Az új tagállamok húzták le az uniós autópiacot
Az európai autógyártók szövetségének (ACEA) a tavalyi piaci évet összegző statisztikájából kiderül, hogy nem sikerült megállítani az újautó-eladások visszaesését, sőt a kelet-közép-európai államok gyenge eladásai további romlást eredményeztek. Kiemelkedően jól teljesítettek az ázsiai gyártók és a balti államok.
Az év egészét tekintve az európai piacok közül az olasz és a brit csökkent, előbbi 1,3, utóbbi 5 százalékkal. Érdekes, hogy Nagy-Britanniában a december hónap ugyanakkor jelentős, 8,7 százalékos növekedést hozott, szemben a másutt bekövetkezett kisebb-nagyobb visszaeséssel. Hollandiában például 30 százalékos volt az év végi elmaradás. Az új uniós tagállamok összesített piacán ennél jóval nagyobb, 10 százalékos a visszaesés, 2005-ben a tíz új tagállamban összesen 727 100 kocsit adtak el.
A lengyel piacon a használtimport liberalizálása miatt az új autók eladása több mint negyedével zuhant tavaly, 235,5 ezer autó talált gazdára. A második legjelentősebb piacon, Magyarországon a decemberi eladások ugyan éves összevetésben 5 százalékkal 20 ezer 700-ra emelkedtek, az egész évre vonatkozó 199 ezer 68 eladott autó 4,3 százalékos visszaesést jelent. A cseh piac 1,3 százalékkal bővült (ott 127,4 ezer autót értékesítettek a márkakereskedők). A balti államokban 20 százalékos növekedést regisztráltak, a legnagyobb mértékben a lettországi eladások nőttek, közel 50 százalékkal.