2006. május. 04. 10:55 hvg.hu Utolsó frissítés: 2006. május. 04. 10:49 Autó

Új Mazda az amerikai utakon

A Mazda hivatalosan is bemutatta a nagy érdeklődéssel várt Mazda CX-7 szabadidőautót. A legújabb fejlesztésű SUV még tavasszal megérkezik a Mazda-kereskedőkhöz.

© Mazda
A CX-7 valódi áttörést jelent a piacon található szabadidőautók között, hisz magában hordozza a Mazdák sportos lelkületét, a Zoom-Zoom szellemiséget. Iwao Koizumi főtervező – akinek nevéhez köthető az igen sikeres Mazda6 és az 1995-ben bemutatott RX-01 tanulmányautó – a „bővülő határok” mottóval jellemezte a CX-7 fejlesztése során végzett munkája egészét. Az első szélvédő 66 fokos szögben döntött – ez laposabb sok sportautóénál, s szinte valamennyi szabadidőautóénál. Erőteljes vonalak kötik össze az A-oszlopot és a hűtőmaszkot, a motortértető erőteljes peremet kapott; az ötszögű hűtőmaszk és a jellegzetes lámpatestek félreismerhetetlenné teszik a Mazda-identitást. Az oldalnézetet az erőteljesen emelkedő övvonal látványa uralja Hátulnézetben a jellegzetes kör motívumokat rejtő lámpatestek, valamint a két nagyméretű kipufogó végződés sejteti a CX-7-esben megbúvó sportos lelkületet.

© Mazda
A formatervhez alkalmazkodik az utastér hangulata is. A műszerfal kialakítása tovább folytatja az egyedi, „kettős tetejű” kialakítást: a kisebbik árnyékoló fedél hagyományosan a műszeregység felett található, míg a nagyobbik a műszerfal teljes hosszában fut végig, ezzel összekapcsolva a vezető és a jobb első utas előtti teret. A vezető előtt három műszerből álló, egységes műszercsoport található; a középkonzol aljára helyezett váltókar könnyen elérhető; a háromküllős kormánykerék, valamint a határozott formájú első ülések mind a kiváló minőségről árulkodnak.

© Mazda
A 2005-ös Detroiti Autószalonon bemutatott MX-Crossportból merítve ihletet, a CX-7 főtervezője úgy alkotta meg a járművet, hogy az képes legyen öt utas teljes kényelemben történő szállítására. A hátsó üléssor ugyanakkor nem csupán három felnőtt számára kínál teljes kényelmet, hiszen 60:40 százalékos arányban osztott, és ledöntésével jelentősen növelhető a raktér. Eltávolodva a szabadidőautók hagyományosnak nevezett használhatóságától, a CX-7 csomagtere jelentősen hosszabb rakteret (178 centis sima padlót) kínál, mint a versenytársak. Amennyiben a hátsó üléssor használatban van, a raktér hossza 99 centiméter – ez azt jelenti, hogy könnyedén képes elnyelni három teljes méretű golftáskát.

A zoom-zoom titka (Oldaltörés)



© Mazda
A hajtáslánc a CX-7 esetében ez egy turbófeltöltésű, töltőlevegő-hűtővel kiegészített, 2,3 literes lökettérfogatú, közvetlen benzinbefecskendezéses, négyhengeres erőforrást jelent. Ez a motor dolgozik a Mazda6 MPS-ben is, amit az Egyesült Államok piacán MAZDASPEED6 néven árusít a Mazda. A Mazda CX-7-esbe építve az MZR 2.3 DISI (Direct Injection Spark Ignition – közvetlen üzemanyag befecskendezéses) Turbo figyelemreméltó 244 lóerős teljesítményre képes (a főtengely percenkénti 5500-as fordulata mellett).

Az MZR 2.3 DISI Turbo erőforrás 350 newtonméteres nyomaték leadására képes 2500-as percenkénti főtengelyfordulatnál. Ez egyben azt is jelenti, hogy az erőteljes gyorsulás már 2000-es fordulatszámtól érzékelhető, s innentől egyenletesen a vezető rendelkezésére áll egészen 5000-es fordulatig, ahol a motorteljesítmény eléri csúcsát.

A hatfokozatú, automatizált váltómű a sofőrnek teljes körű kézi kapcsolási rendszert is kínál. A szabadidőautóhoz kétféle hajtáslánc rendelhető: elsőkerékhajtás, vagy a Mazda által kifejlesztett aktív nyomatékelosztású összkerékhajtási rendszer (Mazda Active Torque-Split All-Wheel Drive). Ez utóbbi lelke a hátsó differenciálzárral egybeépített, elektronikus felügyeletű kuplungrendszer, ami akár a nyomaték felét is képes a hátsó tengely kerekeihez juttatni. A vezetési helyzetnek megfelelő nyomatékelosztásról a motorelektronikától, a kerekek elfordulását figyelő érzékelőktől, a blokkolásgátló rendszertől (ABS), valamint a minden CX-7-ben megtalálható menetsegítő elektronikától (Dynamic Stability Control – DSC) érkező jelek alapján dönt a jármű elektronikus agya. Az út felülete tehát lehet akár száraz, nedves vagy csúszós, a vezetési stílus pedig megfontolt vagy sportos – az összkerékhajtási rendszer minden körülmény között optimális tapadást biztosít.

© Mazda
A CX-7 merev karosszériájában megtalálható a Mazda speciális ütközésienergia-elvezető rendszere (Mazda Advanced Impact Energy Distribution and Absorption System). Az üzemanyagtartály körüli védelem még a jelentős erejű ráfutásos ütközés esetén is megakadályozza az üzemanyag szivárgását. A CX-7 alapfelszereltségében hat légzsák található (elsők és oldalsók az első két utas számára, valamint függönylégzsák a hátul ülőknek). Egy különleges érzékelő képes előre érzékelni az autó borulását, majd aktiválni az oldal- és függönylégzsákokat, korai nyílásával, valamint közel hat másodpercig tartó felfújt állapotával megakadályozva a végtagok sérülését borulás esetén. Az első üléssorban a biztonságiöv-előfeszítő és a terhelésszabályozó növeli tovább a biztonságot.

A CX-7 háromféle felszereltségi szinttel kerül forgalomba, de már az alapfelszereltségű kivitel is igen gazdagon felszerelt biztonsági és kényelmi berendezésekkel: légkondícionáló, elektromos ablakemelők, központi zár, sebességtartó automatika, illetve hat légzsák, blokkolásgátló (ABS), elektronikus menetstabilizáló (DSC) és kipörgésgátló (TCS).

Hirdetés