Mennyire ragaszkodunk a készpénzhez?
Harmadik alkalommal készült el a Mastercard Digitális Fizetési Index nevű jelentése, amelyben azt vizsgálták, a hazai fogyasztók hogyan viszonyulnak az egyre jobban digitalizálódó gazdasághoz.
Harmadik alkalommal készült el a Mastercard Digitális Fizetési Index nevű jelentése, amelyben azt vizsgálták, a hazai fogyasztók hogyan viszonyulnak az egyre jobban digitalizálódó gazdasághoz.
Egy kis tervezéssel és tudatossággal rohanás, idegeskedés és pazarlás nélkül is meg lehet oldani az ünnepeket. Ha új szokásokat vezetünk be a családba vagy megfogadunk pár ötletet, akkor nemcsak nyugodtabb, de zöldebb is lehet a karácsonyunk.
Közeledik az év vége, és vele az ünnepi időszak is: a plázákat járva egyre többször haladunk el a karácsonyi fényekben úszó kirakatok előtt. Az ajándékok beszerzése évről évre stresszel jár, így egyre többen cserélik a sorban állást, a cipekedést és a tömeget a kényelmes online vásárlásra. Noha a webshopok használata gyors és praktikus, szorongásra még így is lehet ok: a kártyás, digitális fizetés sokakat még ma is aggodalommal tölthet el. Elég azonban néhány alapszabállyal tisztában lennünk, hogy eloszlassuk a rossz érzéseket. Lássuk, melyek ezek!
Külföldi utazás előtt vagy közben így vagy úgy, de pénzt kell váltanunk. Ahhoz, hogy ezt a számunkra legelőnyösebb módon tehessük, jó, ha tisztában vagyunk néhány fontos dologgal.
A kiberbiztonság területén az elmúlt évtizedekben hihetetlenül jelentős tapasztalat, szaktudás halmozódott fel például a bankszektorban, ez a szaktudás pedig mára bérelhető, megvásárolható és igen hatékonyan használható a kis és középvállalkozásoktól kezdve a nagyobb cégek számára egyaránt. A piacnak erről a mozgásáról, a kibervédelemről, digitális tudatosságról beszélgetünk a Mastercard kiberbiztonsági megoldásokért felelős üzletfejlesztési igazgatójával, Wittinghoff Dániellel.
Míg pár évtizeddel ezelőtt szinte csak a rocksztároknak és a legfontosabbaknak járt a különleges bánásmód, addig ma már szinte természetes, hogy bármilyen eseményre menjünk, vagy reptéren várakozzunk, legyen egy VIP-részleg. De tényleg olyan extrákkal jár a VIP, ha utazunk, koncertre megyünk, esetleg az Aquaworld felé vesszük az irányt?
Mindenkinek a fejében megvannak azok a szakmák, ahol még mindig természetes, ha csak készpénzt fogadnak el. De mégis mitől ne lehetne kártyával fizetni a piacon, a festőnél vagy a masszőrnél? A mai korszerű – és egyre olcsóbb – technikáknak köszönhetően nem lehetetlen elvárás, hogy a kereskedelem és a gazdaság minden szegmensében tudjunk kártyával fizetni. Cikkünkben a pro és kontra érveket járjuk sorba érintett kereskedők és szolgáltatók véleményein és tapasztalatain keresztül.
Egy kecskeméti cég innovációjának köszönhetően rendkívül egyszerűvé és kényelmessé válhat a nyugtaadás, ráadásul az a törvényi kötelezettség is könnyedén teljesíthető, miszerint 2023. július 1-jétől a vendéglátó egységeknek kötelező a tevékenységükről adatokat szolgáltatni a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központnak. Interjú az applikációt fejlesztő cég, a CMO24 vezérigazgatójával, Várkonyi Gáborral.
Töretlenül nő a kártyás fizetés népszerűsége hazánkban – derül ki egy friss reprezentatív kutatásból*. Ráadásul számos webáruházban egyetlen kattintással fizethetünk – most elmondjuk, miért érdemes élni ezzel a lehetőséggel, illetve hogyan rendelhet gyorsan és egyszerűen a neten.
