Zhvg hvg.hu/MTI 2023. június. 23. 17:40

Új kompok és katamaránok érkeznek a Balatonra, a települések mégsem lelkesek

A Sió vízszintjének növeléséhez, így az új járművek felhajózásához kapóra jön a Balaton leeresztése. A települések a turizmust féltik a csökkenő vízszinttől, a hajók felhozatalát viszont a Magyar Turizmus Zrt. is szeretné elérni.

Pénteken érik el a Balatonhoz vezető Sió-csatornát a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) új személyszállító hajói, amelyek szerdán indultak Komáromból.

A hajók érkezésének a többi között az adja a jelentőségét, hogy rendszerváltás óta nem érkezett új személyszállító komp és katamarán a Balatonra. A két új komp a Szántód és Tihany nevet kapja, a két új katamarán pedig Balaton és Tomaj néven fog forgalomba állni. A járművek nemcsak a balatoni turizmust, hanem a helyi vízi tömegközlekedést is szolgálják majd, segítségükkel a balatoni lakosok is könnyebben közlekedhetnek a két part között.

A rendszerváltás óta nem történt ilyen léptékű fejlesztés

Negyven éve, a rendszerváltás óta nem történt ilyen léptékű fejlesztés, hiszen 1978-81 között szerezte be a BAHART a jelenleg is használt 3 katamaránját és a kompok átlagos életkora 50-60 év közé tehető – írták a közleményben.

A 45 méter hosszú és 11 méter széles új kompok mintegy 24 gépjárművet, 30 kerékpárt és 120 utast képesek egyszerre szállítani. A szintén 11 méter széles, de 35 méter hosszú katamaránok 350 utast vihetnek egy időben a partok között, emellett további 35 kerékpár szállítására is alkalmasak. A katamaránok a kiemelt útvonalakon közlekednek majd, ahol így sűrűbb menetrend alakítható ki a 2024-es hajózási szezontól kezdődően.

Az új hajókat szállító konvoj a komáromi hajógyárból indult el a Dunán, Komárom és a Sió torkolata között 272 kilométert tett meg, csütörtök nap végén érkezett meg a keselyűsi zsiliphez, majd pénteken történik átzsilipelésük a Sió csatornára. A további 121 kilométeres útvonalra a kezdeti 7 hajóból álló flotta kibővült, a Balatonról és a Dunáról további munkahajók érkeztek a szállítás segítése érdekében. A csatornán az új hajók már egyesével, vontató és tolóhajók segítségével fognak tovább haladni.

Mivel a hajókat a szállítás miatt részlegesen szét kellett szerelni, a forgalomba állás előtt még több hónapos szerelési munkák várhatók a Balatonra érkezésük után

– ismertette a BAHART.

A BAHART a kormány közreműködésével építtetett két új személyhajója és két kompja a komáromi hajógyárban készült el 2022-ben. Az új hajók vízre bocsátása és üzempróbája a hajógyárban megtörtént és szállításra előkészített állapotban várták, hogy a Balaton vízállása, valamint az időjárás lehetővé tegye a vízi szállítást. Idén a Balaton elérte a 120 centiméteres szabályozási szintet, sőt meg is haladta azt, így a szállító hajók elindulhattak.

A települések tiltakoznak

A Sió vízszintjének növeléséhez kapóra jött a Balaton leeresztése, amiről korábban a hvg.hu is írt. A vízügy szerint a települések védelme érdekében kellene leengedni a Balaton vizét, de a települések jelezték, szerintük inkább maradjon a víz. A leeresztés viszont pont kapóra jön a BAHART-nak. A települések a turizmust féltik a csökkenő vízszinttől, a hajók felhozatalát viszont a Magyar Turisztikai Ügynökség is szeretné elérni. Erről alábbi cikkünkben olvashat részletesebben:

Fékezné a Balatoni Szövetség a tó leeresztését, ami viszont pont kapóra jön az új hajóknak

A vízügy szerint a települések védelme érdekében kellene leengedni a vizet, de a települések jelezték, köszönik jól vannak, inkább maradjon a víz. A leeresztés viszont pont kapóra jön a Balatoni Hajózási Zrt. új hajóinak, amik több mint egy éve várnak arra, hogy felhajózhassanak a Sión.

tudatos mindennapok
Hirdetés