Autómenedzser |
És mit nyert ezen a német állam? Sokat: a 600 ezer kedvezményezett autóleadás 1,5 milliárd eurójába kerül, ám áfa- és egyéb adóbevételek révén 1,98 milliárdot kasszíroz a program végén. Nem beszélve arról az eredményről, amit a munkahelyek megőrzése jelent.
Nálunk a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) már több fórumon felvetette javaslatát a roncsautó-kedvezményre vonatkozóan, amire a gazdasági tárca részéről elutasító választ kapott. Az ebben a témában legilletékesebb Pénzügyminisztériumtól ez ideig még választ sem kaptak tárgyalási kezdeményezésükre - adta hírül közleményében az MGE. Ismereteik szerint más - az újautók értékesítésében érdekelt - szakmai szervezet sem jutott el a tárgyalási pozícióig.
A szervezet hangsúlyozza, a költségvetési támogatás nemhogy növelné a büdzsé hiányát, hanem a többleteladások révén az áfa és a regisztrációs adó olyan mértékű bevételi többletét jelentené, ami a hiány csökkenését eredményezné. Az akció időszerűségét az a tény támasztja alá, hogy a költségvetés által az év első két hónapjára tervezett regisztrációsadó-bevétel alig éri el a tavalyi szint felét.
B. Cs.