Népszerűek, fontosak és fenntarthatósági szempontból rendkívül hatékonyak a faültetési akciók, ám nem mindegy, hova, hogyan, mikor és milyen fát ültetünk. Hogyan kezeljük le a fákat, mi a beiszapolás és mire figyeljünk már az ültetés előtt – ezekről is kérdeztük a kertészmérnök szakértőt.
Nem is gondolnánk, mennyien ódzkodnak attól, hogy bankkártyájuk adatait megadják az online tranzakciók során. A CIB Bank szakértőjének segítségével próbáljuk meg eloszlatni a leggyakoribb tévhiteket.
A felhasználó élmény komoly versenyelőnyt jelenthet a banki szolgáltatók, fintech-cégek számára, ez azonban csak a jéghegy csúcsa.
Közgazdaságtani fogalomként indultak, mára az online kereskedelem fontos szereplői. A long-tail kereskedők az utóbbi időben megerősödtek, de könnyen le is morzsolódhatnak, ha nem figyelnek néhány tendenciára. De kikről is van szó pontosan, miben másak és hogyan lehetnek jobbak?
Átfogó kutatás készült a hazai mikro- és kisvállalkozások működési módszereiről és arról, mennyire tartják szem előtt a környezet védelmét.
Napjainkban egyre égetőbb kérdést jelent a klímaválság, sorra jelennek meg a különböző hírek és cikkek, milyen problémákkal kell szembenéznünk a nem is olyan távoli jövőben.
A Mastercard által az idén másodszor, - ezúttal hét közép- és kelet-európai ország adatai alapján - összeállított Digitális Fizetési Index 56 pontos átlagértékénél Magyarország kettővel többet kapott. Az egy évvel korábbi összpontszámnál pedig 7-tel ért el magasabb értéket, elsősorban a digitális fizetési infrastruktúra fejlődésének köszönhetően. Ugyanakkor az elektronikus lehetőségekről meglévő tudás és azok használata még hagy maga után kívánnivalót.
Ma már pluszeszköz beszerzése nélkül is biztosítható az érintéses fizetési lehetőség, méghozzá egyszerűen, okostelefonnal.
Egy online kereskedői felületen követni fizikai és webáruházunk forgalmát, részletesen látni a különböző fizetési módokat (készpénz, bankkártya, utalvány, egyéb), továbbá egy helyen elérni a számláinkat, a költségeinket és minden, az eladáshoz kapcsolódó értékes információt, méghozzá a saját igényünk szerint? Ez ma már nem is lehetetlen. Hála egy hazai vállalkozásnak, a PSC Central Eastern Europe Kft.-nek, amely Európában elsőként hozott létre egyedülálló, mindenre kiterjedő komplex rendszert. A részletekbe a cég egyik alapítója, ügyvezető igazgatója, Molnár Tamás avat be.
Ma már nem elég a szelektív hulladékgyűjtés, a többször használt bevásárlószatyor ahhoz, hogy a jövő nemzedéke is úgy érezze: teszünk valamit azért, hogy a klímaszempontból apokaliptikus jövőképüket megváltoztassuk. A Z generáció azt várja, hogy ne csak az egyén, de a vállalatok is vállaljanak felelősséget a fenntartható jövőért. Elvárásaik nemcsak külföldön, de a hazai piacon is egyre erősebbek: míg a pszichológusok egyre több klímaszorongással, a generációról készült tanulmányok egyre aktívabb „zöld” fogyasztókkal találják szembe magukat.
Számos dolog nehezíti a vállalkozók életét, viszont egyre több könnyítést is igénybe tudnak venni, például a kártyás fizetés bevezetésénél, amitől eddig sokan tartottak. Egy új technológiának köszönhetően ma már akár a fodrásznál vagy a kutyakozmetikusnál sem lehetetlen bankkártyával fizetni. Ehhez még csak terminált sem kell a vállalkozónak beüzemelnie, elég, ha kéznél van az okostelefonja.
Rendkívül nehéz időszakon vannak túl a kisvállalkozók, mert sokuk működését a járvány gyakorlatilag ellehetetlenítette. Az új technológiák adta lehetőségek azonban kiutat jelenthetnek számukra, és bár a digitális átállás nem mindenkinél halad zökkenőmentesen, nem maradnak segítség nélkül abban, hogy modernebb, válságállóbb üzletté fejlődhessenek.
