Egyre elterjedtebb Magyarországon is a megosztáson alapuló közlekedés, ám még ha működik is itthon egy-egy ilyen megoldás, a köztudatban még nem feltétlenül honosodott meg, és van tér a bővítésre is.
A közlekedés felelős a károsanyag-kibocsátás jelentős százalékáért, de egyre elterjedtebb a megosztáson alapuló közlekedés, valamint a tömeg-, vagyis a közösségi közlekedést is egyre több helyen fejlesztik. Világjárvány kontra kibocsátáscsökkentés: a tömegközlekedés volt a koronavírus-járvány egyik nagy elszenvedője. Kínában például sokkan többen ültek autóba, mint korábban, mert féltek attól, hogy a közösen használt terekben megfertőződnek.
Ez a félelem azonban nagyon úgy tűnik, hogy mostanra lecsengett. Október végén a Budapesti Közlekedési Központ közleménye szerint egyre többen térnek vissza a közösségi közlekedésre Magyarországon.
Bár szeretünk panaszkodni a tömegközlekedésre, érdemes szélesebb nézőpontból tekinteni a kérdést. Budapest nemzetközi összehasonlításban nagyon is jól áll a közösségi közlekedés terén. Az Eurostat egy korábbi kutatása szerint évről évre egyre többen használják, és egyre elégedettebbek is ezzel az emberek. Az európai fővárosokat felvonultató felmérésben Budapest benne van a top5-ben, abban a tekintetben, hogy az emberek mennyire építenek a tömegközlekedésre.
A BKK által kínált járművek azonban nem fedik le a közösségi mobilitási formák egészét, Budapesten is egyre több megosztáson alapuló mobilitási forma érhető el.
Biciklisek számára jó hír, hogy a Google Térkép októberben jelentette be, hogy már biciklisnavigáció is elérhető az alkalmazásban. Ha bicikliznénk, akkor az egyik megoldás a 2014 óta működő közbringarendszer, a nemrég ráncfelvarráson átesett budapesti MOL Bubi. Ennek a parkolópontjai már a BKK Futár alkalmazásában is elérhetők. Az új Bubit májusban mi is kipróbáltuk. Ennek vonzereje nem csak a korábbi verziónál könnyebb bicikli, de az ár is: percenként 20 forintért használhatjuk, de a bérlet sem költség: 500 forint egy hónapra, egy évre pedig 5000.
2017 óta a dán biciklimegosztó, a Donkey Republic is jelen van Budapesten: a kölcsönzött biciklit a kijelölt lerakókon tehetjük le, és az applikációban elérhető térkép mutatja meg, hol van a legközelebbi jármű. Egy foglalással akár 5 biciklit is kikölcsönözhetünk, az árak pedig változóak: minél többet használjuk, annál kedvezőbben tekerhetünk ezekkel a bringákkal.
Már arra is van lehetőség, hogy bérrobogóra pattanjunk: a Blinkee.City kínálja ezt. 2018 nyarán indult Magyarországon az EON-nal együttműködésben az villanyrobogó-kölcsönzés, és Budapest mellett már más városokban is elérhető. Mostanra 159 elektromos robogóra bővült a flottájuk. Itt is az applikáción keresztül tudjuk beindítani a járműveket, amelyhez a bukósisak kötelező tartozék és a csomagtartóban lapul. Ha egy napra béreljük ki, 7400 forintot kell fizetnünk. 100-200 és 300 perces csomagajánlatban pedig 59, 56 és 53 forintért használhatjuk percenként, a parkolás pedig 12 forint percenként, és diákkedvezményük is van.
2019 nyarán indult az e-roller-kölcsönző, amerikai Lime Magyarországon. A városban cikázó rollerek azonban nem örvendenek töretlen népszerűségnek, ugyanis gyakran a járdán, vagy akár az úttesten is hagyják ezeket a felhasználók. A Lime esetében van egy fix díja a jármű feloldásának, majd percenként számolja, mennyit kell fizetnünk a használatért.
