2007. január. 11. 13:23 hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. január. 11. 12:35 Autó

Ryuga: a továbbfejlesztett zoom-zoom

A Nagare tanulmány első kézzelfogható eredménye a Ryuga koncepció, amely a Mazda zoom-zoom filozófiájának legújabb formába öntése. Detroitban bemutatták a jövőre várható Tribute HEV hibrid terepjárót is.

A Mazda innovatív szerkezetépítési tapasztalatának köszönhetően a Ryuga jóval rövidebb és alacsonyabb, mint például napjaink négyszemélyes RX-8-as sportkocsija, mégis tágas, kényelmes utasteret biztosít négy személy számára. Az utastér megközelítésére bátorít a hosszú, 2800 milliméteres tengelytáv és a két szélesre tárt, nagyméretű sirályszárnyas ajtó.

© Mazda


A kísérleti, „lebegő" középső műszeregység tökéletes kapcsolatot teremt a sofőr és a multifunkciós érintőpanel között, anélkül, hogy tekintetünket egy pillanatra is le kelljen vennünk az útról. A biztonságos és dinamikus vezetéshez szükséges információk ugyanebben a magasságban, a fordulatszámmal és a sebességgel együtt kerülnek megjelenítésre. Utóbbiak analóg és digitális formában is láthatóak.

© Mazda
A Mazda többféle technológián is dolgozik, melyek a jövőben is biztosíthatják a zoom-zoom vezetési élményt, ezek között környezetbarát és emberbarát biztonsági technológiák is megtalálhatók. A kezdeményezések egyik része a Ryugánál is alkalmazott flex fuel motor, mely bioüzemanyaggal is működtethető. Ez a motor nyomatékos, nagyteljesítményű és sportos vezethetőséget biztosít, miközben környezetvédelmileg is az élvonalba tartozik. A biztonságos vezetést támogató további rendszerek között megtalálhatók az autó mögötti területet figyelő CCD-kamerák és a holttér-figyelő rendszer. Ezek a berendezések sávváltás közben is biztosítják a biztonságos vezetést, és segítik a potenciális akadályok könnyebb azonosítását.

A vezetési élményhez a kiindulási pont a felül nyitott karimájú kormánykerék, melyet olyan érzékenyre állítottak, hogy a vezető legkisebb mozdulatára is reagáljon. Az autóban steer-by-wire/elektronikus kormányművet alkalmaztak, és olyan kijelzőket építettek be, melyek egyértelmű és könnyen feldolgozható információkkal látják el a vezetőt.

© Mazda


Szintén Detroitban mutatkozik be a 2008-as Mazda Tribute HEV, mely a Mazda közeli jövőjébe nyújt betekintést. Az alapoktól átdolgozott Tribute HEV lesz az első fejlett technológiájú, tiszta üzemű Mazda modell, melyet a nagyközönség is megvásárolhat majd, miután 2008 második felében megkezdik forgalmazását. Benzin és elektromos motorjainak összteljesítménye 155 LE, így a Tribute HEV kellően erőteljes, miközben teljesíti a benzinmotoros járművek számára meghatározott legszigorúbb emissziós előírásokat.
Hirdetés
hvg360 Ligeti Nagy Tamás 2025. január. 05. 19:30

"Nem csak egy eszköz, hanem ügynök" – Harari elmagyarázza, miért veszélyesebb a mesterséges intelligencia az atombombánál is

Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát, úgy döntött: a jövőt megtartja magának. Yuval Noah Harari izraeli történész új okoskönyvében az információs hálózatok fejlődését vizsgálva arra jut, lehet, hogy az emberiség történetét Valaki Más írja.