2007. január. 31. 13:31 hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. január. 31. 13:33 Autó

Egy Audi lehet a világ legdrágább autója

A Christie's aukciós ház történetének legdrágább autója kerül kalapács alá február 17-én a párizsi Rétromobile nemzetközi oldtimer vásáron: az egyik a két fennmaradt eredeti 1939-es Auto Union Type D versenyautó közül. A Christie's az autó értékét 8,8-12 millió euróra becsülte.

Élen a Type D
© audi.hu
Ez új rekord lenne a brit aukciós ház hosszú történelmében. Világszerte hatalmas az érdeklődés a jármű iránt. Éppen ezért a Christie's sajtótájékoztatót tartott az Audi of America-val és az Audi Tradition-nel közösen New Yorkban január 25-én. Az Audi France kiállít egy, az Audi Tradition-től származó, eredeti Auto Union Type D-t Párizsban (február 12.), ezzel is az aukcióra irányítva a figyelmet.

Az Auto Union egyike azon márkáknak, amelyek később közösen létrehozták az Audi AG-t. Az Audi Tradition életben tartja a legendás Auto Union Grand Prix versenyautók emlékét. Miközben az aukcióra kínált autót az Audi Forumban (Park Avenue 250, a 47. utca sarkán) állítják ki New Yorkban január 25-én, a testvére –Auto Union Type D versenyautó 1938-ból – február 12-én Párizsban (Bauer Saint Honoré, 48 Place du Marché Saint Honoré) lesz látható. Az autókat a második világháború után szállították el a megszálló szovjet csapatok hadizsákmányként a kelet-német Zwickauból. A nyolcvanas években az amerikai Paul Karassik hozta őket nyugatra, miután több mint tíz évig kereste és végül darabokra szedve találta meg az autókat a volt Szovjetunió területén. Szakemberekkel építtette újra össze az autókat Nagy-Britanniában, az Audi műszaki irányítása mellett. Később az Audi megvásárolta Paul Karassiktól az 1938-as autót. Az 1939-es Type D magántulajdonba került.

Nuvolari a versenyautó volánjánál
© audi.hu
Az autót 1939-ben módosították, immár két kompresszor lélegeztette az erőforrást, amelyek a teljesítményét 420-ról 460 lóerőre növelték. Legnagyobb sebessége 330 kilométer/óra volt, Franciaországban és Jugoszláviában is győzedelmeskedett a nagydíjon. Az Auto Union Type D versenyautó legsikeresebb pilótái Tazio Nuvolari, H.P. Müller, Hans Stuck, Rudolf Hasse és Georg Meier voltak. Az Audi Tradition ma már ismét négy Auto Union Ezüstnyíl birtokosa – ezek az eredeti Type D és a Type C/D hegyi-felfutóversenyekre tervezett autók, valamint az eredeti Type C Grand Prix, illetve a Type C Avus Streamline versenyautók replikái. Egy további replika készül idén – egy Auto Union Type D versenyautó, az 1939-es változat, dupla kompresszorral.
Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.