Cigányintegráció-vita: ami hátravan
Ha egyszer lábra áll egy olyan, a romák integrálódását támogató mozgalom, amely legalább a kibontakozás hiteles ígéretét hozza magával, akkor szinte leállíthatatlanul fognak áramlani az ötletek, de konkrét segítség-felajánlások is. Stadler János írása.
Ennek a kényes problémakötegnek a megvitatásáról a nyilvánosság egyre kevesebb fórumán esik szó. Ami igaz akkor is, ha bizonyára jócskán megütötték a fülünket disszonáns hangok – kinek-kinek persze más hangzott disszonánsnak. Ugyanakkor a vitában részt vevők szinte kivétel nélkül kulturált hangnemet tanúsítottak, nem egyszer meglepően színvonalas felkészültséggel párosítva. Sőt, több konkrét javaslat is megfogalmazódott, ami felelősségérzetet tükröz.
Stadler János |
A hozzászólók – köztük Babarczy Eszter – egynémely javaslatát elsősorban az oktatás terén lenne érdemes konkrétabb (azaz: a realitásokkal nem ellenkező) formában megragadni. A magam részéről néhány gazdasági kihatású akció beindítását tartanám előre vivőnek. Sokfelé próbálkoznak a romák földhöz, mezőgazdasági elfoglaltsághoz juttatásával. Ami a saját szükségletre termesztésben részeredményeket itt-ott már felmutatott, szélesebb körben azonban csak akkor fog gyógyírt jelenteni, ha ez a tevékenység rendszeresebbé és szakszerűbbé válik, és ennek folyományaként a munka eredménye pénzért értékesíthető lesz. Vagyis lassan-lassan a falun élő cigányok is „paraszttá” válhatnak. Ennek elengedhetetlen feltétele, hogy legyen egy olyan, hosszabb távra berendezkedő felvásárló-hálózat, amely megfelelő feltételekkel átveszi tőlük a munkájuk eredményét, a méltányos árért lekötött terményt, gyümölcsöt, vágóállatot.
A nagytarcsai Hangya – korabeli felvételen © geocaching.hu |
A környezetvédelem a másik olyan terület, ahol az EU-jogszabályok sokféle kivételt engedélyeznek. Öntevékeny módon a cigányság egyik része itt már gőzerővel ügyködik is, főleg a ”nehézsúlyú” fémbegyűjtésben, sokszor még a személyi tulajdont védő jogszabályok semmibevételével is. Pedig csak a lomtalanítások polgárbarátabb lebonyolításával, az onnan kikerülő számos, még használható tárgynak a nélkülöző romatelepekre eljuttatásával is már olyan jelentős értékmentés következne be, amivel akár más európai országoknak is példát mutathatnánk. Itt még a nagycsaládi összetartás is segíthetne a szervezésben-koordinációban.
Kis- és mikrovállalkozói segélyként jócskán lehetne olyan támogatásokat nyújtani, amiben mód lenne a tevékenység orientálására, az ellenőrzésre, az esetleges (illetve törvényszerűen várható) visszaélések lenyesegetésére. Itt megint munkahelyteremtés, hasznos tevékenységek kifejlesztése, civilizációs javulás lehet a társadalmi hozadék. Hogy ki bonyolítsa le? Jócskán vannak már olyan civil szervezetek, amelyek rugalmasabban és olcsóbban tudnák intézni a koordinálást, mint bármely állami szerv.
Közhely, hogy a globalizált áruforgalomban az eladók csak az értékesítést pörgetik. A recesszió miatt csökkentek az eladások, de a fizetőképes kereslet újbóli növekedéséig érdemes lenne életben tartani a vevők érdeklődését a márka iránt. Ennek egyik útja lehetne, ha a marketingszakemberek egyelőre nem a ketyere lecserélését, hanem csak a meghibásodott alkatrészek pótlását javasolnák a csalódott vevőknek. Széles tere nyílhatna így a legkülönfélébb javító szolgáltatásoknak. Ezért például a „nagy” háztartási berendezés-márkák gyártói-értékesítői azzal segíthetnék cigány fiatalok munkába állását, hogy felajánlják javító részlegek kialakítását. A Nyugaton is divatos corporate social responsibility (vállalatok társadalmi felelőssége) bevetésével külön oktatási hálózatot szervezhetnének a városi roma fiatalok részére a legkülönfélébb szakmákban, mint az elektromos-elektronikus készülékek javítása, víz- és gázszerelés, ruhajavítás stb.
Ki kezdje el? A legjobb az lenne, ha mindenki, persze a saját akciórádiuszában. De talán a hivatalosságnak kellene először olyan jelzéseket kiadnia (pl. hiteles programok kidolgozásával, kommunikálásával), amihez csatlakozhatnának a civil szervezetek, az önkormányzatok, az egyházak, meg szinte mindenki, aki akár ötlettel, akár konkrét lehetőség felajánlásával képes és hajlandó segíteni. Egy dologra azonban kihagyhatatlanul szükség van: maguknak az elsődlegesen érintett cigány közösségeknek a fogadókészségére. Tehát hogy hajlandók legyenek hasznosítani is a hozzájuk eljutó segítséget. Mindezt nem is olyan könnyű megtenniük: évszázadok alatt beléjük égett, és még sokáig bennük marad a félsz, hogy ha megindulnak az integrálódás útján, akkor feloldódnak, eltűnnek, elvesztik a nagycsaládot, és épp olyan magányosan küszködő életre kényszerülnek, mint „a magyarok”. Hiszen – nekik is magyarrá kell válniuk.
Stadler János