2012. október. 18. 17:03 hvg.hu/transindex.ro Utolsó frissítés: 2012. október. 18. 18:35 Világ

Idén sem utazunk végig az erdélyi autópályán

Tovább késnek az észak-erdélyi autópálya építési munkálatai: 2012-ben az idénre tervezett 18 kilométeres szakasz sem készül el a autópályából. 2004 óta a tervezett 415 kilométerből eddig csupán 52 kilométer készült el.

A román kormány egy - a Mediafax hírügynökség által idézett - dokumentuma szerint a Brassó-Bors autópálya építésére 2012-re előirányozott költségvetési tétel elégtelennek bizonyult a tervezési és kivitelezési szerződésben foglalt munkálatokra. Ezért a pályaépítő amerikai Bechtel társaság májustól lassította az építés ütemét. Ennek következtében a Bors-Berettyószéplak szakaszon annak a 18 kilométeres pályarésznek az átadása sem történhet meg, amelynek 2012-ben kellett volna megépülnie - írja a Pénzcsinálók gazdasági oldal.

A dokumentumban az áll: a román kormány 2012-ben 347,6 millió lejt fordított az észak-erdélyi pálya építésére, ez az összeg szeptemberig elfogyott, és az állam 187,2 millió lej adósságot is felhalmozott az építővel szemben. A kormány a későbbi pályaépítésre szánt költségvetési tételek függvényében szándékszik egy újabb ütemtervben megegyezni a pályaépítő Bechtel társasággal.

A magyar-román államhatártól Brassóig tervezett, Nagyváradot, Zilahot, Kolozsvárt és Marosvásárhelyt is érintő, többnyire magyarok által lakott területeken áthaladó autópálya tervét 2003-ban hagyta jóvá a kormány. Az építési munkálatok 2004-ben indultak, ám az azóta eltelt nyolc év alatt a 415 kilométeres autópályából mindössze a Kolozsvár melletti Gyalut Aranyosgyéressel összekötő 52 kilométeres szakaszt sikerült átadni a forgalomnak. A Mediafax közlése szerint az eredetileg 2,2 milliárd euróra becsült építési költségnek több mint felét kifizették már az útépítő társaságnak.

A kormány 2011 augusztusában újratárgyalta a Bechtellel kötött szerződést. A felek megegyeztek abban, hogy az amerikai útépítő társaság már csak a megkezdett szakaszokon fejezi be a munkálatokat. Gyalu és Aranyosgyéres között elvégzi a még hátralevő talajrendezési munkálatokat, és megépíti a borsi határátkelő és Berettyószéplak közötti 64 kilométeres pályaszakaszt.

Az utóbbi szakaszt az újratárgyalt szerződés szerint 2012 novemberében kellett volna átadni, de a kormány a 2012-es költségvetésbe már csak 18 kilométer megépítésére elégséges összeget foglalt bele.

Hirdetés
Élet+Stílus hvg.hu 2024. november. 30. 10:00

„Elájult, és akkor jött rá, hogy valami nem stimmel” – Kösz, jól: kiégés és stressz a magyar munkahelyeken

<strong>Milyen személyiségjegyek jellemzik a munkamániásokat, és mi lehet az oka, hogy Magyarországon a civil szférában dolgozik a legtöbb munkafüggő</strong>? Mennyire az egyén, és mennyire a munkáltató felelőssége, ha a munkamánia eluralkodik, és függőséggé, kiégéssé válik? <strong>Mi a közös Karácsony Gergelyben és Donald Trumpban?</strong> A Kösz, jól vendége volt Kun Bernadette pszichológus és Merész István, az Allianz-Trade vezetője.