Sorra vesszük azokat az érveket, hogy miért érdemes egy vállalkozásnak innovatív fizetési megoldásokat keresnie, és akár terminál nélkül, pofonegyszerűen, okostelefonnal kártyás fizetést fogadnia.
Alig két hét múlva már nem kell a pénztárnál hagyni a megvásárolni szándékozott termékeket, ha csak bankkártya van nálunk. 2021. január 1-jétől ugyanis minden online kasszát üzemeltető kereskedő és szolgáltató köteles lesz legalább egy elektronikus fizetési lehetőséget biztosítani. Ennek egyik módja a POS-terminál, ám a nagy kereslet miatt ezekből hiány keletkezett. A hoppon maradtaknak sem szabad azonban kétségbe esniük, létezik ugyanis egy olyan azonnali elektronikus fizetési megoldás, a Fizetési Pont SoftPos, amely az új évig hátralévő szűk idő alatt is gyorsan beszerezhető és könnyedén beüzemelhető.
Kevés idejük maradt az online kasszával rendelkező kereskedőknek arra, hogy megfeleljenek a 2021. január 1-jétől hatályos előírásnak, miszerint legalább egy elektronikus fizetési lehetőséget kell biztosítaniuk. Ebben segít a Doppio-program innovációja, amely révén akár 3 nap alatt be lehet vezetni a jogszabálynak megfelelő szolgáltatást, ráadásul a softPOS-megoldás miatt nem is kell külön terminált beszerezni.
2021. január 1-jéig maradt ideje az online kasszával rendelkező kereskedőknek arra, hogy megfeleljenek a hatályos előírásnak, miszerint legalább egy elektronikus fizetési lehetőséget kell biztosítaniuk. Ebben segíti őket az egyik hazai vállalkozás egyedülálló online pénztárgépe, amelyet a Mastercard Doppio nevű programjának innovációjaként fejlesztett ki.
Az elmúlt időszakban a majdnem minden kártyás fizetés érintésmentesen történt, ez nagyban köszönhető a PIN kód megadása kapcsán megemelt, 15 000 forintos limitnek is. De hogyan lesz mindez biztonságos? Nemes Mátét, a Mastercard digitális fizetésekért felelős szakértőjét kérdeztük.
A magyarok sosem vásároltak még annyit online, mint a járvány tavaszi hónapjai alatt, és a néhány kattintással elintézhető rendelések vagy befizetések várhatóan a közeljövőben is népszerű megoldások maradnak. Azonban a kényelem mellett fontos, hogy az internetes fizetés biztonságos is legyen, ezért ajánlott megfontolni tanácsainkat.
Az elmúlt hónapok felgyorsították azt a digitalizációs folyamatot, melynek során az emberek a hagyományos fizetési megoldások felől a digitális innovációk felé fordulnak. Ebben a bankkártyánknak is kiemelt szerepe van, de egyre több olyan új szolgáltatás is megjelenik a piacon, amely gyors, kényelmes és biztonságos, de ami a legfontosabb, nem feltétlenül igénylik a kártya fizikai jelenlétét. Interjúnkban Eölyüs Endrét, a Mastercard Magyarország igazgatóját kérdeztük.
Sosem voltunk még ilyen közel ahhoz, hogy a bankunk közvetlenül segítsen minket a bolti vásárlásban, vagy hogy az érdeklődésünk szerint akár koncert- vagy színházjeggyel jutalmazza hűségünket. Szakértőket kérdeztünk a magyar banki hűségszolgáltatások jövőjéről és jelenéről.
Az elmúlt évek, évtizedek tapasztalataiból kiindulva, illetve az infokommunikációs technológiák elképesztő ütemű fejlődését látva nagy biztonsággal kijelenthető, hogy az élet szinte minden területén – például a közlekedésben, kereskedelemben, pénzügyi tranzakciókban vagy a nehezebben átlátható, óriási rendszerekben, mint a logisztika vagy az egészségügy – hatalmas változások előtt állunk.
Az oldalon elhelyezett tartalom a Mastercard megbízásából jött létre, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.