A tavalyi parklandi iskolai mészárlásról készült végleges jelentés az oktatási intézmények védelmének teljes és mélyreható reformját javasolja – jelentette a CBS amerikai televízió floridai csatornája.
A mint 400 oldalas dokumentum készítői a többi között állást foglalnak a tanárok nem kötelező érvényű, de ajánlott felfegyverzése mellett, és szorgalmazzák úgynevezett menedékövezetek kialakítását az iskolákban. Ezek olyan terek, ahol egy lövöldözés, tömegmészárlás vagy kisebb incidens idején a diákok és a tanárok meghúzhatják magukat. A javaslat szerint ezeket a helyeket a termek bejárati ajtóból nem látható részein lenne célszerű kialakítani.
A jelentést a floridai kormányzó megbízásából egy rendőrökből, valamint az igazságszolgáltatás és az oktatásügy szakembereiből álló különleges vizsgálóbizottság állította össze nyolc hónapig tartó alapos feltáró munka után.
A Florida déli részén, Miami mellett fekvő Parkland városka középiskolájában tavaly február 14-én az iskola egyik korábbi diákja kezdett lövöldözni. Az iskola területén ugyan voltak rendőrök, de a félautomata fegyverrel felszerelt ámokfutót nem sikerült megfékezniük: a 19 éves Nikolas Cruz 17 embert megölt és többeket megsebesített. Később kiderült: az elkövető mentális betegséggel küszködött, ám ennek ellenére jogszerűen fegyverhez juthatott.
A mészárlás után ismét fellángolt az országos vita az Egyesült Államokban a fegyvervásárlás és -tartás szigorításáról és az iskolák biztonságának további megerősítéséről. Donald Trump elnök – aki akkor a Fehér Házban fogadta a lövöldözést túlélő diákok egy csoportját – már akkor jelezte: felfegyverezné a tanárokat, hogy így vegye elejét hasonló tragédiáknak. Az elnök ugyanakkor hangsúlyozta azt is, hogy a tanárok felfegyverzése csak akkor hozhatna eredményt, ha az oktatók tudnák kezelni is a tűzfegyvereket.
A bizottság jelentését, amelyet szerdán sajtókonferencián ismertettek, eljuttatják a kormányzóhoz, majd az elkövetkező hónapokban a bizottság azon fog dolgozni, hogy az ajánlásokat minél több helyen érvényre juttassák.