2006. január. 19. 14:08 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2007. május. 16. 17:51 Autó

Az új tagállamok húzták le az uniós autópiacot

Az európai autógyártók szövetségének (ACEA) a tavalyi piaci évet összegző statisztikájából kiderül, hogy nem sikerült megállítani az újautó-eladások visszaesését, sőt a kelet-közép-európai államok gyenge eladásai további romlást eredményeztek. Kiemelkedően jól teljesítettek az ázsiai gyártók és a balti államok.

Decemberben az egy évvel korábbinál 3,9 százalékkal kevesebb gépkocsi kelt el az európai újautó-piacon – derül ki az ACEA statisztikájából. Ezt megelőzően októberben 2,6, novemberben 2,8 százalékos volt a visszaesés. Az EU-tagállamokat (Málta és Ciprus kivételével), Izlandot, Norvégiát és Svájcot felölelő statisztika szerint 2005 utolsó hónapjában 1,1 millió új gépkocsit adtak el, a teljes esztendőben eladott, közel 15,2 millió autó 0,7 százalékkal marad az egy évvel korábbitól, köszönhetően a kelet-európai, közel 10 százalékos zuhanásnak. Franciaországban 2,7 százalékos, Németországban 1,8 százalékos, Spanyolországban 0,8 százalékos volt a piac bővülése.

Az év egészét tekintve az európai piacok közül az olasz és a brit csökkent, előbbi 1,3, utóbbi 5 százalékkal. Érdekes, hogy Nagy-Britanniában a december hónap ugyanakkor jelentős, 8,7 százalékos növekedést hozott, szemben a másutt bekövetkezett kisebb-nagyobb visszaeséssel. Hollandiában például 30 százalékos volt az év végi elmaradás. Az új uniós tagállamok összesített piacán ennél jóval nagyobb, 10 százalékos a visszaesés, 2005-ben a tíz új tagállamban összesen 727 100 kocsit adtak el.

[[ Oldaltörés: A német és ázsiai márkákat kedvelik (Oldaltörés) ]]


A lengyel piacon a használtimport liberalizálása miatt az új autók eladása több mint negyedével zuhant tavaly, 235,5 ezer autó talált gazdára. A második legjelentősebb piacon, Magyarországon a decemberi eladások ugyan éves összevetésben 5 százalékkal 20 ezer 700-ra emelkedtek, az egész évre vonatkozó 199 ezer 68 eladott autó 4,3 százalékos visszaesést jelent. A cseh piac 1,3 százalékkal bővült (ott 127,4 ezer autót értékesítettek a márkakereskedők). A balti államokban 20 százalékos növekedést regisztráltak, a legnagyobb mértékben a lettországi eladások nőttek, közel 50 százalékkal.

A gyártók listáját tekintve Európában továbbra is a Volkswagen-csoport a listavezető. Piaci részesedése a 2005-ös év egészét tekintve 19 százalék fölé nőtt, hiszen a szűkülő piacon több mint 3 százalékkal közel 2,95 millióra növelte eladásait. A birtokolt márkák között csak a Seat forgalma csökkent. A franciák eladásai – a már korosnak számító 206-os és Mégane típusok gyenge eredményei miatt – visszaestek, a PSA-csoport: 13,8 százalékról 13,5-re, a Renault, a Dacia szárnyalása ellenére 10,2 százalékról 9,8-re, de csökkent a Ford (11,0 százalékról 10,7-re) és a Fiat   (7,4 százalékról 6,5-re) részesedése is. Az Opelek gyenge szereplését a Chevroletek kedvező eladásai ellensúlyozták, így a GM európai 10,7 százalékos piacrészesedése megmaradt. Nem változott a DaimlerChrysler részesedése sem, a stuttgartiak 6 százalékot hasítanak a piacból, a németek közül még a BMW-nek sikerült javítania. A távol-keleti gyártók viszont ismét növekedtek, a Toyota részesedése 0,3 százalékot erősödött (5,4 százalék), a Kia 39 százalékkal növelte eladásait, a Suzuki pedig 15-tel.

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.