Zhvg hvg.hu 2022. január. 31. 12:58

Hiába olcsóbb fenntartani az elektromos autót, a legtöbb magyar csak támogatással tudja megvenni

Európában beindult a zöld autók piaca, az országok között mégis sok az eltérés. Közép-Európa a hibrideket szereti, Svédország és Norvégia a teljesen elektromos autókat, a magyarok pedig azt, ami olcsó.

Attól, hogy az autóipar még nem tért vissza a 2019-es állapotához, a környezetbarát kocsik eladásai folyamatosan növekednek. Az Európai Gépjárműgyártók Szövetségének (ACEA) 2021-es kimutatása szerint a harmadik negyedévben 56,7 százalékkal nőtt a tisztán elektromos autók száma Európában, a 2020-hez képest. A plug-in hibrideké 42,6 százalékkal, a hagyományos hibrideké pedig 31,5 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbi adatokat.

Az északi országokban a teljesen elektromos hajtású kocsik vezették az eladási listákat a környezetbarát autók között, összehasonlításként: míg Magyarországon 2021 harmadik negyedévében 1 099 tisztán elektromos autót regisztráltak és 11 614 hibridet, addig Norvégiában 32 488 új 5E autó került be a rendszerbe és csak 2 057 hibrid. Svédországban szintén az elektromos hajtás volt a legnépszerűbb a zöld opciók közül ebben az időszakban, a többi európai országban viszont magasan a hibridek vagy a plug-in hibridek vezettek, ami bár kevésbé környezetbarát, jelen pillanatban még megbízhatóbb megoldás. Lengyelországban nőttek a leggyorsabban az elektromos autók eladásai, de náluk az energia többségét szénerőművekből nyeri az ország, így a több autó nagyobb környezetszennyezéssel is járhat. Az erőművekhez ugyanakkor azt is hozzá kell tenni, hogy a termelt áramot sok szektor felhasználja, nem csak az elektromos autók.

Itthon minden a pénzen múlik

Tavaly a Dacia Spring, 6 500 000 forinttal volt a legolcsóbb tisztán elektromos autó, de általában az 5E kocsik beszerzési költsége 30-40 százalékkal magasabb a a robbanómotoros autókénál, így kevés embernek van rá pénze. A hatótávolságuk 150 és 400 km között mozog, viszont egy budapesti autószerviz vezetője szerint a gyártók által megadott hatótávolságok idealizáltak, hátszéllel és napsütésben valósulnak csak meg, ezért aztán nem csak, hogy drága, de a tankolást is érdemes előre megtervezni. Mikor fűteni és világítani kell, meg még az eső is elered és megy az ablaktörlő, ez a hatótávolság akár 100 km-el is csökkenhet. Illetve, ha egy autópályán baleset van, és meg kell állni két órára télen, az álló helyzetben fűtéssel annyit veszíthet az autó akkumulátora a töltöttségéből, hogy már nem feltétlen éri el az úti célját a sofőr. A hibrid autóban ellenben ott van a robbanómotor, amire az áram után is lehet számítani, többek között ezért ennyire népszerű az 5E autókkal szemben.

Úgy érzékeli, hogy az állami támogatás elfogyása után megtorpant a piac, mert nem élnek a magyarok olyan magas életszínvonalon, hogy egy ilyen döntést pusztán környezettudatos szempontok alapján meg lehessen hozni, de az újabb kedvezmények 2022-ben is duplázódó növekedést eredményezhetnek. „A Dacia Springet például senki nem ismerte, mégis tavaly az egyik legtöbbet eladott elektromos autó lett. De nem azért, mert biztosan minőségi volt a termék (ezt nem lehetett előre tudni), hanem mert támogatással együtt 4,5 millió forintért meg lehetett venni” – mondta a hvg.hu-nak. A saját üzletükben a családosok általában második autónak veszik a teljesen elektromos kocsikat, amivel elviszik a gyereket a pár sarokra lévő óvodába vagy elmennek bevásárolni. Emellett a független, jól kereső gyermektelenek keresik, nagycsaládosok szinte soha nem vesznek ilyet, ők inkább az egyterűeket szeretik.

2021-ben Budapesten 18 223-ra nőtt a regisztrált zöld rendszámok száma, míg vidéken 24 410-re, azaz a lakosság 30 százalékánál van a környezetkímélő autók 42 százaléka. Amellett, hogy mennyiségileg Budapesten van a legnagyobb olyan réteg, aki meg tudja engedi magának az elektromos autót, a megtehető távolságok miatt is a fővárosban van rá a legnagyobb kereslet lakosság arányosan nézve. Egy falusi lakosnak sokszor egy autóút alkalmával több teendőt is el kell intézni különböző helyszíneken, ami az akkumulátor üzemideje miatt problémás lehet. Fejlődnek az akkumulátorok, de jelenleg inkább csak rövid távú autózásra használhatóak az 5E kocsik, hiába sűrűsödik a töltőhálózat.

Ennek ellenére 2021 végéig 21 544 darab zöld rendszámot adtak ki tisztán elektromos autókra, míg 2020 decemberének utolsó napján 12 556 darabbal zárult az év, 2019-ben pedig 7 432 darabbal. 2016-ban még nem bontották külön a zöldnek számító autókat konkrét besorolásuk szerint, de az összesített szám 1 609 darab volt. Ezek alapján az elmúlt pár évben évről évre majdnem megduplázódott az elektromos autók száma, de ez a tendencia nem csak a magyar piacon, hanem a gyártók eladási listáin is érzékelhető: tavaly például minden 20. eladott Audi tisztán elektromos volt, összesen 81 875 darab, ami 57,3 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Persze a médiumok, az áramszolgáltatók és a kormány is nagy hangsúlyt fektet a környezetvédő autókra, így egyre több emberhez jut el a hírük. Összesítve több mint 21 540 teljesen elektromos autó közlekedik jelenleg az országban, és a szám emelkedésében az állami támogatás is szerepet játszhatott. Ezen felül Európában Magyarországon a legolcsóbb kocsit tölteni, a villanyárak töltőtől függően 80 és 120 forint/kWh között mozognak az emobilitas.hu oldal szerint.

tudatos mindennapok
Hirdetés
Vállalkozás Gyükeri Mercédesz, Rácz Gergő 2024. december. 29. 17:30

Ahol a rizs az isten és perui a spárga: a Nobuban jártunk

Lehet variálni egy felső polcos étteremlánc menüsorában, vagy az főben járó vétek? Honnét tudja egy ázsiai kulináriát szolgáló étterem beszerezni az alapanyagait Budapesten, és hogy lesz a megoldás végül Spanyolország? Ezekről és sok másról faggattuk a Nobu Budapest séfjét, Schreiner Gábort, közben azt is megkérdeztük, hogy a halak filézése közben milyen gyakran vágja meg a kezét.