Repednek a prágai metrókocsik Magyarországon gyártott forgóvázkeretei
Sorra repednek meg a prágai metró azon kocsijainak forgóvázkeretei, amelyek a kanadai Bombardier mátranováki gyárában készültek. Az első ilyen hibát egy tavaly nyári rutinkarbantartáskor fedezték fel a munkát végző német Siemens szakemberei, azóta már 56 esetnél tartanak – számolt be az aktualne.cz cseh portál híre alapján a Világgazdaság Online.
Az érintett, M1 típusú metrókocsik gyártásában való részvételre a Bombardier egy konzorcium tagjaként kapott megbízást. Az első 8 kocsi forgóvázai az azóta megszűnt amadorai gyárban készültek Portugáliában, ezeknél a termékeknél nem találtak hibát a karbantartók.
„A leszállított forgóvázakat speciális működési környezetre terveztük, de úgy tűnik, sem használatuk, sem a karbantartásuk nem ugyanezen feltételek szerint történt” – válaszolt az aktualne.cz kérdésére Immo Von Fallois, a Bombardier szóvivője. Arra a kérdésre viszont nem felelt, hogy a gyártás előtt megvizsgálták-e, milyen környezetben fogják használni a mátranováki forgóvázakat, és arra sem, melyek azok a speciális üzemeltetési feltételek, amelyek mellett nem repedtek volna meg a termékek.
További probléma, hogy, úgy tűnik, hiába szeretne kártérítést kapni a prágai közlekedési vállalat. A kocsik kétéves garanciája lejárt ugyanis, karbantartási szerződésük pedig nincs a Bombardier-vel. A társaság forgóvázanként 5500 euróért végezné el az újrahegesztést, ami a közlekedési társaságnak 3 millió eurójába kerülne. Csakhogy a közlekedési társaság már egy másik céggel, az ESAB Vamberkkel végeztetné a munkát – az előbbi összeg feléért –, ráadásul a karbantartók szerint annak is fennáll az esélye, hogy további forgóvázak is megrepednek. Szélsőséges esetben 265 metrókocsival lehetnek problémák, ennyihez szállított ugyanis forgóvázat a magyarországi gyár. Ez már körülbelül 30 millió eurós javítási költséget jelentene a prágai közlekedési vállalatnak.
A prágai közlekedési vállalat 1997 és 2011 között szerezte be az M1-es metrókocsikat. Az első, 110 kocsiból álló 22 szerelvényt 2003-ig átvette. Ezeket a cseh CKD vezette konzorcium gyártotta, a munkában részt vett a Siemens és a Bombardier is. További 155 kocsit a Siemens szállított, a Bombardier által gyártott forgóvázakkal – írja a vg.hu.