Szűkebbre szabják a kocsik széndioxid-kibocsátását
Az Európai Bizottság tagjai ma látják el kézjegyükkel azt az okiratot, amelynek célja 2012-ig 130gramm/km-re csökkenteni az új autók széndioxid-kibocsátását az EU tagországaiban.
A jogszabály azt követően született meg, hogy egyértelművé vált: a gépjárműgyártók képtelenek teljesíteni önkéntesen vállalt kötelezettségüket, amely szerint 2008-2009-re 140g/km-re kellett volna csökkenteniük a járművek széndioxid-kibocsátását. A jogszabály mellé részletes hatástanulmány is készült az intézkedéseknek a munkaerőpiacra és az iparra várható hatásáról.
„Különböző lehetőségek közül lehet majd választani, a törvényt oly módon kell majd alkalmazni, hogy az minden autógyártó vállalattal szemben méltányos legyen. Fontos, hogy a jogszabály Európa minden termelőjét egyformán kezeli majd, nem kreál versenyelőnyt senkinek” – hangoztatta Stavrosz Dimasz. A környezetvédelmi biztos ezzel elsősorban Angela Merkel német kancellárt igyekezett megnyugtatni, aki amiatt aggódik, hogy a kötelező szabályozás hátrányosan érinti a német autógyártókat, amelyek nagyobb fogyasztású, és így több széndioxidod kibocsátó járműveket dobnak piacra.
A járművek széndioxid-kibocsátásának szabályozása egy héttel a kőolaj-feldolgozó iparág hasonló szabályozási javaslata után került terítékre. A január 31-én ismertetett üzemanyag-standardok célja 2020-ig 10 százalékkal csökkenteni a széndioxid kibocsátását a termék teljes életciklusa – a benzin és dízelolaj finomítása, szállítása és fogyasztása – során.
euractiv.hu