© Mazda |
Azt nem tudom, miért kapta pont az ötös megjelölést, hisz jóval nagyobb mint a hatos. Bocsánat, utánanéztem, ez csak a bálna fóka forma teszi. Valójában 165 milliméter a különbség. A Mazda valamilyen okból kifolyólag a testes családi autók, a minibuszok világa mellett tette le a voksát, hisz a kombi hatos, a még szürkén importált Premacy, az ötös, az MPV és a CX-7 mellett bemutatták az első képeket a jövőre várható CX-9-ről is.
|
A Mazda5 a Mazda első Zoom-Zoom modellje a kompakt egyterűek kategóriájában. Ez az egyik legfontosabb szegmens Európában, több mint 60 százalékos növekedéssel 2000 és 2004 között. Tavaly összesen mintegy 1,4 millió kompakt egyterűt értékesítettek. |
A japán autógyártó ebben a szegmensben láthatja a jövőt, míg mások kisautókat fabrikálnak, sportkocsikat építenek, addig a zoom-zoom életérzés közvetítői a családi, üzleti, reprezentációs vonalon építkeznek. Az ötös Mazda is egy ilyen autó, ha akarom családi kisbusz, de ha akarom, üzlettárs, amely tökéletes utasok szállításához, de méretes tárgyak szállítása, áruk terítése sem jelent számára megoldhatatlan feladatot. Cégautóként is jó választás, de elsődleges célcsoportja ennek a Mazdának a gondos és sokgyerekes apák.
[[ Oldaltörés: Fiók zseb hátán (Oldaltörés) ]]
© hvg.hu |
A multifunkciós kormány minden irányban állítható. Az autó belseje átlagosnál egy fokozattal jobban néz ki. Tetszetős, bár néhol kopogós műanyagokból áll. A rádió és a fedélzeti számítógép középkonzolon elhelyezkedő kijelzőjéből nappali fénynél semmit nem lehet látni, este viszont nagyon szépen szuperál. Az ülések jó magasra állíthatók, így a vezető eldöntheti, hogy sportosan, mélyről figyeli az utat, vagy nagymenősen, magasról szemléli a forgalmat.
|
Kormányzás Praktikum Használható hátsó üléssor Két tolóajtó Dizájn |
A hatfokozatú váltó fent kapott helyet a középkonzol alján. Hamar meg lehet szokni az elhelyezkedését. Pontos és határozott. A tárolórekeszeket nem sorolom fel, az egész autót fiókok és zsebek köré építették, csak pohártartóból 10 van. Sivatagi túrára is mehetünk vele, nem fogunk szomjan halni. Nem is vártunk mást egy minden ízében praktikus (akár) hétszemélyes autótól.
A kormány sportos, megfelelő méretű, jó fogású. A tempomat kormányról kapcsolható, egyszerűen kezelhető. A visszapillantók nagy méretűek, a hatalmas autó jól belátható. Parkolóradar nem volt tesztautómban, megéri rendelni, a városi forgalomban nagy hasznát vesszük. A szivargyújtót úgy elrejtették, hogy amíg megtalálja az ember, le is szokik a dohányzásról. Ez legyen a legkisebb probléma, nagyobb az, hogy a váltódobozba néha beleakadt a jobb térdem, pedig én nem is vagyok magas.
|
Fogyasztás Nehezen látható visszajelző Zörgő műanyagok |
A szórakoztatásunkról hatlemezes cédétár, kényelmünkről fűthető első ülések gondoskodnak – ezeket szerencsére egy darabig nem kell próbálgatni. Az ülések oldaltartása megfelelő, az anyagválasztás lehetett volna jobb is. A beltér rizegő-mozgó alkatrészei, a kopogós műanyagok rontják az autó egyébként imázsát. De amit veszít a Mazda a réven, az bejön a vámon. Minden hibát feledtet az a magas fokú variálhatóság, ami az ötöst jellemzi és egyedivé teszi.
[[ Oldaltörés: A varázsszó: Karakuri (Oldaltörés) ]]
© hvg.hu |
Két oldalajtóval áldották meg az autót, így pakolni és beszállni gyerekjáték, mindez a legtömöttebb parkolóban sem okoz gondot. Az oldalajtók nyitása nagyon könnyed, gyerekek is könnyen megbirkóznak vele.
Átvételekor csak hat ülést találtam az autóban, kerestem a hetediket. Egy kósza ötlettől vezérelve nekiálltam szétcibálni a hátsó üléseket. Kiderült, hogy a Karakuri-elrendezésnek köszönhetően, a középső üléssor mindegyik székéből kihajtható valami. A jobbosból egy plusz szék, a balosból pedig egy kosaras tároló. Az első ajtók háttámláiban lehajtható asztalkák találhatók, a beszállás leghátulra sem nehézkes egyáltalán, és láss csodát, magam mögé beülve nem csupán a második sorban fértem el kényelmesen, hanem a harmadikba is.
© Mazda |
Ha ezt nekem elmesélik, nem hittem volna el. A leghátsó sorban is jó ülni. Ilyenkor természetesen csak annyi csomagot tudunk vinni, amennyi a kezünkben és a lábunk között elfér. Plusz egy tucat palack ásványvíz. Ha felnőttek utaznak benne, akkor az autó hat személy számára ideális, így kényelmes és komfortos hosszú távon is az út. Bár a hetedik ülés szükségmegoldásnak tűnik, eljöhet az idő, amikor pont erre van szükség. Futóműve rendkívül komfortos, szinte mindenféle úthibára ugyanolyan közömbösen reagál.
© hvg.hu |
Jó vezetni, bár nem sportautó, de az erősebb, 143 lovas dízelmotorral igazi élmény volt közlekedni. A kétliteres motornak van egy gyengébb, 110 lovas változata is, azt nem próbáltam, de valószínűleg kevésbé izgalmas. Ekkora autóhoz kell az erős motor. Előzéshez elegendő nyomaték (360 Nm) áll rendelkezésre. Jól gyorsul, hegyen felfelé, a Szépvölgyi úton is lehet érezni benne a sportos vért. Kíváncsi lennék, hogy menne az RX-8 Wankeljével…
A kétszáz kilométeres tesztút során a Mazda5 többnyire városi forgalomban 7,9 liter gázolajat kért, kicsit többet, mint, amit a prospektusok előírnak, de ez még nem vészes. Tegyük hozzá, hogy (akár) hétszemélyes.
Mazda5 CD143 GT |
MOTOR |
|
Hengerűrtartalom (cm3) | 1999 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 143 lóerő 3500-as fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 360 Nm 2000-es fordulaton |
MÉRETEK |
|
Tengelytáv (mm) | 2750 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4505/1755/1615 |
Csomagtér | 112-1700 liter |
Tömege (kg) | 1610 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK |
|
Végsebesség (km/h) | 197 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 10,4 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) |
|
Városi | 7,3 |
Országúti | 5,7 |
Vegyes | 6,3 |
Tesztfogyasztás | 7,9 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 173 |
ÁRA | A tesztautó ára 7,199 millió Ft, a benzines változat alapára 5,5999 millió Ft |