2006. szeptember. 26. 13:10 hvg.hu Utolsó frissítés: 2006. szeptember. 26. 13:11 Autó

Nagynyomású turbó a 207-es Peugeot-ban

A 207-esből április óta 110 ezer példány készült, az autót mostantól 150 lovas turbós változatban is lehet rendelni. Itthon november közepétől lehet megvásárolni a kis izompacsirtákat.

© Peugeot
A PSA Peugeot Citroën, illetve a BMW együttműködéséből született az új erőforrás. Az EP6DT kódnevű motor az első tagja annak a közvetlen befecskendezésű, nagynyomású turbóval ellátott benzinmotor-családnak, amely a THP (Turbo High Pressure) gyűjtő-megjelölést viseli majd. A 207-es sorozatban az 1,6 literes THP 16V motor lesz kapható, a bemutatás idején kizárólag Féline felszereltségi szinten. A motor a PSA Peugeot Citroën Douvrin-i üzemében (Franciaország) készül. Lökettérfogata 1598 köbcenti. Maximális teljesítménye 110 kW ( 150 LE) 5800/percnél.

© Peugeot
Nagy figyelmet szenteltek a nyomatékkarakterisztikának és a turbólyuk kiküszöbölésének. E törekvés eredményeképpen már 1000 fordulat/percnél 156 Nm jelentkezik, de a 240 Nm nyomatékmaximum is mindössze 1400/percél áll rendelkezésre, hogy egészen 3500-ig változatlan maradjon. Ráadásul nagyon széles a használható fordulatszám-tartomány: még 5000/percnél is 208 newtonmétert fejt ki a motor.

Nagy teljesítmény, alacsony fogyasztás (Oldaltörés)

© Peugeot
A szívó vezérműtengely végénél elhelyezett, közvetlen hajtású, nagynyomású benzinszivattyú rozsdamentes acél nyomócsövön keresztül táplálja a befecskendező fúvókákat. A fúvókák közvetlenül, laterálisan porlasztják a maximum 120 bar nyomású benzint az égésterekbe. Az egyenletes keverékképzés jóvoltából tökéletes az égés, és növekszik a motor teljesítőképessége. Mivel kisebb mennyiségű benzin csapódik ki a hengerfalakra, a közvetlen befecskendezés mérsékli az elégetlen szénhidrogének mennyiségét. A turbómotornak viszonylag magas, 10.5:1 a sűrítési aránya.

© Peugeot
Ez az első eset, hogy kettős beömlésű feltöltőt alkalmaznak ilyen kis lökettérfogatú motoron. A hengerfejnél párokba rendezett kipufogó csatornák vezetik a gázt a turbinához. Az 1-4 és a 2-3 henger égésgáza jut közös vezetékbe. A két pulzáló gázoszlop a lehető legnagyobb energiával hajtja a feltöltőt, mivel a gázmennyiség kettéválasztása javítja az áramlás hatékonyságát. A feltöltés már 1000/perc fordulatszámnál beindul, aminek hatására nagyon élénken reagál a motor a gázadásra. A turbómotorok jellemző késedelme, az úgynevezett „turbólyuk” szinte észrevehetetlenné válik.

A turbina maximális fordulatszáma eléri a percenként 220 ezret. A vele közös tengelyen forgó sűrítőkerék által szállított maximális töltőnyomást 0.8 barra korlátozza a lefúvó szelep.A szelepek működtetését két felülfekvő, kompozit anyagú vezérműtengelyre bízták. Hidraulikus emelőtőkék egyenlítik ki önműködően a szelephézagot, a súrlódási veszteséget görgős himbák csökkentik. A projekt egyik fő célkitűzése volt a motor belső súrlódásának mérséklése, mert ez kedvezően hat a fogyasztásra.

A motor reakcióidejének javítása érdekében optimalizálták a vezérmű alkatrészeinek súlyát. A szelepszárak átmérője például mindössze 5 mm. A szívó vezértengely szöghelyzetének fokozatmentes állítása (VVT – Variable Valve Timing)¸ javítja a motor teljesítmény- és nyomaték-karakterisztikáját, ugyanakkor csökkenti a fogyasztást és az emissziót.

A lánchajtású, szabályozott szállítású olajszivattyú éppen a motor üzemviszonyainak megfelelő mennyiségű kenőanyagot keringeti, tehát nem vesz le feleslegesen energiát a motorról. A nyereség 160 watt a hagyományos megoldáshoz képet, ami körülbelül egyszázalékos fogyasztáscsökkenésnek felel meg az európai vegyes menetciklus szerint. 6000-es fordulatszámnál már 1.25 kW az energia-megtakarítás.

© Peugeot
Mivel a turbómotoroknak a szokásosnál nagyobb a hőterhelésük, olaj-víz hőcserélőt integráltak az olajszűrőbe. Az olaj hőmérsékletét szabályozott termosztát tartja mindig biztonságos szinten, csúcsterheléskor is. Azáltal, hogy gyorsabban engedi felmelegedni az olajat, a hőcserélő lerövidíti a hidegindítási fázist, ami szintén előnyös a fogyasztás és az emisszió szempontjából.

Az új benzinmotor ugyanolyan dinamikussá és élvezetesen vezethetővé teszi a 207-et, mintha jóval nagyobb hajtóműve lenne. Ha egyedül ül a vezető az autóban, mindössze 29,4 másodpercig tart az állórajtos 1000 méter, illetve 80-ról 120-ra ötödik fokozatban 8,2-ig. (az összehasonlítás kedvéért: a 206 S16-nak, súlyelőnye ellenére, 10.1 másodpercre van szüksége). 210 km/órás csúcssebességét az ötödik fokozatban éri el az autó. Ezekhez az eredményekhez képest különösen csekélynek számít a kombinált ciklusban mért 7 liter/100 kilométeres fogyasztás (a 206 S16-é 7,7 l/100 km).

Az első féktárcsák hűtöttek, méretük 283 x 26 mm, a tömör hátsó tárcsáké pedig 249 x 9 mm. Alapfelszerelés a legújabb Teves Mk60 elektronikus menetstabilizáló (ESP – Electronic Stability Program), amelynek része az ABS, az elektronikus fékerő-elosztó (EBFD), a fékasszisztens (EBA), a kipörgésgátló (ASR) és az alul-, illetve túlkormányzottságot kiküszöbölő funkció (CDS). Az ESP funkciói közül az ASR és a CDS síkos úton elinduláshoz kikapcsolható, de 50 km/óra fölött önműködően aktiválódik. A 207 1.6 literes THP 16V változata kizárólag 17 colos könnyűfém-kerékkel készül, rajta 205/45 R17 Pirelli P Zero Nero gumival.

Hirdetés