2007. január. 11. 19:04 euractiv.hu Utolsó frissítés: 2007. január. 11. 18:56 Világ

Európai Ombudsman: tessék korrigálni a hibás tájékoztatást!

Hibásan, félreérthető információval jelentek meg azok a főként repülőtereken található tájékoztatók, amelyekben az utasokat jogaikról tájékoztatja az Európai Bizottság.

Az európai ombudsman, Nikiforosz Diamandurosz arra kérte az Európai Bizottságot, hogy korrigálja az információs anyagok (tájékoztató füzetek, poszterekek, videók) pontatlan és félrevezető információit.

Az ombudsman két, repülőtársaságokat képviselő érdekvédelmi szervezet panasza után kérte intézkedésre a Bizottságot. A szervezetek bírálták azokat az információkat, amelyeket az utasok kapnak a nekik járó kompenzációról (beszállás megtagadása, járattörlése vagy hosszú késések esetére). Noha az ombudsman szerint a panaszok nem teljesen megalapozottak, bizonyos félrevezető és pontatlan kifejezéseket maga is talált az információs anyagokban, ezért kérte a korrekciót.

A Bizottságnak március 31-ig kell válaszolnia az ombudsman konkrét észrevételeire.

Az ügy háttere

2005 februárjában új EU-szabályok léptek életbe a légi utasoknak adandó kártérítésekről. A Bizottság információs füzeteket, posztereket nyomtatott és egy videoanyagot is készített, amelyben ismerteti az utasok jogait.

2005 áprilisában két, a repülőtársaságokat képviselő érdekvédelmi szervezet - az International Air Carrier Association és a European Regions Airline Association - panaszt nyújtott be az ombudsmannak, jelezve, hogy a Bizottság anyagai egy sor hibás és félrevezető információt tartalmaznak.

A Bizottság válaszában ismertette, hogy az információs kampány célja bemutatni az utasok jogait olyan nyelven, amit mindenki megért. Az anyagok tehát lényegében kivonatai a komplex szabályozásnak. Brüsszel szerint nem történt hiba és senki érdeke - utasok vagy légitársaság - sem sérült.

Az egyik információs anyagban az áll, hogy „Ha megtagadják Öntől a beszállást, vagy járatát törlik, a járatot működtető légitársaságnak anyagi kártérítést és segítséget kell biztosítania”. Az ombudsman úgy véli: ez a mondat hibásan azt sugallja, hogy kártérítést kell fizetni minden esetben, amikor egy járatot törölnek.

Nikiforosz Diamandurosz szerint a videoanyagban az a mondat, amely szerint „azonnali és automatikus kárpótlást fizetnek késésekért, törlésekért és túlfoglalásért” pontatlan, ugyanis a kártérítést késésért nem, törlésért és túlfoglalásért pedig nem azonnal kell fizetni.

Az ombudsman elfogadja a Bizottság érvelését, amely szerint a tájékoztató anyag nem lehet teljes körű, az információnak azonban szerinte pontosnak kell lennie. Ezért arra kéri a Bizottságot, hogy minél hamarabb javítsa ki a vizsgálat során megállapított félrevezető és pontatlan kijelentéseket.

Hirdetés