Zhvg Lengyel Miklós 2022. február. 14. 17:37

Párizs sem akar karbonadót az autókra és az ingatlanokra

A zöld átmenetet az Európai Unió részben abból szeretné finanszírozni, hogy megadóztatja a polgárok lakásait, házait és autóit. Az elgondolást élesen bírálja a magyar kormány, de a francia államfő embere sem lelkesedik érte.

Zhvg
Friss cikkek a témában

Felerősítheti az EU-ellenes populista demagógiát, ha Brüsszel az állampolgárokat is megadóztatná a klímaváltozás elleni harc jegyében – véli Emmanuel Macron francia államfő egyik szövetségese, Pascal Canfin, az Európai Parlament környezetvédelmi bizottságának elnöke. A Macron pártjának a listájáról az EP-be került politikusnak az a javaslata, hogy csakis az üzleti szféra fizessen karbonadót, a polgárok ne.

Franciaországban választási kampány van, melyben Macron képviseli Európát. Az államfő nem akar magas labdát feladni ellenfeleinek, akik a szélsőjobboldalon egymást múlják felül Brüsszel bírálatában. Pascal Canfin letette a nagy esküt Macron elnöknek, hogy megakadályozza a karbonadó eredeti brüsszeli változatát. Ha viszont csak az üzleti szféra fizetné meg ezt az adót, akkor nem biztos, hogy elég pénz gyűlnek össze az uniós zöld program, a Green Deal finanszírozására. Pascal Canfin nemcsak az Európai Parlamentben lobbizik, hanem számít a tagállamokra is. A déli és a keleti országok, no és rajtuk kívül a magyar kormány szintén nem lelkesednek a karbonadó brüsszeli tervéért.

Canfin sikeres lobbista. Elszántan küzdött Brüsszelben azért, hogy az Európai Unió ismerje el zöld energiának az atomot, illetve – bizonyos fenntartásokkal – a földgázt. Ez nyilvánvalóan elsősorban francia érdek volt, de sikerült megfelelő számú támogatót találni.

A karbonadó elleni küzdelem jóval nehezebb. Az Európai Uniónak van egy 72 milliárd eurós szociális alapja, amelyből támogatni lehetne azokat a szegényebb családokat, amelyeket a karbonadó komolyan sújtana. Csakhogy ez a pénz kevés, de a fukar nettó befizető országok, elsősorban Hollandia és Svédország nem hajlandók többet fizetni.

Ha Brüsszel kitart amellett, hogy a karbonadót a polgárokkal is megfizetteti, akkor ezzel azt kockáztatja, hogy a konzervatívabb tagállamok megvétózzák az egész zöld csomagot – érvel Macron embere.

Minden nap csökken azok száma, akik támogatják Pascal Canfin elképzeléseit – mondta a Politicónak Peter Liese német uniós parlamenti képviselő, aki a zöld program felelőse az Európai Parlamentben. Sietett hozzátenni: "ha elvetünk mindent, amikor Magyarország vagy Lengyelország ellenáll, akkor sohasem haladunk előre".

Nemcsak politikai, de klímavédelmi gondok is akadnak

Pascal Canfin szerint nem csökkenne jelentősen a szén-dioxid-kibocsátás, ha megadóztatnák az autókat és a lakásokat. A családok nagy többségének ugyanis nincs pénze arra, hogy bevállalja a drága változtatásokat. Egy magát megnevezni nem kívánó bizottsági szakértő viszont ezzel kapcsolatban azt mondta a Politicónak, hogy a háztartások kétharmad részben felelősek a szén-dioxid-kibocsátásáért. Ha kivesszük őket a rendszerből, akkor a klímavédelmi célok elérése tolódhat távolabbra.

A zöldek sem elégedettek a bizottság elképzelésével, szerintük gyorsabban kellene kivonni a forgalomból a hagyományos üzemanyagokkal működő járműveket.

Február 16-ig lehet benyújtani módosító javaslatokat. Az Európai Parlament májusban vagy júniusban szavazhat erről – írja a brüsszeli Politico.

tudatos mindennapok
Hirdetés
hvg360 Ligeti Nagy Tamás 2025. január. 05. 19:30

"Nem csak egy eszköz, hanem ügynök" – Harari elmagyarázza, miért veszélyesebb a mesterséges intelligencia az atombombánál is

Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát, úgy döntött: a jövőt megtartja magának. Yuval Noah Harari izraeli történész új okoskönyvében az információs hálózatok fejlődését vizsgálva arra jut, lehet, hogy az emberiség történetét Valaki Más írja.