The Washington Post: Magas labda Donald Trump számára, hogy Joe Biden elnöki kegyelemben részesítette a saját fiát
A The Wall Street Journal szerint az amerikai elnök korábbi kijelentéseit írta felül azzal, hogy amnesztiában részesítette Hunter Bident. A Neue Zürcher Zeitung képmutatást emleget az ügy kapcsán. Az ukrán elnök keményen odaszólt a néet kancellárnak, írja a FAZ. Hamish de Bretton-Gordon, a brit hadsereg nyugalmazott ezredese szerint Szíria Oroszország déli szárnya. Egyre inkább megkérdőjeleződik a Merkel–Obama-évek öröksége, írja a Financial Times. Válogatásunk a világlapok cikkeiből.
Frankfurter Allgemeine Zeitung
Tűnnek el a külföldi beruházók Kelet-Európából, az újonnan kihelyezett tőke értéke már a Covid előtti szinten mozog, ami arra utal, hogy ezeknek a kormányoknak mielőbb új fejlődési lehetőséget kell találniuk. Távoznak a német befektetők, kínai ígéretekben viszont nincs hiány, ugyanakkor Donald Trump miatt bizonytalan az egész térség. Így összegzi a helyzetet Andreas Mihm, a régió gazdasági elemzője.
A Bécsi Nemzetközi Gazdasági Összehasonlító Intézet adataiból ugyanis az derül ki, hogy az első három negyedévben az új, zöldmezős tervek aránya 44%-kal zuhant vissza az egy évvel ezelőttihez képest. A befektetők bizalma ugyanis erősen megingott. A visszaesés július és szeptember között elérte a 70%-ot.
Mindez arra utal, hogy sok országban szerkezetváltás megy végbe. A legrosszabbak a kilátások az autóiparra építő Szlovákiában, ami szintén azt támasztja alá, hogy kifullad a modell, amely az idegen tőkére alapozott a régióban. A jólétet hosszú távon már nem képes szavatolni a feldolgozóipari termelés, ezért inkább a képzésre kellene összpontosítani az erőket.
Kína ugyanakkor mind inkább az Egyesült Államok felé fordul, háromszor annyi befektetésről tárgyal a tengerentúlon, mint Kelet-Európában. Utóbbi térségben a kínai autó- és akkugyárak tarolnak, több mint 8-szor akkora értéket képviselnek, mint a hasonló német érdekeltségek. A befektetések számát tekintve az idén Románia lesz az éllovas, visszaszorítva Magyarországot, valamint Szerbiát. Ha pedig a finanszírozás összegét vesszük, akkor Szlovákia vezet, mert ott kínai elektromosautó-gyár épül, írja a cikk.