Ötven év után találtak meg egy köddé vált vadászrepülőt
Számítógépes tengerfenék-vizsgálatokból következtették ki annak a most megtalált katonai repülőnek a helyét, amely 1955-ben tűnt el az amerikai légierő kötelékéből egy gyakorlórepülés során Kalifornia partjainál.
Kaliforniai repülőgép-archeológusok bukkantak rá arra az 54 éve eltűnt katonai gépre, mely a Los Angeles-i Nemzetközi Repülőtér mellett tűnt el a Csendes-óceánban. A régi roncsok felkutatásával foglalkozó Pat Macha a CNN-nek elmondta: egy másik eltűnt gép nyomai után kutattak, amikor rábukkantak a Lockheed T-33A gyakorlórepülő roncsaira. Az eddig 3700 helyet azonosított és 800 lezuhant repülő roncsait a helyszínen is kutató szakértő szerint különösen szórakoztató, hogy miközben egy bizonyos gép maradványait keresték, egy másik sokkal régebben eltűnt repülőre bukkantak.
A most meglelt gép 1955. október 15-én kora reggel szállt fel gyakorlórepülésre - derül ki a légierő baleseti jegyzőkönyvéről, mely szerint két pilóta tartózkodott a fedélzeten, akiknek a géppel együtt nyoma veszett az óceán felett.
A felfedezéshez egy a texasi Austinban számítástechnikai szakértők által végzett földrajzi elemzés segítette hozzá a kutatókat. A Santa Monica öbölről készült nagy felbontású műholdas képeken ugyanis “néhány idegen pixelt fedeztek fel”, s ezek nyomán indult meg a kutatás.
Az ominózus Lockheed T-33A vadászgép © Wikipedia |
Ehhez küldte tovább a térképeit Kaliforniába, ahol aztán három gyanús tárgyra lettek figyelmesek az elemzők. A háromból kettőről azonban megállapították, hogy azok hajók, a harmadik továbbra is rejtély maradt előttük.
A helyszíni kutatással megbízott Ray Arntz búvár és csapata ezután alámerült a roncshoz, amelyről a gépágyú és a hajtómű megtalálása után megállapították, hogy nem a keresett Mustang, utóbbi ugyanis légcsavaros gép.
Ezután kormányzati dokumentumokból kibogarászták, hogy a térségben eltűnt egy máig meg nem talált gyakorló vadászgép. A felfedezésről azonban további több, mint egy hónapig hallgattak, mert kapcsolatba akartak lépni a pilóták rokonaival. A két szerencsétlenül járt pilótáról annyit lehet tudni, hogy Richard Martin Theiler főhadnagy 1244 órát repült, míg másodpilótája, Paul Dale Smith főhadnagy 430 órát.
A régészek szerint Kaliforniában 2500 helyszín van, ahol repülőgépek jártak szerencsétlenül, s részben vagy egészen hiányoznak a repülők illetve alkatrészeik. Ezek felkutatása költséges hobbija a lelkes amatőröknek, akik ezért semmilyen fizetséget nem kapnak.