Halló Shyne! Hogyan lett köztörvényes rapperből ortodox zsidó?
A Talmudban nincs szó róla, hogy nem vezethetek Lamborghinit, viszont örökre beszabályozta az életemet – mondja az annak idején gyilkossági kísérlete miatt tíz évet ült, még Shyne néven ismert rapper sztár, aki a New York-i börtönben mélyen vallásos zsidóvá lett, és ma Jeruzsálem ortodox negyedének lakója. Ott is zenész. Amerikában hamarosan kiadják új albumát, de ő maga nem léphet amerikai földre. A legelső kérdésre, hogy miként kell szólítani, azt feleli: Moses Levi a becsületes neve.
Zentai Péter: Olvasom a New York Times friss számában, hogy Barrow belize-i miniszterelnök nem igazán vállalja a fiát, aki történetesen nem más, mint ön. Fájó érzés ez, nem igaz?
Moses Levi: Apámmal már rég nincs kapcsolatom, az ő dolga, hogy miniszterelnök-e vagy sem.
Z.P.: Nem könnyű persze egy miniszterelnök papának végigkibicelni, hogy fia már tinédzser korában dúsgazdag rapperré növi ki magát, közben elhíresült kábítószerfogyasztóvá és végül éjszakai klubban lövöldöző bűnözővé lesz., a vallásos zsidóvá válásáról már nem is beszélve. Igaz, hogy Jennifer Lopezt akarta megölni abban a klubban, 1999-ben?
M.L: Mindenki be volt ott akkor lőve. Persze, hogy baromságot követtem el. Alig emlékszem a történtekre, de nem hinném, hogy bárkit is meg akartam volna gyilkolni, Jennifer Lopezt végképpen nem. Jennifer rapper barátommal, Puff Daddy-vel járt akkoriban.
Z.P.: Mindenki be volt lőve, de csak ön lőtt valóságosan. És ezért kapott majdnem tíz év börtönt. Olvasom, hogy szépen viselkedett a sitten.
M.L: Rabbikhoz jártam, és ami már azelőtt is a lelkem mélyén meghúzódott, felszínre tört, vallásos zsidóvá lettem.
Z.P.: Miért éppen zsidóvá?
M.L: Mert már kisgyerekkoromban is annak éreztem magam. Dédanyám Etiópiában született, ő mesélt sokat Dávid királyról, Mózesről. Tizenhárom éves voltam és már izraelitának mondtam magam, persze nem volt bar mitzvóm (férfivá avatási zsidó szertartás), hiszen senki sem volt zsidó a környezetemben. Sokkal később aztán a börtönrabbik tanították meg a lényeget.
Z.P.: Azaz?
M.L: Csak akkor kerülhetjük el a bűnt, ha napjainkat, minden egyes napunkat a Tóra rendjének megfelelően éljük le: pontosan körülírt, leírt szabályok szerint. Az írás megmondja és megmutatja, hol vannak a határok. Egyébként korábban sosem tudtam, hol a határ, és ezért bűnöztem, főként drogoztam.
Z.P.: Kóser rituálé szerint eszik, iszik? Asztali áldást is mond az étkezések előtt?
M.L: Még szép. Minden kóser körülöttem.
Z.P.: De olvasom a New York Times-ban, hogy azért nem veti meg a világi jót sem, luxuskocsik, netán szép nők.
M.L: Bűnös voltam, mára megtisztultam. Hűséges vagyok, tilos a részegség és persze a drog. De a Tóra nem tiltja a mélyen érző, vallásos zsidónak, hogy mondjuk egy Lamborghinija legyen.
Z.P.: És azt sem, hogy megmaradjon rapper-nek. Imaszíjas rapper… Igaz, nem ön az egyetlen ilyen, a vallásos zsidók és a vallásos muszlimok körében is hódít a rap.
M.L: Mert a rap zenében, mozgásban, szövegben egyaránt a lelkünk mélyéről tolul fel.
Z.P.: Tényleg jó és hitelesnek tetsző a More or less (Többé-kevésbé) című száma.
M.L: Az új albumom még jobb. Amerikában is kiadják!
Z.P.: Hazautazik a bemutatóra?
M.L: Deportáltak, be sem tehetem oda a lábam. De nem is mennék vissza: Amerika, New York a múltamat, a bűnös múltamat jelenti. A jelenem és a jövőm a hithű Jeruzsálem.