2006. október. 17. 14:24 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2009. június. 10. 15:37 Autó

Mazda-teszt: hess, stressz!

Jól felextrázva, egyhatos pörgős benzinmotorral , komfortosra hangolt futóművel és az enyhén sportosnak mondható menetdinamikával verhetetlen ár/érték arányt kínál a megújult hármas Mazda.

© Mazda
Azt azért be kell vallani, hogy ha látunk egy hármas Mazdát nem dobban nagyot a szívünk, nem hat az érzelmekre, csupán egy kis hatos utánérzetünk van. A Mazda3 nem külsőségeiben nagyszerű és egyedi. Praktikussága, minősége és használati értéke teszik kiváló autóvá. Hosszú távra tervezték, nem hódol be semmilyen aktuális divatnak, csupán a jó ízlésnek.

© Mazda
Beülve nem lepődünk meg semmin, a Mazdákhoz edzett szem megpihen a letisztult, kör alakú formákon, az ergonomikus és praktikus berendezkedésen, semmi cicoma, semmi luxus nem zavarja egyszerűségét. Sportosságát a fehér számlapú műszerek jelzik. Este természetesen minden vörösben izzik, kevés látványosabb műszerfal van a Mazdáénál. Beüléskor először kék a háttér, ez meg is marad, csak a számok és a műszerek váltanak át vörösbe. Igazi showműsor. A Mazda hatosból is ismerős antracit színű középkonzolról csak a középső fenti tárolórekeszt hiányoltam.

A váltó, és a kézifék karja, akárcsak a kormány a TX felszereltségben bőrborítást kapott. Mind a négy ablakunk elektromos, hatlemezes cédétárhoz Bose hangrendszer dukál, kár, hogy az mp3-lejátszási mód nem fért bele. Automatikus a klíma. Akárcsak a világítás.

© Mazda
A két első ülés között dupla és nagy méretű tároló dobozt találunk, az ajtók oldalzsebei szűkek, de van még elöl két zárható pohártartónk. Mind a négy ajtóban is elhelyezhetünk egy-egy félliteres palackot, így szomjazni biztosan nem fogunk. A kesztyűtartó méretes, a csomagtartó is meglepően nagy és jól kihasználható. Nyílásával van csak gond, túl nagy tárgyakat nem tudunk bepakolni, még akkor sem, ha a hátsó üléspad előredönthető. 12 voltos csatlakozónk nincs sem elöl, sem hátul.

© hvg.hu
A zoom-zoom és a sportos jelleg csak a külsőségekben van meg, a Mazda3 sokkal inkább komfortosabb, emberre szabottabb. Hátulra is kényelmes a beszállás, jó ott is az üléshelyzet. Kihajtható kartámaszt is rejt a hátsó pad, a harmadik felnőtt kicsit szorongani fog, de ha úgy adódik, öt személlyel is teljesít a Mazda3. Kiszállni a hátsó sorból annál nehezebb, mivel nem nyílik eléggé ki az ajtó.

A biztonsági övek becsatolására nem csak a vezetőt, vagy az anyósülésen utazót figyelmezteti, hanem mind az öt ülésen vannak érzékelői, így mindenkit arra ösztönöz, hogy kösse be magát. A visszapillantó fölötti kis kijelzőn látja a sofőr, hogy ki nem tette ezt meg.

Mindig is tetszett a Mazda könnyű szerkezete, az ajtók lehelet finoman működnek, flottul csukódnak. Biztonságunkról hat légzsák és továbbfejlesztett kipörgésgátló gondoskodik.

[[ Oldaltörés: Nem izompacsirta, de jól megy (Oldaltörés) ]]



© hvg.hu
Nagyon tetszett a futómű, a pontos, jó fogású kormány, és az egyhatos motorra sem lehetett panaszom. Bár nem egy izompacsirta, de 105 lónak az erejével könnyedén mozgatja ezt a nehéznek nem mondható kasztnit. Nagyobb iramban az autó stabilitása már nem tökéletes, így jobb, ha a kresz által előírt tartományban autózunk, abból baj nem lehet. 100 környékén erősödik a menet-, és a motorzaj.

Gyorsulása nem a legjobb, sokszor voltam úgy, hogy menni kellett volna, ébresztgettem a mocit, amely elég álmosan reagált noszogatásomra. Míg a városban elég neki az ötös, előzéskor és autópályán vissza kell váltogatni, hogy összegyűjtse a manőverhez szükséges nyomatékot. Aki valóban sportolni akar, annak jó hír, hogy tavasszal itthon is elérhető lesz a leggyorsabb Mazda, a 260 lovas Mazda3 MPS. Igaz, nem lesz olcsó.

Nagy gázzal szeret indulni a Mazda, erről le kell szoktatni, mert félő, hogy a fogyasztáson ez a játékosság látszani fog. Napokba telt, amíg finoman, alig a pedálhoz érve barátkoztunk össze. A fogyasztás miatt nem kellett volna aggódnom, a teszt végén kiderült, hogy 350 kilométer megtétele után, 7,7 liter benzin elfogyasztásával beérte száz kilométerenként.

A pici joystick váltó parádésan dolgozik, öröm neki munkát adni, igaz, az áttételeknek köszönhetően városban nem kell túl gyakran izmozni, ötösben szépen elfurikázgattunk. A váltóbotot borító kis kupak azonban megadta magát és könnyedén lejárt. Bár a vastagabb kipufogó vég nem csupán dísz, a hangját hallani nem nagyon lehet. Ezt az élvezetet a mérnökök meghagyták a kétliteres motor kiváltságának.

Kiváló cégautónak

© hvg.hu
Cégautónak tökéletesen megfelel, főleg ebben a szedán változatban. Jó motorral, igen jól felszerelve nem kerül többe 4,5 millió forintnál. Flottautóként ideális választás, hisz a Mazdák híresek megbízhatóságukról és elnyűhetetlenségükről. Ráadásul ez már a ráncfelvarrott változat, még ha nem is kiabálnak a változások. Új a lámpák rajzolata, az első és a hátsó lökhárító, új könnyűfém keréktárcsákat kapott az autó, nagyjából ennyit változtattak rajta a japánok. Feladata, hogy olyan sikeres modellje legyen a gyártónak, mint amilyen a 323-as volt egykor.


[[ Oldaltörés: Adatok (Oldaltörés) ]]



Mazda3 1,6i TX
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3) 1598
Környezetvédelmi besorolás EURO 4
Max. teljesítmény lóerő105 lóerő 6000-es fordulaton
Max. nyomaték: Nm 145 Nm 4000-es fordulaton 
MÉRETEK
Tengelytáv (mm) 2640
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4490/1755/1465
Csomagtér413
Tömege (kg)1250
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h) 182
Gyorsulás 0-100 km/h (mp)11,2
FOGYASZTÁS (l/100 km)
Városi 8,9
Országúti 5,7
Vegyes6,9
Tesztfogyasztás7,7
CO2 kibocsátás (g/Km) 162
ÁRA A tesztautó ára 4,5999  millió Ft

Hirdetés