Idén nyáron egy újabb, e-roller-kölcsönző cég indult el Budapesten, a Bird. A Lime-hoz képest a különbség az, hogy a cég alkalmazottakat vett fel arra, hogy begyűjtsék, feltöltsék, visszarakják és rendben tartsák a használt rollereket.
2021 szeptemberében pedig újabb klímasemleges elektromosroller-kölcsönző cég, az európai piacvezető Tier lépett be a budapesti piacra: az e-rollereket először a 8., 9. és 11. kerületben lehetett elérni, amit november elején bővítettek az I., II. és a XII. kerülettel, és a cég ígérete szerint hamarosan a VI. és a VII. kerületben is elérhetőek lesznek a rollerek. A Tier is, a Birdhöz hasonlóan egy külön, a járművek szabályos parkolásának ellenőrzésére dedikált csapattal is rendelkezik. A feloldási díj 250 forint, a rollerezés percdíja pedig 50 forint.
Közautózás itthon
A megosztáson alapuló közautózás már itthon is elterjedt: ezt megtehetjük MOL Limóval, GreenGóval és ShareNow-autókkal is, természetesen applikáción keresztül. A közautózás előnye a szakértők szerint, hogy akiknek csak ritkábban van szüksége autóra, nem kell fenntartania egy sajátot, és nem kell a szervizeléssel sem bajlódni: az ilyen típusú bérlés akkor éri meg leginkább, ha napi 15-20 kilométernél nem kell többet megtennünk a kijelölt zónán belül.
A MOL Limo flottája jelenleg 450 autóból áll: ezek között egészen kicsik, de nagy csomagtérrel rendelkezők is vannak. A bérlésük 68-103 forint/perctől áron mozog. Egy autót legfeljebb 72 órára kölcsönözhetünk. Van egy Limo-zóna, ami nagyjából lefedi Budapestet: ez azt jelenti, hogy innen kivihetjük az autót, de csak itt vehetjük fel, illetve itt tehetjük le, miután nem használnánk már.
A GreenGo teljesen elektromos, 300 autót számláló flottával rendelkezik és már Ferihegyre is kimehetünk így. Prémium csomagban 45 forinttól már vezethetjük az autót percenként, ami 5000 forintos előfizetéssel érhető el.
A Share Now esetében nagyon rugalmasan választhatunk a csomagok között annak fényében, hogy például 5 percre vagy egy hétvégi kiruccanásra vesszük igénybe az autót. A havi 990 forintért elérhető előfizetéssel 60 forint/perces használattól lehet a miénk a használat idejére. Budapesten több mint 390 autó közül választhatunk, és esetükben - szemben például a MOL Limo 72 órás korlátjával - 30 napra is lehet autót bérelni.
A Share Now a közelmúltban új zónákat is csatolt szolgáltatási területéhez. A belső körzet, ahol az autók elérhetők és ingyenesen le is parkolhatók közterületen, Budán négy, Pesten pedig három új zónával bővült. Ezen kívül 8 úgynevezett külső zóna is csatlakozott a meglévőkhöz, így– némi pluszdíj fejében – Dunakeszin, Kőbányán, Pesterzsébeten és a Szilas Parkban is le lehet zárni az autókat, míg a bérlés indítása díjmentes.
Simon Anita: A hulladék értékes tud lenni, érdemes ezt kihasználni
Új mentalitásra van szükség a hazai hulladékgazdálkodási piacon, amelyet alaposan megrostál majd az elkövetkező egy-két év, véli az Alteo szakértője. Vélemény.
Ön mire fog emlékezni 2024-ből? Szavazzon az év emberére, citromdíjasára, szavára és legabszurdabb történetére!
A köztársasági elnök bukásához vezető kegyelembotrány, önkormányzati, európai parlamenti és amerikai választások, szuverenitásvédelem és 1956 újraértelmezése. Idén is erős évünk volt, döntsön ön, melyek voltak 2024 legemlékezetesebb pillanatai! A szavazás december 19-ig tart.