A Greenpeace szerint a „szellemjáratok” az EU-ban 1,4 millió autó környezetszennyezésével egyenértékű kárt okoznak.
Több mint 100 ezer „szellemjárat” repülhet ezen a télen Európa felett, csak azért, hogy a légitársaságok meg tudjanak felelni a résidő szabályozásra vonatkozó uniós előírásnak – mutat rá a Greenpeace.
A járvány kitörése óta a légitársaságok Európa-szerte üres, veszteséges járatokat üzemeltetnek azért, hogy az uniós rendelet szerint előírt résidőket fenntartsák a repülőtereken. A résidő a kapacitáshiánnyal küzdő reptereket segíti a menetrendek tervezésében: egy légitársaság úgy juthat prioritáshoz a menetrendtervezés során, ha az előző év azonos időszakában egy járatot rendszeresen, az előírásokat betartva üzemeltetett az adott légikikötőben, azaz járata az előzetesen visszaigazolt időpontoknak megfelelően indult vagy érkezett.
Normál körülmények között a légitársaságoknak az uniós jogszabályok szerint a lefoglalt járatok legalább 80 százalékát el kell indítaniuk ahhoz, hogy megtarthassák a repülőtéri résidejüket. A világjárvány kitörése után az Európai Bizottság ideiglenesen a járatok legalább 50 százalékára csökkentette ezt a küszöbértéket, azonban azt idén márciusától ismét 64 százalékra emeli.
A Lufthansa Csoport a vállalat becslései szerint idén télen mintegy 18 000 „szellemjáratot” fog üzemeltetni annak érdekében, hogy megtarthassa az összes le-, és felszállási résidejét. Bár a többi légitársaság nem hozott nyilvánosságra erre vonatkozó adatokat, a Greenpeace becslései szerint Európában több mint 100 ezer üres járat repül majd idén télen, ami 2,1 millió tonna szén-dioxid-kibocsátással jár majd. Ez annyi, mint 1,4 millió átlagos dízel- vagy benzinüzemű autó éves kibocsátása.
A probléma csak a jéghegy csúcsa Herwig Schuster, a Greenpeace szóvivője szerint, hiszen a klímaválság közepette a közlekedési ágazatban nő a leggyorsabban a károsanyag-kibocsátás az EU-ban. Hozzátette, felelőtlenség lenne az EU részéről, ha nem vetne véget a szellemjáratoknak, és nem tiltaná be a rövid távú járatokat ott, ahol észszerű vasúti összeköttetés létezik.
A szervezet közleményben kéri arra az Európai Bizottságot és a nemzeti kormányokat, hogy szüntessék meg az üres járatok üzemeltetését ösztönző szabályt, és tiltsák be azon rövid távú repülőutakat, amelyek helyettesíthetőek 6 óránál nem hosszabb vonatúttal.
Simon Anita: A hulladék értékes tud lenni, érdemes ezt kihasználni
Új mentalitásra van szükség a hazai hulladékgazdálkodási piacon, amelyet alaposan megrostál majd az elkövetkező egy-két év, véli az Alteo szakértője. Vélemény.
Lovas Rozi: Forgattam még egy nagyjátékfilmet, nulla forint gázsiért. Úgy fogom fel, ez a mi lázadásunk
Kiugróan jót csinálni nem lehetőség, hanem az életben maradáshoz szükséges feltétel – mondja a barátaival független színházat, a Loupe Színházi Társulást alapító Lovas Rozi, aki Herendi Gábor állami támogatás nélkül készült, Futni mentem című filmjében szerepel.