A jó párttitkár és a gonosz spicli meséje
Miért esne különböző erkölcsi megítélés alá az ugyanazon diktatúrát szolgáló pártember és az ügynök? Nem aggályos-e, ha a jogállam oszlopának tekintett alkotmánybíró (általában a bírák) fölött ugyanazon rendszer ítélkezik, amelyet ők működtetnek, felügyelnek vagy értelmeznek? Van-e okunk félelemre, ha a bírák múltjában való kutakodás miatt citálnak bennünket a bíróságra? Ilyen kérdéseket vet fel Ungváry Krisztián történész és Kiss László alkotmánybíró immáron jogerős ítélettel végződött pere. Melyben azok győztek, akik a félmúlt kapuinak kinyitását szorgalmazták.
Fordulat történt az Ungváry Krisztián történész és Kiss László alkotmánybíró között zajló peres eljárásban. A Fővárosi Bíróság megváltoztatta az ügyben korábban született elsőfokú verdiktet. Mint arról korábban e sorok írója is beszámolt : a perpatvar Kissnek a Dialógus-ügyben játszott szerepével összefüggésben támadt. Ungváry azt vélelmezte, hogy a Magyar Köztársaság Alkotmánybíróságának tagja hajdanán – az egyetemi pártszervezet tisztségviselőjeként – az állambiztonsági ügynökmunkához hasonló, azzal rokonítható tevékenységet folytatott. Mindezt a korábbi bíróság nem látta bizonyíthatónak. Így Ungváryt (valamint a cikket publikáló ÉS-t) hárommilliós kártérítésre ítélte. Másodfokon azonban ez felülíródott. Eszerint „ Kiss László mint egyetemi párttitkárhelyettes hivatalos kapcsolatnak tekintendő, bizalmas jelentéseket írt, ezért nem keltett a lap és a szerző hamis látszatot, amikor ezt a tevékenységet az ügynöki tevékenységhez hasonlónak minősítette.”
Kilőtt szem négy millióért
Kiss László |
© Horváth Szabolcs |
Végül is egy jogászprofesszor alkotmánybíró bizony kihatással lehet az ítélkező bíró később írt szakcikkeinek, tudományos munkájának fogadtatására, majdani potenciális oktatói pályafutására, a bíró rokonainak esetleges, lehetséges jogi tanulmányaira, karrierjére. Senki nem állítja, hogy az elsőfokú döntésben bármi efféle szerepet játszott volna. Ilyesmire nem is utal semmilyen konkrétum. De a fentírt módszerrel az ilyenfajta, „holló a hollónak nem vájja ki…” típusú szituáció látszata is kizárható volna. Ugyanis az ítélkezésben sem elég korrektnek lenni, annak is kell látszani. Amit nagymértékben elősegítene, ha a jogszolgáltatási és jogértelmezési területek (így az Alkotmánybíróság) kádereinek ügyeiben a tárgyalást kiszerveznék a rendszerből.
A pártemberek is jelentettek
Rátérve az ítélet tartalmi vonatkozásaira: fölösleges volna zsákbamacskát árulni. Publicistaként jómagam is azon koncepciót osztottam, amit a Fővárosi Ítélőszék másodfokon érvényesített. Az Ungváry-kutatás tényei valóban alátámasztják, hogy Kiss annakidején lényegében a pártállami titkosrendőrség informátorhálózatának feladataira emlékeztető, azokra kísértetiesen hasonlító munkát végzett hivatalos kapcsolatként. Ugyanis mi a kötelessége egy, diktatúrában pártfunkciót viselő illetőnek? Lényegében ugyanaz, mint a besúgónak. Hogy minden, tudomására jutott rendszerellenes, rendszerbíráló szándékot és tettet jelentsen a hivatalos szerveknek. Más tészta, hogy miként voltak lelkes és kelletlen rendőrügynökök, úgy a pártemberek sem lehettek teljesen egyformák. Akadtak köztük, akik önként, kéjjel, túllihegve dolgoztak, s olyanok is, akik húzódozva, ímmel-ámmal tették a dolgukat, igyekezvén csendesen szabotálni az embertelennek vélt pártközponti ukázokat. Ungváry Krisztián diagnózisából egyértelműen látszik, Kiss László Dialógus-ügyben a párthatalom aktív és buzgó végrehajtójaként működött.
Ezzel kapcsolatban valamiféle tudathasadásos kontraszt uralkodik a hazai nyilvánosságban. Rengeteg polgár van Magyarországon, aki nemhogy nem szégyelli vagy tagadja, de gyakran egyedesen büszke rá, hogy pártemberként, elhárítóként, közhivatalnokként szolgálta a Kádár-rendszert. Ugyanakkor azt szinte mindenki szégyelli, (és nemegyszer perindítással tiltakozik ellene jobb-és baloldalról egyaránt) hogy a pártfelügyeletű diktatúra titkosszolgálatának való ügynöki (vagy ügynöktípusú, ügynökszerű) „besegítéssel” vádolják. Csakhogy ez így nem megy. Hisz a besúgó és a párttitkár ugyanazon rezsimet szolgálták. Mégpedig igencsak hasonló eszközökkel. Ugyanis nemcsak az ügynök „köpött” tartótisztjének. Hanem a párttitkárnál (és helyetteseinél) is sokan „árulkodhattak” rosszindulatból, karrierizmusból, rendszerhű voltukat bizonyítandó.
S ezeket természetesen a pártembernek is jelentenie kellett MSZMP-s felettesének, illetve munkahelye belügyes összekötőjének. Valószínűleg ugyanannyian (ha nem többen) estek áldozatul a párt-és KISZ-titkárok szóbeli és/vagy írásbeli jelentéseinek, mint a „talpas” besúgók füleseinek. Erre utal Ungváry is, mikor leszögezi: „ a legtöbb besúgás a Kádár-rendszerben nem az ügynökök, hanem az alkalmi, a társadalmi és a hivatalos kapcsolatok részéről érkezett.” Tehát általános érvényű szabály: ha a besúgó morálisan bűnös, úgy a párttitkár is az. Ha a párttitkár(helyettes) erkölcsileg ártatlan, akkor viszont a besúgó is annak tekinthető. Annyi az eldöntendő: jó rendszer volt a kádárizmus, vagy rossz? Ha előbbi, egyik se sáros, ha utóbbi, akkor mindkettő. Aki a párttitkárt nem utálja, az nem utálhatja morálisan joggal a besúgót sem. Aki felvállalja a Kádár-rendszert, annak mindkettőt fel kell vállalnia. Mert a besúgót elmeszelő, a pártfunkcionáriust azonban felmentő gondolkodás olyan abszurd, mintha a bérgyilkos munkáját elítélnénk, de a neki fizető (és a hivatása fennmaradásáról gondoskodó) megbízót nem.
Papp László Tamás
–